Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#431 Met onbekende bestemming

‘Kees, mijn beste vriend,’ klinkt het vriendelijk aan de andere kant van de lijn, ‘ben je thuis? Don Giovanni wil een babbeltje komen maken.’  
Instinctief voelt Kees dat het mis is; een bezoek van de baas is zelden zonder gevolgen. ‘Ik ben thuis,’ liegt hij. ‘Giovanni is van harte welkom.’
‘Mooi. We zijn onderweg.’

Zodra de verbinding verbroken wordt, schakelt Kees zijn telefoon uit en dumpt hem in de eerste de beste rioolput. Het was nooit de vraag of, maar wanneer zijn dekmantel ontdekt zou worden en hij is erop voorbereid.
Zoals hij het zich vanaf het begin af aan steeds heeft aangewend, nam hij ook vandaag een andere route terug naar huis. Voorspelbaarheid kost je de kop. Deze wijze les van zijn trainer heeft hij stevig in zijn oren geknoopt.

Vanuit de veiligheid van een portiek kijkt hij naar het appartementencomplex. Voor het gebouw stopt een bekende zwarte Mercedes. Twee breedgeschouderde mannen stappen uit en lopen naar binnen. Enkele ogenblikken later ziet hij door een van de ramen van zijn flat het schijnsel van een zaklantaarn. Zijn gevoel van onbehagen blijkt gegrond te zijn.

Snel maakt hij rechtsomkeert. De steegjes in de buurt kent hij op zijn duimpje en omhult door de schaduwen van de stad begeeft hij zich naar het treinstation.
Nadat hij er zeker van is dat niemand belangstelling voor hem heeft, haalt hij uit een kluisje een luxe damestas en een plastic zak met kleren. Hiermee gaat hij naar het openbare toilet.

Niet veel later stappen voor het station de twee gorilla’s uit de zwarte Mercedes. Speurend haasten ze zich naar het perron vanwaar de trein naar Schiphol zal vertrekken. De rijzige dame, die nog vlug de rok van haar mantelpak gladstrijkt en een weerbarstige zwarte lok achter haar oren veegt, keuren ze geen blik waardig.

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, Ik moest het verhaal twee keer lezen om het te begrijpen. Zal aan mijn geringe ervaring met boevenverhalen liggen. Hierdoor vind ik het ook minder boeiend dan al je andere stukken, sorry.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

Goed verhaal weer! Leuk bedacht, goed geschreven. En dat in 300 woorden!

Ik dacht even een tegenstrijdigheid te hebben gezien, maar bij herlezing zie ik waar ik mis ging: ik dacht dat Kees inderdaad thuis was en dat dat 'leugentje om bestwil' sloeg op dat -ie pas net binnen was gekomen. Kan aan mij liggen, maar iets duidelijkere verwoording had mij ervoor kunnen behoeden.

Zijn gevoel van onbehagen bleek gegrond te zijn. >> mooier is denk ik tt, blijkt

Met veel plezier gelezen!

Groet,
Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, bedankt voor je reactie. Je hoeft geen sorry te zeggen. smaken mogen gelukkig verschillen. Ik had geen zin in een sentimenteel verhaal en bedacht daarom een vluchtverhaal. 

Hoi Martin, ik heb de volgorde in de eerste alinea iets veranderd en aangepast. Misschien is het duidelijker zo. Bleek is blijkt geworden. Dank je wel voor je reactie en suggestie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, goed bedacht, maar de gorilla's zijn wel erg dom als ze zien dat er een dame uit het herentoilet stapt. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief:  Er staat : Hiermee gaat hij naar een van de openbare toiletten (als man dus) en later:  Een vrouw verlaat het toilet (als vrouw uit het mannentoilet): een beetje speurneus vindt dit 'weird' toch? Maar zoals in de meeste verhalen met gorilla's hebben die veel in de 'muscles', weinig in het hoofd, zeker? :-)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi: Hiermee gaat hij naar een van de openbare toiletten. Er staat nergens dat hij/zij uit het mannentoilet komt. Dat lees jij er misschien in, maar het staat er niet. Er zijn genoeg stations/openbare gelegenheden waarbij pas na de deur "toilet" een scheiding is van de mannen- en damestoiletten.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Prachtige minithriller, Fief, je weet de spanning mooi weer te geven. Hoewel het een verhaal met een kop en een staart is, zou het ook zo een passage kunnen zijn uit een langer verhaal, het maakt hongerig naar meer.

Wel moet ik toegeven dat ik bij het lezen in dezelfde val trapte als Gi. Natuurlijk bedacht ik later dat het wel misschien een gemeenschappelijke deur was, of dat de hp een vrouwentoilet was binnengegaan. De verwarring is onnodig. Het verlaten van het toilet is toch overbodige informatie, dat kunnen we wel invullen.

Een vrouw verlaat het toilet, de mannen keuren haar geen blik waardig. > verander dit in: De hoogblonde vrouw in mantelpak en luxe damestas [het zou mooier zijn deze nader te beschrijven] die hen voorbijloopt, keuren ze geen blik waardig. (maar dan in je eigen bewoording.)
De slotzin zou ik schrappen.

