Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#434 Het testament van mijn leven (aangepast)

(Herziene versie)

 

Niets had ons kunnen voorbereiden op de schok die Chapman met vijf schoten op 8 december 1980 teweegbracht, enkel en alleen omdat hij vond dat John de idealen van zijn favoriete bandje verkwanselde. De dood van John betekende ook voor ons het einde. Met zijn vieren waren we de The Beatles, met ons drieën vormden we nog slechts “de overgebleven leden van”.
In een melige bui opperde George of Ringo dat we wellicht als The Threetles door konden gaan. Humor is voor mij een wezenlijk onderdeel van rouwen en ik heb er heerlijk om gelachen. Nee, natuurlijk was doorgaan geen serieuze overweging!

Ik mocht dit jaar tachtig worden, maar ik voel dat de jaren steeds zwaarder tellen. Het overlijden van George zag ik aankomen, maar viel me minstens zo zwaar. Ringo lijkt de volgende in de rij; met hem gaat het momenteel niet zo best. Ik liet me daarom overhalen om samen met Pullitzerprijswinnaar Paul Muldoon mijn autobiografie te schrijven. In The Lyrics, mijn ruim 3,8 kilo wegende muzikale nalatenschap, kijk ik terug op mijn leven aan de hand van alle songteksten die ik alleen of samen met John en mijn geliefde Linda schreef.
Het is wel duidelijk dat misère de meeste inspiratie opleverde. Een droom over mijn jong overleden moeder, bijvoorbeeld, resulteerde in Let it Be en Imagine zou nooit geschreven zijn als er pais en vree op de wereld was geweest.

Het schrijven gaat me nog goed af, maar de meningen over mijn optredens lopen sterk uiteen. Waar de een lyrisch is, vindt de ander dat ik op mijn hoogtepunt had moeten stoppen en het vooral bij schrijven moet laten. Tja, misschien is er wat voor te zeggen. Wie weet kan er dan nog eens drie kilo extra toegevoegd worden aan mijn nalatenschap. Eigenlijk ook wel een mooi vooruitzicht.

 

------------------------

Eerste versie

Niets had ons kunnen voorbereiden op de schok die Chapman met vijf schoten op 8 december 1980 teweegbracht, enkel en alleen omdat hij vond dat John de idealen van zijn favoriete bandje verkwanselde. De dood van John betekende ook voor ons het einde. Niet langer meer waren we The Beatles, maar vormden we met ons drieën nog slechts “de overgebleven leden van”.
George of Ringo opperde dat we wellicht door konden gaan als The Threetles. We moesten er smakelijk om lachen; humor is zo’n wezenlijk onderdeel van rouwen. Geen seconde dachten we er serieus over na om zonder John verder te gaan.

Nu ook George er niet meer is, Ringo behoorlijk ziek is en ik de jaren voel tellen, schreef ik na veel aandringen mijn autobiografie. Ruim 3,8 kilo weegt de muzikale nalatenschap die ik met hulp van Pullitzerprijswinnaar Paul Muldoon samenstelde. Aan de hand van de songteksten die ik alleen of samen met John en mijn geliefde Linda schreef, kijk ik in The Lyrics terug op mijn leven.
Misère leverde veel inspiratie op. Een droom over mijn overleden moeder Mary leverde het legendarische Let it Be op. En John zou Imagine nooit geschreven hebben als het pais en vree op de wereld zou zijn geweest.

De meningen over mijn optredens lopen sterk uiteen. Waar de een lyrisch is, vindt de ander dat ik op mijn hoogtepunt had moeten stoppen en het vooral bij schrijven moet laten. Ik neem het voor lief en beleef nog veel plezier aan optreden.
Ik ben op het einde van het tweede deel van mijn leven en zolang ik kan, blijf ik schrijven. Wellicht kan er na mijn einde nog eens drie kilo meer toegevoegd worden aan mijn nalatenschap. Het is niet mijn doel, maar wel een mooi vooruitzicht.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Martin: dank je wel.

Gi: ik ben met mijn verhaal voor deze keer in jouw voetsporen gestapt. Ik schonk mijn man met kerst dit tweedelig boekwerk van sir Paul.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je hebt je verplaatst in sir Paul en laten reflecteren in een monoloog. Toch leest het nog een beetje alsof het vanuit een buitenstaander gedacht is vanaf een afstand. Het kan nog wat persoonlijker.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, bedankt voor je reactie. Ik had zelf niet het gevoel dat het afstandelijk was, het is misschien maar net hoe je het leest. Ik wacht nog even andere reacties af.
Heb je een voorbeeld waar het voor jou als van een buitenstaander leest en heb je daar misschien een suggestie bij?

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, Ik lees het als een bespiegeling van een ouder iemand die terugkijkt. In dat geval Paul. Ik vind de melancholische sfeer wel lekker. Graag gelezen.

Grtz,
Taco

Lid sinds

1 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Fief, bij de eerste zin had je me al bij mijn lurven. Toen ik 8 december 1980 zag staan wist ik meteen wat er die dag gebeurde. Een waardig eerbetoon, mooi geschreven! ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat Paul jouw verhaal verwerkt tot weer een mooi nieuw nummer.

De groeten van Chezz 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Taco: bedankt voor je fijne reactie.

@Chezz: als dat toch eens zo was. Keep on dreaming. Dank je wel voor je mooie compliment.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Erg leuk gedaan, Fief, Ik zag pas weer de film 'Yesterday'. Waar zouden we zijn zonder de Beatles?
Blijf lekker meedoen met de dichtschrijfopdrachten, wellicht kun je dan ook liedjes a la McCartney schrijven.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, Musonius, nu leg je lat wel erg hoog. Yesterday is een erg leuke film. Al een paar keer gezien.

Hoi Tony, voor jou ook de beste wensen. Bedankt voor je GG.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb je herschreven verhaal gelezen en ik denk dat het komt doordat je veel informeerde in de eerste versie en niet wat persoonlijkere opmerkingen schreef om het meer belevend te maken. Dat heb je in de tweede versie wel gedaan, waardoor het meer lijkt alsof hij dit daadwerkelijk zegt.