Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#432 - Wintersprookje Kerstgnomen

 

Ssst, stil zijn roept Melissa. Stil zijn, zegt Tim, jij bent ook niet stil toch? De kerstboom beweegt, zie je dat dan niet? Beweegt de kerstboom? Ja, daar die rode bal gaat heen en weer, zie jij het ook? Tim moet nog een keer goed kijken, en dan ziet hij het ook. Er beweegt een kerstbal.

De kinderen kruipen zachtjes richting de kerstboom. Voorzichtig, straks zien ze ons. Wie zijn ze, vraagt Tim. Nou de kerstgnomen zegt Melissa. Kerstgnomen? Wat zijn dat. Nou zegt Melissa, dat zijn net kabouters, maar dan niet zo aardig. Tim begint nu een beetje bang te worden.

Wat komen ze doen dan? Tja zegt Melissa,  ik heb gehoord dat ze kinderen proberen te ontvoeren en die dan meenemen naar de Noordpool. Daar moeten ze dan helpen met het  maken van kerstcadeautjes. Tim wordt nu een beetje bleek en begint zich toch wel ernstig zorgen te maken. Papa is naar zijn werk en mama is even naar de winkel. Ze zijn alleen thuis met een kerstgnoom.                                                         Nu begint Melissa zich ook wel zorgen te maken. De kerstgnomen komen alleen als de kinderen thuis zijn zonder ouders. Dat is namelijk de beste tijd om kinderen te ontvoeren.

Melissa pakt snel haar telefoon en zoekt een plaatje op van een kerstgnoom. Kijk Tim, zo zien ze eruit. Ze laat een plaatje zien van een kabouterachtig mannetje met een lange vieze witte baard. Hij heeft puntige oren en een hele gemene glimlach op zijn gezicht die zijn puntige tanden laat zien.                                   Tim krijgt het nog benauwder. Kijk piept hij, de kerstbal bewoog weer. Zachtjes kruipen de kinderen wat dichter naar de kerstboom. Kun jij wat zien Tim, zegt Melissa.  Nou het lijkt wel een mutjes daar tussen de takken, zie jij het ook? Een klein rood mutsje met een vieze witte baard.

Melissa die net nog niet bang was begint toch ook wel een beetje bleekjes te zien. Wat kunnen we doen vraagt Tim, straks worden we ontvoerd en moeten we de rest van ons leven op de Noordpool klusjes doen voor de kerstman. Daar zit ik niet op te wachten, ik vind de vaatwasser uitruimen al veel werk.

Samen smeden ze snel een plan om de kerstgnoom te vangen. Ze kruipen eerst stilletjes terug naar de bank waar ook de speelgoedkast naast staat. Hier zitten vast spullen in die we kunnen gebruiken.       Lijm, een pijltjespistool, knikkers, glitter, ballen. Daar moet het mee lukken.

De kinderen pakken alle dingen die ze nodig hebben uit de kast. Ze doen lijm en glitter op de knikkers en de ballen, dat valt lekker op. Vervolgens schieten ze de knikkers en ballen af op de kerstboom en proberen zo de kerstgnoom te doden.

Tim en Melissa gaan zo op in hun plan om ervoor te zorgen dat ze niet ontvoerd worden, dat ze niet horen dat mama weer terug is van de winkel.

Hallo roept mama, ik ben weer thuis en stapt de kamer in. De kamer is ondertussen veranderd in een glitterparadijs van balletjes. Ook de kerstboom heeft een extra lading glitters gekregen.

Wat gezellig zegt mama. Dat had de kerstboom net nodig. Ik had vanmorgen per ongeluk een botsing gehad met de kerstboom. Daarbij waren er een paar kerstballen stuk gegaan. Ik heb nog geprobeerd om alle stukken kerstbal uit de boom weg te halen, Maar daar achter die ene kerstbal zit nog een stuk. Het lijkt wel op een muts en een stuk baard, vindt je ook niet.

De kinderen kijken elkaar opgelucht aan en schieten in de lach. Er was helemaal geen kerstgnoom, het was mama.

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Welkom Sandra op dit forum dat wel wat vers bloed kan gebruiken. Blijf dus nog maar wat. Enkele zeurtjes ivm met de tekst: er is een probleempje met de witregels en als iemand aan het woord is wordt dit tussen aanhalingstekens geplaatst. Het verhaal is top. 

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel. Ja, ik kreeg de tekst vanuit Word inderdaad niet helemaal lekker gekopieerd. Ik zal eens kijken hoe ik dit kan aanpassen. Bedankt voor de aanvulling over de aanhalingstekens.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Sandra, welkom op deze site. Het is een leuk verhaaltje, dat een mooi sfeerbeeld schetst van de kinderen. Voor mij had het tempo wel wat hoger gemogen. Ik denk dat je hetzelfde verhaal gerust in de helft woorden kunt vertellen door bij voorbeeld herhalingen te schrappen (vb bang worden, bleek worden, zich zorgen maken) of zelfs zinnen te schrappen.
Enkele zeurtjes:
Nou het lijkt wel een mutsje daar tussen de takken
“Hallo!” roept mama, “ik ben weer thuis.” en ze stapt de kamer in.
vind je ook niet

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sandra, ook van mij een welkom op het forum. een schattig kinderverhaal heb je geschreven. In de titel hoef je de opdracht niet te noemen, alleen jouw eigen titel. Emily en Gi hebben al wat gras voor mijn voeten weggemaaid. 

Bovenaan je tekst vind je een knop "bewerken". Daarmee kun je de tekst aanpassen. Met [shift]+[enter] komt je op een nieuwe regel. Met alleen een [enter] krijg je een witregel om alinea's te maken.
Je zult zien dat je tekst onderaan de lijst komt te staan als het bewerkt. Met een opmerking in het reactie-vak kom je weer bovenaan de lijst te staan.
Kijk voor je de tekst plaatst eerst even of alles klopt. Laat het bijvoorbeeld nog een dag liggen en kijk er dan nog eens naar. Dan zie je het weer scherper.  

https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens

Behalve dat gesproken zinnen tussen aanhalingstekens moeten, kun je ze ook beter onder elkaar zetten zodat je zie wie wat zegt. Dat leest prettiger. Bijvoorbeeld:
De kinderen kruipen zachtjes richting de kerstboom. "Voorzichtig, straks zien ze ons.'
'Wie zijn ze,' vraagt Tim.
'Nou, de kerstgnomen,' zegt Melissa.
'Kerstgnomen? Wat zijn dat.'
'Nou,' zegt Melissa, 'dat zijn net kabouters, maar dan niet zo aardig.'
Tim begint nu een beetje bang te worden.

lange vieze witte baard. --> lange, vieze, witte baard

Ik heb nog geprobeerd om alle stukken kerstbal uit de boom weg te halen, Maar daar achter die ene kerstbal zit nog een stuk. --->  "maar" moet met kleine letter.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Welkom op het forum Sandra, en een fijne eerste bijdrage! Ik zie het zo gebeuren, de twee kinderen die elkaar bang maken met een enge kerstgnoom. Het beeld van al die scherven in de kamer, dat glitterparadijs van ballen, leuk gevonden! Je hebt al goede tips van andere forumleden, over de opmaak, ook bij de dialogen. Dit zal je verhaal een stuk overzichtelijker maken. Een andere tip; let op woorden die overbodig zijn en niets toevoegen, zoals ‘een beetje, heel, toch, wel, heel.’ Hiermee maak je de tekst ook sterker. Succes!