Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#433 Vegetarische erwtensoep? Herschrijf

3e versie

Ik blaas in mijn handen, die net als mijn tenen zeer doen van de kou. 
Ik moet hier nu wel blijven staan. Anke's vader wil me kunnen zien, wegens het stoute wat ik heb gedaan. Eigenlijk was ik er wel een beetje trots op. Een keertje niet dat brave meisje zijn, dat ik normaal ben. 
Eerder die dag riep Anke's vader ons naar een tijdelijke snertkraam en dan te bedenken dat er in de buurt een warm pannekoekenhuisje stond. Ik had honger, maar het kraampje stond op het ijs. Dus voorzichtig zette ik mijn rechtervoet op het ijs, dat meteen kraakte. Snel stond mijn rechtervoet weer naast mijn linker. 
Maar als het ijs alle schaatsers en zelfs dat kraam hield, hoe groot is dan de kans dat ik er door heen zou zakken? Dus ik verzamelde mijn moed, stapte het ijs op en schuifelde naar de kraam.
Oh, nee, het was Hans de varkensboer. Hij schepte al een flinke portie groene drab rijkelijk gevuld met dikke plakken worst in een plastic kommetje. 
"Heeft u ook vegetarische erwtensoep," vroeg ik verlegen. 
De man bevroor met een uitdrukking of iemand net een vies vaatdoekje onder zijn neus had geduwd. 
Nee, dat had hij niet. Hij scheepte me af met een met een dun plakje roggebrood en dat lust ik lust niet eens. Toen ik dat met tegenzin op had gegeten had ik nog steeds honger. Ik was niet de enige. Ik zag Malika beteuterd kijken naar het donkerbruine plakje in haar hand. Zij mocht geen varkensvlees.
Ik ben toen naar Anke's vader gelopen, terwijl hij duidelijke smulde van zijn soep. 
Ik legde hem het probleem uit. 
"Waarom probeer je het dan niet gewoon? Het is vlees van zijn eigen boerderij!"
Ik vertelde hem dat ik vegetarisch was en daarom geen vlees at, dus ik stelde voor dat Malika en ik naar het pannekoekenhuisje zouden gaan.
Hij werd razend. "Ik ga niet extra betalen voor jullie pannekoeken!"
"En als ik het nu eens betaal van mijn eigen geld?" 
"Jij gaat nergens! Straks wil iedereen! Of je eet die soep, of je eet maar niets!" 
Hij is toen weggegleden, terwijl hij iets mompelde over verwende krengen uit de stad.
En ik had nog steeds honger .
Weet je? Ze konden de boom in! Ik ging toch naar het pannekoekenhuisje en had geluk. Het was 'Twee halen, een betalen' en het mooie was dat ik er net genoeg zakgeld voor had. Ook al keken ze me wel raar aan toen ik vroeg de kaaspannekoeken in aluminiumfolie te wikkelen, maar ze deden het wel. Teruglopend at ik de eerste op en de tweede gaf ik aan Malika, die daar blij mee was.
Helaas was mijn verdwijning opgemerkt door Anke's vader. Hij gaf me een flinke uitbrander en belde vervolgens mijn ouders om me op te laten halen.
Mooi, misschien krijg ik straf, maar dan wel in een warm huis.

