Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#432 - Sofocarno, de plastickunstenaar

Sofocarno, de plastickunstenaar.

Hij woont ergens op een eiland in de Argentijns-Chileense archipel Tierra del Fuego, hier bekend als Vuurland. In een zelfgebouwd kasteel. Ja, zelfgebouwd, want dat kan hij. Als kunstenaar en voormalig architect weet hij wel hoe je een mooi stulpje kunt optrekken.
Sofocarno - zo heeft hij zich genoemd – laat eenmaal per jaar van zich horen. Of beter gezegd: van zich zien. Elk jaar op 1 februari wordt er een monument onthuld, gemaakt door de meester zelf. En elk jaar staat dat monument op een andere plek. In steeds een ander land. Dit honderd procent gerecycleerde monument is niet zo maar een monument. Het is eigenlijk meer een statement. Het is namelijk geheel gemaakt van kunststof. Kunststof afval, vers uit de oceaan.

Sofocarno is een natuurliefhebber en erg begaan met onze aardbol. Hij wil graag dat deze mooi en schoon blijft en hij heeft daar inmiddels zijn levenswerk van gemaakt. Ieder jaar op 1 maart start hij met zijn werkzaamheden: het afstruinen van zeeën en oceanen, meren en rivieren, op zoek naar vervuiling. Vervuiling in de vorm van plastic. Alles wat hij tegenkomt en niet organisch is, neemt hij mee. Zijn enorme loods in de achtertuin van zijn kasteel raakt dan langzaam maar zeker steeds voller. Op 31 december zit zijn verzamelwerk erop en klokslag 12 uur in de nacht van 1 januari begint hij verwoed te knutselen. Er worden mallen gemaakt, er wordt verhit, gesmolten, gevormd, gelijmd, gezaagd en geschuurd tot de voorlaatste dag van januari. Dan moet er weer een meesterwerk klaar zijn, want de volgende dag moet het verplaatst worden. Een reis van honderden, soms wel duizenden kilometers wordt afgelegd om het gevaarte zijn bestemming te geven. En dit allemaal zonder op te vallen. Want het moet natuurlijk op 1 februari echt een grote verrassing zijn voor de bewoners van de bestemming.

Niemand schijnt Sofocarno ooit gezien te hebben, al zijn er een paar wijsneuzen geweest die beweren toch een glimp van de weldoener opgevangen te hebben. Hij schijnt op zijn tochten altijd geheel in het donkerpaars gekleed te gaan. Hij draagt dan een wollen hoed van Stetson (model Benavides Trilby), een wollen hemd met daarover een wollen coltrui (niet te dik, want hij draagt het ook in de zomermaanden), een wollen chino met steekzakken, wollen lichtpaars en donkerpaars gestreepte sokken en merinowollen sneakers. Hij gaat nooit weg zonder zijn massief houten wandelstok met uitklapzitje. Iemand beweert zelfs hem op één van de eilanden, Isla de los Estados, te zijn tegengekomen. Niemand kan dat bevestigen, want na een grootscheepse zoektocht op dat eiland heeft men er nooit een kasteel ontdekt.

Sofocarno zorgt goed voor onze aarde, maar wil wel graag zijn meesterwerken in de toekomst wat kleiner maken. Hij wordt ten slotte ook een dagje ouder. Dat kan alleen als hij minder afval vindt. Dus is zijn enige verzoek aan de mensheid: gooi je afval in een bak en niet in het water, dan bezorg je niemand een flinke kater!

Eén van zijn laatste meesterwerken is te vinden in het oosten van Rusland, niet ver van het ijzig koude Wladiwostok. Het betreft hier een reusachtige witte duif die met zijn vleugels in zijn zij en hoofdschuddend (ja, echt!) in de richting van het westen van Rusland kijkt. Op deze manier probeert hij om toch wat warme gedachtes de wereld in te strooien.

Na een maand van rusten gaat Sofocarno in maart weer vol goede moed aan de slag om de wereld wat mooier te maken door het te ontdoen van milieubelastend kunststof. Als je hem ziet, maak dan een selfie en stuur die naar de redactie van schrijvenonline.org!

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Cornelis, welkom op deze site. Wat een geweldig debuut heb je gemaakt! Je tekst leest vlot en je weet een interessant personage neer te zetten, met nog een humoristische draai aan het einde. Goed gedaan.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Cornelis, welkom op het forum. Je hebt een indrukwekkend verhaal geschreven. De opdracht is het schrijven van een winters sprookje. Dat haal ik er niet direct uit. Je hebt wel een mythe gecreëerd. 
De tweede en derde alinea lezen voor mij wat langdradig door de uitvoerige beschrijving van de handelingen en de kleding, maar dat is wellicht een kwestie van smaak. Als je de zinnen iets strakker schrijft, leest het naar mijn idee ook vlotter. 
Ik ben benieuwd naar je volgende inzendingen.

De titel leest wat vreemd. Volgens mij moet het plastickunstenaar zijn. Een plastic kunstenaar is een kunstenaar van plastic, terwijl je bedoelt dat hij kunst maakt van plastic.

zo heeft hij zich genoemd  ---> actiever leest het: zo noemt hij zichzelf. Zo zijn er nog een paar zinnen meer. Zonder hulpwerkwoorden (zijn, hebben, worden) leest het vaak actiever, spannender.

Het is eigenlijk meer een statement. Het is namelijk geheel gemaakt van kunststof. Kunststof afval, vers uit de oceaan. ---> Je zou ook kunnen schrijven: Het is eigenlijk meer een statement, gemaakt van kunststof afval uit de oceaan.

Alles wat hij tegenkomt en niet organisch is neemt hij mee.  --> tussen is en neemt hoort nog een komma. Het zijn twee werkwoorden die niet bij elkaar horen.

Lid sinds

1 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dankjewel Emily en Fief, voor jullie positieve en enthousiaste ontvangst. Ik heb een paar schrijffoutjes aangepast en neem de aanwijzingen van Fief ter harte, hier heb ik wat aan en kan ik aan werken. Soms moet je even wat anders gaan denken om het juist te kunnen opschrijven.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bienvenidos, Cornelis. Goed dat je ons wat warmte uit Vuurland bezorgde in deze koude dagen, ook al doet jouw verhaal soms iets te 'wollig' aan ;-).  Blijf vooral wat hangen op dit forum.  We hebben nood aan nieuw bloed. 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Mooi bedacht, deze mythische en eigentijdse held, Cornelis. En welkom op het forum! Een beeldend verhaal met een moraal, waarin de held ons de weg wijst naar een schone wereld, en naar vrede, met de witte duif in het ijzig koude Wladiwostok. Fijne details; de kledingstijl, de wollen hoed van Stetson (model Benavides Trilby) en de merinowollen sneakers, leuk gevonden! Ook de wandelstok met uitklapzitje is zo’n detail, waardoor ik Sofocarno voor me zie op zijn reis over de wereld. Graag gelezen! Een tip; check je zinnen op overbodige woorden ‘eigenlijk, wel, namelijk, heel, graag, langzaam maar zeker.’ En schrijf actief. Gebruik dus bijvoorbeeld zo min mogelijk hulpwerkwoorden.