Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#430 Emotie

 

Vanuit het overdekte bushokje zie ik haar dichterbij komen, behendig balancerend op een skateboard. Ze is een jaar of zestien weet ik, ze woont niet zo ver bij mij vandaan.
Bij de tramrails springt ze van de plank, raapt iets op en propt het in de zak van een spijkerbroek die drie maten te groot oogt, evenals de jas die ze erop draagt. Onder de oversized capuchon zie ik een randje van een grijze, gebreide beanie waar enkele blonde pieken onderuit steken.

Ze ploft naast me neer en klemt het skateboard tussen haar knieën. Haar wangen zijn rood van het rijden door de frisse wind, haar ogen donker omlijnd met zwarte eyeliner vormen een schril contrast. Het maakt haar ouder, niet persé mooier.
Ze stroopt de mouwen van haar jas omhoog en een felgekleurde slang op haar linker onderarm staart me hypnotiserend aan. Het ziet er nog “vers” uit. Girl with the dragon tattoo, flitst het door mijn hoofd. Ongemerkt reik ik naar mijn been, mijn blik blijft getrokken naar haar arm. Ze ziet het.

‘U vindt het maar niks, hè?’ Ze trekt de mouwen omlaag.
‘Is het belangrijk wat ik ervan vind?’
Ze haalt haar schouders op. ‘Mijn ouders freak out als ze het zien.’ Een brede glimlach verschijnt om haar mond. Ze wil een statement maken. Ik herken de emotie. ‘Ik vind het mooi.’ Daar is niets van gelogen. ‘Ik hoop alleen dat je er geen spijt van gaat krijgen.’
‘Je klinkt als mijn moeder toen ik zei dat ik het zou gaan doen.’
Ik klink ook als mijn moeder, denk ik verschrikt. Ik zie nog de uitdrukking op haar gezicht toen ik het haar liet zien. Die ene ijzige zin, zo beheerst uitgesproken, kwam tien keer harder binnen dan de tirade die ik had verwacht. “Je hebt geen idee waartoe je jezelf veroordeeld hebt.” Nu, dertig jaar later krijg ik er weer de rillingen van.

Het is gestopt met regenen en ik staar naar de plassen op de stoep. Ze lijken scherven van een gebroken spiegel. Het meisje graait in haar broekzak en haalt een paar steentjes tevoorschijn. Ze gooit ze een voor een in het water en verbreekt daarmee het strakke oppervlak. ‘Mijn moeder is als die regenplas, mijn tattoo als deze steentjes.’

Ze had het niet beeldender kunnen verwoorden. Ik strijk over de stof van mijn broek. Het “plakplaatje” eronder is in kleur vervaagd, maar voor altijd aanwezig.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal Fief, de verbinding tussen nu en 30 jaar geleden en het feit dat we nog steeds hetzelfde doen: afzetten tegen de generatie voor ons maar tegelijkertijd goedkeuring zoeken.

Ik ben wel stiknieuwsgierig naar de tatoeage ...

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, zoals steeds kundig geschreven!

Ik mis een beetje de opdracht, maar dat is prima. Waar is de tram? De kei? Je beschrijft het meisje ook nauwelijks (maar dat is prima uiteraard) 

Anderzijds plooi je het om en laat je haar meerdere steentjes nemen om dan de rust van het water te verstoren, wat een mooie symboliek oplevert.

 

Het ligt aan mij, maar ik ben niet helemaal mee met plakplaatje in de broek.

Er is zeker veel emotie. GG!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Taco: bedankt voor het lezen en je positieve reactie.

@Tony: heb je het hele verhaal wel gelezen? Hoeveel beschrijving van het meisje wil je hebben? Volgens mij staan de eerste alinea's vol beschrijving. Wat mis je nog? Verder gaat het niet om de tram, waar ze overigens op zitten te wachten. En in plaats van een kei, pakt ze steentjes (keitjes zoals je wil) waar ze iets mee doet. Moet ik uitleggen wat het plakplaatje is wat ze destijds op haar been heeft laten zetten? Maar goed, daar kun je niet helemaal in mee zijn. In jouw andere opmerkingen kan ik me echt niet vinden. Wel bedankt voor je compliment over het kundig schrijven. Die steek ik in mijn zak.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Fief,

Lekker geschreven! Leuke invalshoek t.a.v. de opdracht, mooie schets van het meisje. Ze lijkt wel wat op dat meisje uit mijn verhaal ;-). Taaltechnisch m.i. dik in orde.

