Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#433 Alles voor het werk

 

 

De stad ligt onder een witte deken. Het heeft de hele nacht doorgesneeuwd en ik kijk uit het raam. Het is onmogelijk te zien waar de weg of de stoep begint. Ben ik nu echt hier in de buurt de enige die deze zondag naar zijn werk moet. Snel overweeg ik mijn mogelijkheden. De auto nemen is geen optie, ik kom geen centimeter vooruit zonder winterbanden. Een gedachte om te gaan fietsen verwerp ik gelijk. Er zal niets anders op zitten dan te gaan lopen.Snel eet ik wat, trek warme kleren aan en pak mijn spullen.Voor ik mijn handschoenen aantrek bel ik naar mijn werk.
' Hai, met mij. Het kan zijn dit ik iets later kom, ik moet lopen. '
Pietersen reageert. 'Als je maar komt, we kunnen niemand missen vandaag '
Ik druk hem weg en haal mijn schouders op. Het zal me niets verbazen als die uitslover niet eens naar huis is geweest. Alles voor het werk..Als ik buitenkom zak ik gelijk weg in de sneeuw. Verdomme, er ligt zeker vijftien centimeter. Ik ben verrast door de stilte die me naar de keel grijpt.
Mopperend til ik mijn voeten hoog op en hap nu al naar adem. Hoe ver zal het zijn. Een half uur lopen minstens in normale omstandigheden. Maar nu.
De temperatuur moet rond het vriespunt zijn. Een koude windvlaag trekt aan mijn capuchon en ik stop mijn handen diep in mijn zakken.

Ik ben een klein half uur onderweg als ik opeens de grond onder me weg voel glijden en voor ik het weet kijk ik naar de grijze lucht met een belofte van nog meer sneeuw. .
Ik ben gevallen, uitgegleden, whatever..waarschijnlijk een bevroren putdeksel. Ik lig op mijn rug en kan geen vin bewegen. Mijn rug doet verschrikkelijk pijn, misschien is er iets gebroken.Met inspanning van al mijn krachten probeer ik overeind te komen maar geef het op. Het lijkt werkelijk alsof alles nu pijn doet. De vrieskou dringt door mijn kleren en mijn lijf heen. Ik moet oppassen dat ik niet in shock raak.
Ik probeer op mijn zij te draaien en zo overeind te komen. Ik barst in lachen uit en voel de tranen over mijn wangen stromen. Mijn telefoon...ik weet niet waar mijn tas is. Verdomme. Zelfs mijn nek kan ik niet meer bewegen. Ik moet leven, ik kan hier toch niet doodgaan. Ik staar met betraande ogen naar de loodgrijze lucht en zie hoe nauwelijks waarneembaar een dik sneeuwdek openbreekt.
Ik moet positief blijven. Dikke vlokken vallen omlaag.
' Het gaat wel, 'roep ik.' Het komt goed. '
Minuten rijgen zich aaneen en ik voel me wegzakken in de sneeuw. Ik heb mijn lichaamswarmte verloren en ben bang dat ik mijn tenen en vingers ga verliezen. Opeens hoor ik mijn telefoon, ergens achter me. 'He..!!! ik ben hier.'schreeuw ik.' Ik ben gevallen en lig in de sneeuw. '
' Spreek een boodschap in na de tuut. '
'HEEE...!!! Help. '
' Met Pietersen. Er is telefonisch contact geweest met de bedrijfsleiding en er is besloten vandaag de winkel dicht te houden ivm de sneeuwval. Dus doe als ik, blijf lekker thuis en ik zie je morgen. ' 'PIETERSEN...HELP. '
De klootzak, de godverderredommese klootzak.
Mijn benen liggen onder de verse sneeuw en ik ben bang dat als er niemand komt ik binnen een uur dood ben.
 

Ik heb een koorstachtige droom dat ik ronddrijf als een foetus van een paar maanden uit in een baarmoeder, gevuld met sneeuw. Ik voel geen kou meer en geen pijn...

 

 

 

 

 

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wow, ik hoop dat deze trouwe werker snel wakker wordt in een warm ziekenhuisbed, waar ze hem weer kunnen oplappen.

Is het mogelijk uit te glijden in een dik laag vers sneeuw, of was dat stukje net schoongeveegd?

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Damn you, Pietersen!

Hee, schrijvenisfijn, dit is geinig, ik had een zelfde soort verhaal in gedachten! En misschien wel meer schrijvers met ons, wie weet... Ik ga iets anders verzinnen. Vond het leuk om jouw versie te lezen! 

Martine Z.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi schrijvenisfijn,

Wat een leuke invulling van de opdracht, vooral ook omdat je de tijd neemt om de aanloop naar het 'bevroren moment' te beschrijven. Je neemt er -gevoelsmatig, ik heb de woorden niet geteld-  net zo veel tijd voor het beschrijven van de kou en de omstandigheden als wanneer je personage nadenkt over zijn bevroren toestand. 
Dat geeft het verhaal een prettig tempo. 

Hoewel het een kwestie is van creatieve interpretatie en je hier dus niet per se iets 'fout' doet, mis ik nog wel een beetje de informatie betreft in wat voor winkel je personage werkt. Dan zou je de lezer in het begin nog kunnen laten denken dat Pietersen een punt heeft -of zou kunnen hebben-  om de winkel open te houden. Dan zou er net iets meer op het spel kunnen staan voor andere mensen. Als je personage zo iemand is - en dat lijkt er wel op- die veel voor anderen overheeft, dan wordt de trektocht naar de supermarkt, apotheek of andere essentiële winkel net wat spannender. Ook omdat je personage dan een extra motief heeft om naar het werk te willen gaan in dit noodweer. 

Maar ook zonder deze invulling leest het verhaal prettig: er is een goede spanningsboog, je duikt goed in het hoofd van je personage en vertraagt het tempo prima zodra je personage hopeloos ligt dood te vriezen. 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi schrijvenisfijn,  Wat ben ik blij dat de dooi is ingetreden zodat dit het enige personage blijft die bijna doodgevroren is. Fijn verhaal om te lezen,dank.

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nice, met plezier gelezen! Nadine geeft treffende feedback, daar heb ik niet zoveel aan toe te voegen. Behalve dat je je tekst een plezier doet als je het screent op interpunctie: een punt vergeten, een spatie teveel en dan weer te weinig, dat soort dingetjes.

Mooi!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schrijvenisfijn, je hebt voor de letterlijke bevriezing gekozen. Je trekt me vanaf het begin de kou mee in. Met plezier gelezen.
Martin wees je al op de interpunctie en de spaties die overdadig of juist afwezig zijn. Ik gaf het in je vorige verhaal ook al aan. 

als een foetus van een paar maanden uit in een baarmoeder ---> uit kan weg of moet oud zijn, volgens mij