Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#431 Niet voor uitleg vatbaar [herzien]

Een vloek die God van zijn troon blaast, schalt door villa Scherpegeest en doet Jasper bezorgd naar de werkkamer tijgen. Daar treft hij de heer des huizes woest telefonerend aan.
“De vuile rat!” briest deze en bonkt met de vuist op het bureau. Hij ziet Jasper en wenkt hem naderbij. “Geen woord meer over de telefoon. We zien elkaar op de afgesproken plek. Bel Sywert.”
Met een klap belandt de hoorn op de haak.
“Jasper.”
“Mijnheer?”
“Ik vertrek voor zeer dringende zaken aanstonds naar het buitenland. Pak als de wiedeweerga mijn koffers in.“
Jasper knikt en haast zich naar boven. Als hij met de koffers beneden komt, staat meneer voor de geopende kluis dikke stapels bankbiljetten en peperdure polsklokjes over te hevelen naar een groene leren schoudertas.
“Leg alles in de Lamborghini.” Hij drukt de tas in Jaspers handen.
“Draag ik zorg voor, mijnheer.”
Bij terugkeer ziet Jasper verschillende documenten in de papierversnipperaar verdwijnen.
“Uw bagage ligt in de kofferbak, mijnheer.”
Jasper kijkt uit het raam. Blauwe zwaailichten gloren aan de horizon.
“Er is sprake van een misverstand.” Meneer trekt de gordijnen dicht. “De autoriteiten vragen mij om opheldering, maar daar heb ik nu geen tijd voor. Laat de politie binnen, zeg dat ik elk moment thuis kan komen en hou ze zo lang mogelijk aan de praat.”
“Zoals u wenst, mijnheer.”
“Ik ga nu.”
Jasper reikt meneer zijn hoed en sjaal aan en helpt hem in zijn jas. Even later sterft het geronk van de Lamborghinimotor weg. Aan de andere kant zwelt het geluid van loeiende sirenes aan.

Als er stevig op de voordeur gebonsd wordt, trekt Jasper de achterdeur achter zich dicht. Hij sluipt weg met de groene leren schoudertas geklemd onder zijn arm.

***

[Oude versie]

Een vloek, die God van zijn troon blaast, schalt door villa Scherpegeest en doet Jasper bezorgd naar de werkkamer tijgen. Daar treft hij de heer des huizes woest telefonerend aan.
“De vuile rat!” briest hij. Hij ziet Jasper en wenkt hem naderbij. “Geen woord meer over de telefoon. We zien elkaar op de afgesproken plek. Bel Sywert.”
Met een klap belandt de hoorn op de haak.
“Jasper?”
“Mijnheer?”
“Ik vertrek voor zeer dringende zaken terstond naar het buitenland. Onder mijn bed bevindt zich mijn valies voor het geval dat.“
Jasper knikt en haast zich naar boven. Als hij met de koffer beneden komt, staat meneer voor de geopende kluis. Dikke stapels bankbiljetten en peperdure polsklokjes verkassen naar een groen leren schoudertas.
“Leg alles in de Lamborghini.” Meneer sluit de tas en plaatst hem voor Jaspers voeten.
“Draag ik zorg voor, mijnheer.”
Bij terugkeer ziet Jasper hoe meneer verschillende documenten in de papierversnipperaar laat verdwijnen.
“Uw bagage ligt in de kofferbak, mijnheer.”
Hij staart uit het raam. Blauwe zwaailichten gloren aan de horizon.
“Er is sprake van een misverstand.” Meneer trekt de gordijnen dicht. “De autoriteiten willen graag dat ik het een en ander kom uitleggen, maar daar heb ik op het ogenblik geen tijd voor. Laat de politie maar binnen, zeg dat ik snel terug ben en hou ze zo lang mogelijk aan de praat.”
“Zoals u wenst, mijnheer.”
“Ik ga nu.”
Jasper reikt meneer zijn hoed en sjaal aan en helpt hem in zijn jas. Even later sterft het geluid van de Lamborghinimotor weg. Aan de andere kant zwelt het geluid van loeiende sirenes aan.

Als er stevig op de voordeur gebonsd wordt, trekt Jasper de achterdeur voorgoed achter zich dicht. Ongemerkt sluipt hij weg met een groen leren schoudertas stevig onder zijn arm geklemd.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, jij die niet zo van namen geven houdt, hebt er wel een paar leuke bedacht voor jouw personages. Er zit iets fout met de perspectiefwisseling en wat is er met die valies? Dat de groene schoudertas uiteindelijk niet in de koffer belandt is al duidelijk vanaf het moment dat de zwaailichten hun intrede doen. Desalniettemin graag gelezen.  

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er zit iets fout met de perspectiefwisseling

Wat dan, Gi? Bij mijn weten is er geen sprake van perspectiefwisseling.

wat is er met die valies?