Het enige zeurtje (leuk woord) is dat ik de afronding van je verhaal wat onbevredigend vind. Misschien ligt het aan mij hoor. Ze heeft steentjes meegenomen, om ze een tijd later in een plas te gooien om je hp iets duidelijk te maken? Dat vergt iets te veel van mijn geestelijke lenigheid. Had ze ze voor een andere reden gepakt? Daar wordt geen hint op gegeven.

Ze had het niet beeldender kunnen verwoorden.

Deze zin is niet verkeerd, maar vind ik overbodig. Het beeld dat opgeroepen wordt is al sterk in zichzelf.

De slotzin vind ik dan weer niet aansluiten op de afronding van het steentjesverhaal, of althans, ik zie de connectie niet. Maar zoals gezegd, het kan aan mij liggen.

Hoe dan ook, ik heb het zeker met plezier gelezen!

Groet,
Martin

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief, wat een mooie invullingvan de opdracht. Met zinnen als ' je klinkt ook als mijn moeder' vertel je al zoveel. Het verhaal leest heel vlot en er zit zoveel in!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Martin, bedankt voor je reactie. Geestelijke lenigheid kun je trainen. Ik laat het verhaal even voor wat het is, maar ik neem je opmerkingen in overweging.

Hoi Elrie, bedankt voor je mooie compliment.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoy Fief,

Ik dien me te excuseren, je hebt gelijk, ik las het verhaal niet goed genoeg. Gelieve mijn comments (ik bedoelde het goed!) te negeren! Je voldoet met verve aan de opdracht.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, fijn dat je het alsnog beter gelezen hebt. Je reactie siert je. Ik begon eerlijk gezegd al aan mezelf te twijfelen.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief

Mooi verhaal, je sleept de lezer zo mee in de scène en de conversatie op zich vind ik eigenlijk best grappig, zeker omdat het herinneringen naar boven haalt over ouders-kind(eren) relaties. Dat maakt het zo goed.

Dat de keitjes het beeld verstoren is een goede vinding.

Misschien ben ik te Vlaams om het te begrijpen, maar dat plakplaatje versta ik met de beste wil van de wereld niet.

Graag gelezen!

 

Johanna

   

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Johanna, wij noemen tatoeages ook wel plakplaatjes. ik dacht dat dat een algemeen begrip was. Om het niet steeds over tattoos te hebben, nam ik deze vorm.
Hopelijk is hiermee de laatste zin ook duidelijker: het gaat dus over de tatoeage die ze vroeger op haar been heeft laten zetten. Na verloop van tijd worden de kleuren vager, maar je raakt het nooit meer kwijt. 

Bedankt voor je positieve reactie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, in Vlaanderen kennen wij ook wel plakplaatjes maar dan gaat het over kleurrijke papieren spullen (vlindertjes, enz.) die kinderen op hun armen of benen 'plakken'.  Dat zijn gelukkig geen tattoos. 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ambachtelijk geschreven, Fief. Vooral het stuk waar de hp beseft dat ze haar moeder is geworden, spreekt me aan.
De steentjes hadden voor mij iets te geforceerds, en ook de zin Ze lijken scherven van een gebroken spiegel. komt op mij te geforceerd poëtisch over, maar gezien de reactie van Gi, die het juist mooi vindt, is dat persoonlijk.

Bij 'plakplaatjes' moest ik meteen denken aan de smurfenplaatjes bij kauwgom uit mijn kindertijd die je door nat te maken op je hand of arm kon plakken, zodat ze op tattoos leken. Ik kan mij voorstellen dat 'plakplaatjes' in sommige contreien tot spottende benaming verworden is van tattoos, maar of dat algemeen is, betwijfel ik.

ze woont niet zover bij mij vandaan > zo ver (het gaat hier om een afstand)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Gi: de spottende benaming komt inderdaad van die kauwgomwikkels vandaan. 

@Musonius: bedankt voor je scherpe blik. Zover is veranderd. Plakplaatjes is ook geen algemene term en in de ene streek wellicht meer gebezigd dan in de andere, daarom schreef ik het ook tussen aanhalingstekens. Van een poeticus als jij had ik wel waardering verwacht voor de steentjes en de scherven van de spiegel. Niet dus. Ik ga er nog eens over denken, maar vooralsnog laat ik het nog even staan.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik behoor tot de plezierdichters en die houden van klare taal. Niet aanpassen, smaken verschillen en anderen stellen het wel op prijs.