2e versie

Klappertandend sta ik aan de kant, terwijl de anderen lekker aan het schaatsen zijn. Schaatsen kan ik niet. Ik blaas in mijn handen, die net als mijn tenen zeer doen van de kou. 
Ik moet hier nu wel blijven staan. Anke's vader wil me kunnen zien, wegens het stoute wat ik heb gedaan. Eigenlijk was ik er wel een beetje trots op. Een keertje niet dat brave meisje zijn, dat ik normaal ben. 
Eerder die dag riep Anke's vader ons naar een tijdelijke snertkraam en dan te bedenken dat er in de buurt een warm pannenkoekenhuisje stond. Maar ik had honger. Het kraampje stond op het ijs, dus voorzichtig zette ik mijn rechtervoet op het ijs, dat meteen kraakte. Snel stond mijn rechtervoet weer naast mijn linker. 
Maar als het ijs alle schaatsers en zelfs dat kraam hield, hoe groot is dan de kans dat ik er door heen zou zakken? Dus ik verzamelde mijn moed, stapte het ijs op en schuifelde naar de kraam.
Oh, nee, het was Hans de varkensboer. Hij schepte al een flinke portie groene drab rijkelijk gevuld met dikke plakken worst in een plastic kommetje. 
"Heeft u ook vegetarische erwtensoep," vroeg ik verlegen. 
De man bevroor met een uitdrukking of iemand net een vies vaatdoekje onder zijn neus had geduwd. 
Nee, dat had hij niet. Hij scheepte me af met een met een dun plakje roggebrood en dat lust ik lust niet eens. Toen ik dat met tegenzin op had gegeten had ik nog steeds honger. 
Ik zag Anke's vader genieten van zijn soep, maar ook Malika die beteuterd naar het donkerbruine plakje in haar hand keek. Zij mocht geen varkensvlees. 
Weet je? Ze konden de boom in! Ik liep naar het pannenkoekenhuisje en ik had geluk. Het was 'Twee halen, een betalen' en het mooie was dat ik het net genoeg zakgeld had.
Ook al keken ze me raar aan toen ik vroeg de kaaspannenkoeken in aluminiumfolie te wikkelen, maar ze deden het wel. Teruglopend at ik de eerste op en de tweede gaf ik aan Malika, die daar blij mee was.
Helaas was mijn verdwijning opgemerkt door Anke's vader. Hij gaf me een flinke uitbrander en belde vervolgens mijn ouders om me op te laten halen.
Mooi, misschien krijg ik straf, maar dan wel in een warm huis.

1e versie

Sandra blaast in haar handen. Haar vingers en tenen doen gewoon zeer van de kou. De anderen schaatsen en lijken nergens last van te hebben. Verlangend kijkt ze naar het pannenkoekenhuisje verderop. Ze rammelt ook nog van de honger.
'We zeggen niet wat we gaan doen, maar neem wel je schaatsen mee!' stond er in de uitnodiging van klasgenote Anke, maar Sandra kan niet schaatsen.
Ze loopt heen en weer op de oever om weer warm te worden, maar als je eenmaal in een ijsklomp bent veranderd, kan alleen een hete douche je nog ontdooien.
"Jongens, verzamelen! We gaan lunchen!" roept Ankes vader.
Eindelijk! Een beetje opwarmen met een heerlijke grote pannenkoek voor haar neus!
Maar Ankes vader verzamelt de kinderen bij het kraampje dat erwtensoep verkocht. Dan moet ze toch het ijs op! Voorzichtig zet Sandra haar voet op het ijs. Een krakend geluid doet haar meteen haar voet op land zetten. Maar als het ijs al die mensen en zelfs dat kraampje houdt, hoe groot is dan de kans dat zijzelf er doorheen zakt?
Ze verzamelt haar moed en loopt voorzichtig naar het kraampje. Oh, nee! Dat is varkensboer Hans.
"Wil jij ook jongedame?" vroeg Hans en schept al een plastic kommetje vol met groene drab rijkelijk gevuld met dikke plakken worst.
"Heeft u ook vegetarische erwtensoep, meneer?" vroeg ze verlegen.
"Vegetarische erwtensoep?" Hij kijkt Sandra aan alsof iemand net een stinkend vaatdoekje onder zijn neus had geduwd. "Nee, maar het is heerlijk vlees van mijn eigen boerderij. Wil je het niet proberen?" 
Sandra denkt meteen aan de documentaire over hoe die arme dieren behandeld worden en ze schudt haar hoofd.
"Nou, het enige vegetarische wat ik heb is roggebrood."
Hé, bah. Ze lust geen roggebrood. Maar ze heeft honger en neemt toch maar een plakje. Terwijl ze met lange tanden aan haar kleffe plakje knaagt, ziet ze Malika beteuterd kijken. Malika glijdt vervolgens naar Sandra toe, ook met een plakje roggebrood in haar hand.
"Zit er ook niets voor je bij?" vraagt Sandra.
Ze schudt haar hoofd. "Hij heeft alleen varkensvlees en dat mag ik niet eten van mijn geloof."
"Sandra!"
Sandra kijkt op. Daar staan opa en oma! Sandra gaat naar hen toe en was blij weer vaste grond onder haar voeten te hebben.
"Wat doe jij hier?"
In een stortvloed vertelt ze hun wat er gebeurd is.
"Oh, wat naar," zegt oma.
"We gaan naar het pannenkoekenhuisje. Waarom gaan jij en Malika niet met ons mee? Dan brengen we jullie daarna naar huis."
Daar zegt Sandra natuurlijk geen nee tegen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Siv,

