Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#433 Eenzaamheid

 

Het is snikheet, maar ik voel koude rillingen, sta aan de grond genageld, ik bevries nu ik hem zie.

Vijf jaar lang deelden wij lief, leed en bed, maar toen was het voorbij. Zonder boe of bah verdween Bernard met de noorderzon. Ik had er het raden naar wat er fout was gelopen. Gelukkig kregen wij nooit kinderen, wat volgens hem alleen aan mij lag. Hij had geen probleem met zijn voortplantingsorgaan, maar in nakomelingen was hij niet geïnteresseerd.

Vermits er geen huwelijk was, moest er ook niet gescheiden worden. De weinige spullen die van hem waren en die hij zondermeer achterliet heb ik door de kringloopwinkel laten ophalen. De huurovereenkomst van de dure flat en het gros van de meubels en toestellen kon ik door een bevriend paar laten overnemen. Met twee volle koffers persoonlijke bezittingen trok ik in bij vader die inmiddels weduwnaar was geworden. De ouderlijke woonst was sowieso te ruim voor hem alleen.
“Ik vind dat je er dringend  tussenuit moet”, zegt Pa. “Kijk, ik heb voor jouw verjaardag een reisje naar Portugal geboekt. Lissabon, de ‘witte stad’, daar hou je toch zo van?”

Hij is niet alleen, er loopt een beeldschone vrouw naast hem. Ik schat haar rond de dertig. Aan haar hand loopt een knulletje met pikzwarte haren. Ze stappen op tram 28. Ik weet niet wat mij bezielt, spring op dezelfde tram. Mijn zonnebril en strooien hoed houd ik op, ik wil niet herkend worden. Na de tramrit gaat het naar een brasserie. Ik voel mij als een stalker en zet mij in hun buurt op het terras. Even ben ik afgeleid wanneer de ober mijn bestelling opneemt. Als ik terug hun richting uitkijk is het jongetje verdwenen.

Plots staat het joch aan mijn tafel. Ik bevries een tweede keer vandaag. Hij kijkt mij aan met twee helderblauwe kijkers. Ik herken dit blauw. Die ogen van dit kind, van zijn kind, van hun kind.
“Bent u alleen?” vraagt de jongen. “Ik merk aan de tekst op uw tas dat u van Nederland komt. Ik spreek een beetje Nederlands.”
 “Hoe heet jij?”
“Pablo, mijn mama heet Bernarda en mijn papa Bernardo, grappig hè?”
“Hoe oud ben je?”
“Ik ben negen.”
De ober is er. De jongen keert terug naar zijn ouders, die druk met elkaar in de weer zijn.
“Dag mevrouw. Nog een prettige dag.”
“Dag Pablo,... dag lieve Pablo.”
Ik moet hier weg. Ik drink snel mijn koffie en haast mij naar buiten. Uit een fadokroeg klinkt de stem van Amália Rodrigues: Triste amor, o amor de alguém, quando outro amor se tem abandonado…Ik ken dit  lied Solidão van buiten: ‘…Trieste liefde, liefde van iemand in de steek gelaten door een andere liefde…’




 


 

 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi

Oei een pijnlijke confrontatie uit het verleden.
Ik hoop dat de hp snel zelf haar geluk zal vinden.

Ik heb even dat liedje opgezocht, erg mooi.

Graag gelezen

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Siv, goed idee om het liedje op te zoeken. Je zal merken dat ik in meerdere van mijn bijdragen verwijs naar muziek met de bijbedoeling dat lezers die ze niet kennen er naar op zoek gaan. Dank voor de reactie. 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Goed verhaal, met een goede opbouw. Je beschrijft per alinea duidelijk een bepaalde gebeurtenis. dat maakt het lezen makkelijk en prettig. 
De enige uitzondering daarop vind ik: 
Hij is niet alleen
Hier mis ik een overgang. Laat het personage net iets langer (al is het maar een zinnetje) zijn omgeving ontdekken, laat even iets van de mooie stad zien die zo geliefd is. Nu komt het jongetje uit de lucht vallen, zonder dat dat overkomt zoals je het waarschijnlijk wil (?) Dat het besef plotseling en onverwacht als een bom inslaat. Het is inderdaad plotseling, maar niet per se op een manier die de spanningsboog vergroot. 

