Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#429 Elon who?

 

Mijn beste Elon, liefste kind,
’t cadeau is niet dat wat je vroeg.
Je had een spaarpotcent gevraagd,
maar Forbes verklaart, je hebt genoeg.

’t Is ook geen kleine, blauwe vink,
al heb je die heel erg begeerd.
Zo’n vogel leeft helaas niet lang,
als niemand tweet of adverteert.

Ik had zo graag je zoon vermeld,
maar dit strak metrum hindert mij.
‘k Heb meelij met dat arme kind.
ExAshATwelve, hoe kom j’er bij?

Je haalt erg graag het nieuws en kickt
op aandacht, macht en veel ontzag.
Werknemers werken dag en nacht
of anders krijgen ze ontslag.

Je wou zeer graag een maanraket.
Een ruimtevlucht, dat is je droom.
Helaas, ook ik, de Sint, bespaar.
Ook ik betaal te veel voor stroom.

Kom, open vlug je mooi cadeau.
’t Is niet zelfrijdend en ’t formaat
is kleiner dan je bent gewend.
Nu ben ik zeker dat je ’t raadt.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emily, erg goed hoor, voor zover als ik dat kan beoordelen. Het laatste vers vind ik minder. Verder graag gelezen.

Je wou zeer graag een maanraket --> deze zin loopt voor niet lekker. Misschien: Je wilde graag een maanraket

Ook ik betaal te veel voor stroom. --> bedoel je dat hij dure stroom heeft? Dan klopt de zin. Bedoel je dat hij veel stroom verbruikt, dan moet voor "aan" zijn. Ook ik betaal te veel aan stroom.

Mooi cadeau vind ik minder fraai.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi Emily! Goed gevonden.

Wat ik me afvraag, je gebruikt TT en VT door elkaar. "Je hebt, je wou, al heb je, je haalt". Zou het mooi zijn als je alles in TT schrijft?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Emily,

Echt een Sinterklaasgedicht is dit. Mooie actuele details zoals die blauwe vinkjes. Grappig ook de link met de vink als vogel. Forbes is één lettergreep, metrumwise. Ik gok op een speelgoedautootje.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Gi, bedankt voor je compliment.

Fief, ik bedoel inderdaad dat hij dure stroom heeft. Je andere opmerkingen houd ik in gedachte.

Meri, ik heb de vt gebruikt om aan te duiden dat hij iets wou (in het verleden) maar niet krijgt (in het heden).

Kruidnagel, verdorie, heb ik Forbes toch altijd al verkeerd uitgesproken. Maar je hebt gelijk, ik heb de zin aangepast. Goeie gok.


Iedereen bedankt voor het lezen en de feedback.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Sinterclaeys,

Mooi vakwerk. Rijm- en metrumtechnisch dik in orde.

Pas op - en ik richt mij hierbij tot iedereen die sinterklaasgedichten schrijft - dat je niet in de valkuil trapt om er van alles bij te slepen. Kies voor één onderwerp en werk dit uit op een creatieve manier. In dit geval had ik waarschijnlijk een keuze gemaakt tussen Twitter, vreemde naamgeving of maanraket. Bij het vervoersthema had je mooi kunnen spelen met het feit dat de goedheiligman zich nog altijd voortbeweegt met paard of stoomboot. Zowel bij jou als bij andere dichters zie ik dat er nog vaak vanuit je eigen persoon gedacht en geschreven wordt. Het leuke van sinterklaasgedichten is dat je afstand kunt nemen door te schrijven vanuit een ander persoon, in dit geval de goedheiligman.

Maar dit terzijde. Ik vind het verder een goede invulling van de opdracht.

De dichtcoach