Ik herken de opdracht er niet in terug. De hoofdpersoon moet zich niet kunnen bewegen en diens gedachten daarover moeten op de voorgrond staan.

M

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Siv,

Dit verhaal is leuk in zijn opzet, maar het komt niet helemaal tot zijn recht. Je gebruikt naar verhouding veel woorden voor iets wat betreft het centrale conflict maar weinig voeten in de aarde heeft. Ik kan ook niet zo goed opmaken wat je voor Sandra als voornaamste/centraal conflict hebt bedacht. Is het dat ze niet kan schaatsen? Dat ze zich bevroren voelt? Heeft ze honger? Durft ze niet voor zichzelf op te komen? 
Nu leest het een beetje alsof ze een handvol kleine probleempjes heeft die na een aantal regels allemaal worden opgelost, zonder dat Sandra er echt iets voor hoeft te doen. Ze voelt zich ongemakkelijk, maar verder gebeurt er vrij weinig en gaat het verhaal steeds weer verder. Dat leest niet belonend. 

Het maakt niet uit hoe klein of groot een centraal conflict an sich is: alles kan interessant zijn om over te lezen. Van een superheld die met de blote handen een inslaande meteoriet uit zijn baan moet slaan tot een meisje dat de moed op moet brengen om een slager om vegetarische rookworst te vragen. 
Wat de uitdaging ook is, laat goed zien waarom het een uitdaging vormt. Dat begint inderdaad altijd bij de moed opbrengen om de eerste stappen te zetten. Dat heb je goed gezien! Dat gaat altijd gepaard met een bepaald ongemak, ook dat laat je goed tot zijn recht komen. Maar daarna moet je personage de ruimte nemen of krijgen om nogmaals iets te proberen om zich over datzelfde ongemak heen te zetten of de stekels op te zetten. Je mag dan ook in het hoofd van je personage duiken, maar laat dan wel zien hoe die intern zichzelf vervloekt of moed inspreekt. 
In jouw verhaal komen andere personages met een weerwoord, of brengen ze een ander verhaalelement in voordat Sandra daar echt de kans voor krijgt. Ik zal twee voorbeelden geven uit je tekst. Kijk eens of je ziet wat ik bedoel: 

maar als je eenmaal in een ijsklomp bent veranderd, kan alleen een hete douche je nog ontdooien.
"Jongens, verzamelen! We gaan lunchen!" roept Ankes vader.
Eindelijk! Een beetje opwarmen met een heerlijke grote pannenkoek voor haar neus!


Zit er ook niets voor je bij?" vraagt Sandra.
Ze schudt haar hoofd. "Hij heeft alleen varkensvlees en dat mag ik niet eten van mijn geloof."
"Sandra!"
Sandra kijkt op. Daar staan opa en oma! 

Als je dit verhaal zou willen herschrijven, probeer dan één 'groot' probleem voor Sandra uit te kiezen wat je helemaal uitwerkt. Dat leest vlotter dan meerdere problemen die even kort de aandacht krijgen.  Dan wordt Sandra het misschien wat onhandige, maar toch dappere meisje dat je in haar ziet. En dan is je verhaal vast fantastisch om te lezen, juist omdat het een verademing kan zijn om ook eens over een doodgewoon meisje met alledaagse hindernissen te lezen dan over de zoveelste superheld die de wereld weer eens moet redden. 

Groet, 

Nadine





 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt Mercedes en Nadine

Bij dit opdracht, kreeg ik het idee van een meisje die halfbevroren aan de waterkant staat, terwijl haar klasgenoten lekker aan het schaatsen zijn. Ik heb dus nog wel wat herschrijfwerk te doen.