Verder heb ik je verhaal graag gelezen. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, Wat een gevoelig verhaal, ik ben er van onder de indruk. Zocht het lied ook op. Dit soort liederen zijn zelfs mooi als je de tekst niet verstaat. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, het klopt volledig. Ik heb zelf ook de vertaling moeten opzoeken maar kende het lied al heel lang zonder dat ik het 'verstond' maar wel 'voelde'. Dank je om mee te voelen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, je hebt weer een mooi verhaal neergepend. Wat moet de hp zich verraden voelen om haar ex te zien met een kind dat hij haar niet wilde schenken.  Dat moment, dat eerste ogenblik, komt voor mij alleen wat karig uit de verf. De hp bevriest, maar het blijft bij die mededeling. Het verhaal gaat daarna meteen over in hoe de relatie was, hoe die eindigde en hoe ze hem later weer tegenkomt. Begrijp me niet verkeerd, dat heb je heel mooi verhaald, maar toch mis ik de emotie van het weerzien met de man door wie ze zich zo verraden voelt. Van mij had je dat specifieke moment nog meer uit mogen werken. Maar verder met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi,

Mooi verhaal. De opdracht zit er niet helemaal in, maar dat maakt mij niet uit. Ik ga er van uit dat zijn vertrek korter dan negen jaar geleden is en dat dat jongetje er dus al was toen Bernardo nog bij de hp woonde. Dat gaat de hp zich ook nog wel realiseren, leuk moment voor een scene op het terras.

Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, bij een opdracht met woordbeperking is het altijd afwegen wat je wel of niet wil zeggen. Ik heb delen herschreven en weer verwijderd tot ik pal aan 450 woorden zat. Dank je voor het lezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, dank je voor de reactie. In de opdracht staat dat het personage bevriest van schrik, angst of verbazing. In dit verhaal is het vooral het laatste waar de hp mee te kampen heeft. Zelf had ik het zo niet in mijn hoofd, maar jouw interpretatie dat het jongetje er al eerder was, behoort tot de mogelijkheden. Beperkt door de woordenlimiet heb ik in de tekst verschillende 'doordenkertjes' gestopt waarmee de lezer alle kanten op kan.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

Mooi verhaal. Zeker ook een mooi gegeven voor een verhaal: ze komt hem tegen, in het wild, de man die nooit kinderen wilde, en ineens heeft hij er één. 

Het begin is eigenlijk vooral uitleg. Dat wordt dan opgelost met dat de eerste zin een spannend gegeven is, en dan komt de uitleg, maar ik voelde alsof ik niet echt in de actie zat in het verhaal. Ik vraag me ook af of het nodig is. Als ik het verhaal begin te lezen bij "Hij is niet alleen, er loopt een beeldschone vrouw naast hem.", dan is het én in de actie, én spannend. Volgens mij kan je dan nog de info invoegen as we go.
Als alternatief vraag me af hoe het verhaal leest als je begint met "hij is niet alleen" tot "jongetje verdwenen", dan "vijf jaar" tot "hou je toch zo van?" en dan "plots staat" tot "andere liefde." (dus in de actie beginnen en pas na de eerste alinea de flashback invoegen).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karel, jouw suggestie zou ook perfect kunnen. Het blijft puzzelen. Dank je voor de reactie.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of zoals Ramses Shaffy zong: De ene wil de ander, maar die ander wil die ene niet. Maar dat zal wel niet klinken op een Portugees terrasje.
Mooi verhaal, waaruit veel tragiek klinkt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, je kende Amalia dus, eergisteren overleed haar landgenote Linda de Suza, die destijds het Portugal  Van Salazar ontvluchtte waarin Amalia de Queen of Fado werd.