Wat is hieraan onduidelijk?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Musonius, er is een verteller en twee personages die aan het woord komen. Wanneer er uit het raam gestaard wordt is het niet duidelijk wie er staart, maar goed het heeft weinig belang. De valies 'voor het geval dat'  schept enige verwarring met de groene tas. Het geld en de polshorloges hadden ook in de valies kunnen gestopt worden bijvoorbeeld. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius, briljant verhaal. Natuurlijk gaat Jasper er met de groene valies vandoor. Die zag de bui wel hangen. Ik struikelde een beetje over het overdadige gebruik van mijnheer/meneer in de tekst. Verder met een glimlach gelezen. 

Een vloek, die God van zijn troon blaast ---> volgens mij mag deze komma weg

“Jasper?” --> moet dit een vraagteken zijn. Het is toch geen vraag of Jasper moet komen? Hij wordt geroepen.

Onder mijn bed bevindt zich mijn valies voor het geval dat.  ---> Ik vraag me af of het moet zijn: mijn valies-voor-het-geval-dat

Jasper reikt meneer zijn hoed  ---> meneer zou ook "hem" kunnen zijn.

De autoriteiten willen graag  ---> "graag" zou er voor mij niet bij hoeven. Of: De autoriteiten hebben me verzocht een en ander uit te leggen

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahaha, lekker verhaal! Nagenoeg feilloos uitgevoerd, met wat kleine dingetjes zoals die komma die Fief al bespeurde. De functionele benaming van de valies kan met die streepjes, of iets als 'valies voor noodgevallen'. Maar echt storend vind ik het niet. 

Mini-suggestie om de suspense tot de laatste regel te behouden: het woordje 'voorgoed' kan gemakkelijk uit de een-na-laatste zin weg. Of vervangen voor 'zachtjes'. Volgens mij maakt dat het slot nét wat krachtiger.

Graag gelezen, leuk!

Cheers,
Martin

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal Musonius. Tijdens het lezen, speelde er in mijn hoofd de bijbehorende filmbeelden. Het vaker gebruiken van het woord 'Meneer' versterkte die beelden juist.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hartelijk dank voor jullie adviezen. Aan de hand hiervan heb ik het verhaal bijgeslepen.
Het veelvuldig gebruik van 'mijnheer' is bewust gedaan, om de overdreven beleefdheid van Jasper te tonen.

Jasper reikt meneer zijn hoed  ---> meneer zou ook "hem" kunnen zijn.

Zeker, maar twee keer 'hem' in de zin vind ik minder fraai.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap herschreven, Musonius. Die 'meneren' staan inderdaad op hun plaats. Straks is Jasper ook een meneer, tenzij de bende van Sywert hem te pakken krijgt.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Gi. Het noemen van Sywert is een piepklein, onbeduidend, redelijk actueel grapje dat hooguit door een enkele alerte Nederlander wordt verstaan.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het veelvuldig gebruik van 'mijnheer' is bewust gedaan, om de overdreven beleefdheid van Jasper te tonen.

De dienstbaarheid is toch wel duidelijk, maar evengoed, het is jouw verhaal.

“Leg alles in de Lamborghini,” Hij drukt de tas...  --> de komma moet nog een punt zijn.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius,

Goed verhaal. De naam Sywert bracht bij mij gelijk de mondkapjesaffaire naar boven. Ik vermoed dat dit ook jouw bedoeling was. Goed gedaan!

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Musonius. Spannend verhaal met mooie twist aan het einde. Ik kon Sywert zeker waarderen.

Nog wat andere punten:

- Ook al kon ik Sywert waarderen, de naam Jasper had ik wat meer moeite mee. Op de één of andere manier kon ik dat niet zo rijmen met dat van een butler.
- In tegenstelling tot veel lezers zag ik niet direct aankomen dat de tas zou worden meegenomen. Misschien ook omdat de man des huizes best netjes is tegen Jasper. Desalniettemin maakt dat de twist natuurlijk verrassender, aan de andere kant: als hij bijvoorbeeld niet de tas netjes voor de voeten van Jasper legt maar in zijn handen smijt is het wat passender dat Jasper hem ook lekker zelf houdt.
- groen leren schoudertas is denk ik óf groenleren schoudertas, óf groene, leren schoudertas.
- Het einde van de oude versie vond ik lekkerder werken, misschien wel vanwege het stevig geklemde.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, Jurrit, Odile, Marja, Mercedes en Karel, voor jullie respons.

In tegenstelling tot veel lezers zag ik niet direct aankomen dat de tas zou worden meegenomen.

Is dat zo, Karel? Volgens mij beweert enkel Gi dat hij de clou zag aankomen. Anderen hebben zich hier niet over uitgelaten.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musinius: Ah, dat kan zijn ja! Ik denk dat ik de opmerking van Fief "Natuurlijk gaat Jasper er met de groene valies vandoor. Die zag de bui wel hangen." te snel had geïntepreteerd als dat zij hem ook aan zag komen.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Karel: het einde was voor mij een verrassing, maar na het lezen van het verhaal vond ik het een logische beslissing van de butler.