Groetjes, Siv.

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik toevoegen dat ik het idee an sich leuk vind? Een ongemakkelijke situatie als deze (varkensmeuk voor een vegetariër en moslima) zal bij veel (vooral) jongeren leiden tot een freeze, ik herken dat bij mijn dochters bijvoorbeeld. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Siv, Nadine heeft een en ander al duidelijk verwoord. Daar sluit ik me bij aan. Met een kritische blik naar je tekst kun je er nog een goed verhaal van maken.

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal. Denk aan het perspectief want dat wisselt in het hele verhaal. Het bevriezen komt niet helemaal uit de verf maar allez...Met plezier gelezen.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Siv, Veel is al gezegd. Ik vond je insteek erg leuk en heb het graag gelezen. Goede titel koos je die riep meteen vraagtekens op.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zit veel potentie in je tekst, ik sluit me aan bij de commentatoren hierboven. 

(Nu moet je als vegetariër niet hard zeuren als je lekker roggebrood aangeboden krijgt, of wil je er wat boter bij? :D)

GG!

 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

ManMetPen

Gelukkig is er voor vegetariërs tegenwoordig veel meer keus. Ik ga binnenkort ook eens proberen vegetarische erwtensoep te maken met vegaworst erin. Lang geleden dat ik snert heb gegeten :)

Mercedes

Ik hoopte dat de titel mensen nieuwsgierig zou maken, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen griezelen van het idee.

Fief

Ik heb een herschrijf gedaan met Nadines advies in verwerkt, hopelijk verbeterd dit de tekst.

Schrijvenisfijn

Blij dat je het met plezier gelezen heb. Het is nu duidelijk vanuit één perspectief geschreven.

Elrie

Ik ben blij dat je van het verhaal genoten hebt. Ik hoopte al dat de titel vragen zou oproepen.

Tony

Ik heb zelf nooit echt van roggebrood gehouden. Als kind at ik alleen het plakje spek en moffelde ik het roggebrood weg. :)

 

 

 

 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes bedankt voor het compliment. Voor mijn gevoel hoort het ook pannekoek te zijn, maar ik had gekozen voor de moderne spelling. Pannekoek komt nog steeds voor voor. Ik moet nog beslissen welke spellingsvorm ik definitief ga gebruiken.

En Fief bedankt voor de link.

 

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Siv. De opening van je verhaal is helder en maakte mij nieuwsgierig (wat voor stouts had ze dan gedaan)? Ook hoopte ik dan op een uitkomst waarin ze eindelijk van braaf - stout gaat: ik gunde het de hoofdpersoon :). Dus de setup was wat mij betreft prettig.

Daarna was de uitkomst een beetje teleurstellend. De reden voor haar straf is niet eens dat ze nu voor vegetarisch kiest, maar dat ze even uit zicht is geweest. Het was ook zo opgelost geweest misschien: ze had aan Anke's vader kunnen vragen of ze met haar eigen geld een pannenkoek mocht kopen. Als het verhaal iets meer binnen haar thema was geweest: ze heeft iets stouts gedaan om een punt te maken (omdat bijv. Anke's vader overtuigd vleeseter is) was het misschien iets beter aangekomen voor mij.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel

Bedankt voor je feedback.
Ik heb je idee in het verhaal verwerkt, het blijft soms een worsteling om een aantrekkelijk personage te creëren.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuke karakters, mooi gegeven, maar een te mager verhaaltje naar mijn smaak en literair gebeurt er ook niet veel. Mij had het wel leuk geleken als het meisje met haar schaatsen 'Vlees is moord!' in het kraampje gekrast had,
Ik denk overigens dat het al een stuk prettiger leest als het hele verhaal in tt verteld wordt.

Puntjes

  • Een keertje niet dat brave meisje zijn, dat ik normaal ben. > normaliter, normaal gesproken of doorgaans
  • hoe groot is dan de kans dat ik er door heen zou zakken? > erdoorheen
  • Ik vertelde hem dat ik vegetarisch was > vegetariër was of vegetarisch at