Met plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ah, Musonius had dezelfde twijfels over de toiletgang. Vooral omdat er duidelijk aangegeven wordt dat de gorilla's 'speurend' naar het perron liepen, dacht ik een anomalie te hebben 'bespeurd', maar het sop is de kool niet waard om er ons verder druk over te maken. Ik had ook graag geweten wat er nog zo in die damestas te vinden was.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja, dit vind ik mooier en sterker zo. En het durven schrappen van de slotzin maakt het verhaal krachtiger en spannender; het laat meer aan de verbeelding van de lezer over.

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Spannend verhaal. Helder en vlot geschreven ik zat er gelijk lekker in. Voor mijn gevoel is er één klein twijfelpuntje en dat is het woord 'rechtsomkeert' in de vierde alinea. Ik dacht even dat de hp weer terug naar het appartement ging. Ik zou hier een ander woord gebruiken om duidelijk te maken dat hij zich uit de voeten maakt.  

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jurrit, bedankt voor het lezen en je reactie. Persoonlijk denk ik dat rechtsomkeert prima kan. Het lijkt me uit het verhaal wel duidelijk dat hij juist niet naar het appartement gaat.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Spannend verhaal dat vragen oproept. Waarom gaat hij terug naar zijn huis? Wat is de achterliggende reden dat zijn baas hem zoekt? Daardoor wil je verder lezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Odile, hij gaat niet zozeer terug naar huis, hij was bijna thuis toen zijn telefoon ging. Hij kreeg het vermoeden dat hij ontmaskerd was als undercoveragent en dat bleek zo te zijn. Naar mijn idee staat dit zo in de tekst.

Ik heb de zin dat hij altijd via een andere route naar huis gaat in de vt gezet. Misschien dat het daardoor beter overkomt dat hij al bijna thuis was toen zzijn telefoon ging. 

Het was nooit de vraag of, maar wanneer zijn dekmantel ontdekt zou worden en hij is erop voorbereid.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal waarin de hp terecht op z'n hoede is en blijft.
1 zeurtje zoals dat zo mooi heet hier maar dat is persoonlijk;

'...schakelt Kees zijn telefoon uit en dumpt hem in de eerste de beste rioolput.

Betreft het woord hem, voor mij refereert 'hem' altijd aan een persoon en nooit aan een levenloos object.
Het is waarschijnlijk correct alleen ik ben er niet zo een fan van.

Voor de rest top geschreven.

M

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Betreft het woord hem, voor mij refereert 'hem' altijd aan een persoon en nooit aan een levenloos object.
Het is waarschijnlijk correct alleen ik ben er niet zo een fan van.

Hoi Mercedes, hem verwijst naar een de-woord. De telefoon kan dus prima met hem aangeduid worden. Je kunt het inderdaad niet mooi vinden, maar het is niet fout. Een andere optie zou zijn: ... en dumpt die in de eerste de beste rioolput. Dat vind ik niet mooi, dus ik laat het zoals het is.
Bedankt voor het lezen en je reactie.

https://taaladvies.net/de-kaars-ik-heb-haar-of-ze-of-hem-uitgeblazen/

https://onzetaal.nl/taalloket/verwijswoorden

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Spannend verhaal! Knap in 300 woorden! Ik heb ervan genoten. Dit vond ik een bijzonder mooie zin: "De steegjes in de buurt kent hij op zijn duimpje en omhult door de schaduwen van de stad begeeft hij zich naar het treinstation."

Puntjes:

Zoals hij het zich vanaf het begin af aan steeds heeft aangewend, nam hij ook vandaag een andere route terug naar huis.  --> moet dat niet tegenwoordige tijd zijn, net zoals de rest? "Neemt hij ook vandaag?"

- Verder vroeg ik me af of voor Kees een mantelpak (met veel ruimte voor zichtbare - eventueel in kousen gehulde - benen) wel de juiste keuze is. Zou iets met een lange rok niet makkelijker zijn om zijn mannenbenen te verhullen?

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals hij het zich vanaf het begin af aan steeds heeft aangewend, nam hij ook vandaag een andere route terug naar huis.  --> moet dat niet tegenwoordige tijd zijn, net zoals de rest? "Neemt hij ook vandaag?"

Hoi Karel, het stond aanvankelijk in de tt, maar toen kreeg ik de reactie waarom hij naar huis wilde gaan. Daarom heb ik het in de vt gezet om aan te geven dat hij bijna thuis was toen hij het telefoontje kreeg. Hij kon dus nog op tijd wegkomen.

Zou iets met een lange rok niet makkelijker zijn om zijn mannenbenen te verhullen?

De rok was lang genoeg en met een wat dikkere panty gaat dat prima. Althans zo zag ik het voor me.

In ieder geval bedankt voor je reactie en compliment.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief! Ah, vandaar! Overigens, maar kijk maar lekker wat je met die tegenstrijdige feedback doet, kwam het voor mij in tt heel logisch over. Hij wilde zijn vermoeden checken, en voelt zich veilig met een andere route. Het schijnsel bevestigt dat hij ontdekt is, en nu zet hij zijn vluchtplan in.