Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#429 - Kirill van Moskou (jambisch tetra- en pentameter)

 

Gewetenloze medebisschop,
je hoort het gillen, ziet het druipen
van Christus' bloed, hier in Europa.
maar jij doet niets, behalve kruipen.

Wat geef ik jou, die alles heeft,
(behalve moed en eergevoel)?
Kerkleider: zelfs een roetveegpiet
oogt reiner dan jouw vrome smoel.

Jij, lul, moet juist in opstand komen!
Vladimir zal toch doodsangst kennen.
Dus buit je plek uit, red je ziel:
ga Poetin vanaf nu hels jennen.

Omdat je vastkleeft aan Gods pluche,
en rubber in je graat de baas is,
heb ik voor jou een doosje latex;
want ik hecht aan een schone Klaasmis.

***

 

O jij, gewetenloze charlatan,
je hoort het krijsen en je ziet het druipen
van Christus aan het kruis, hier in Europa.
Je geest is dood; je lijf kan enkel kruipen.

Wat geef je aan een man die alles heeft,
behalve vrijheid, moed en eergevoel?
Je leidt de kerk, maar zelfs mijn dode opa
oogt florissanter dan jouw vrome smoel.

Een lul als jij moet juist in opstand komen!
Zelfs Poetin zal toch ergens doodsangst kennen.
Dus buit je plek uit, red je vege ziel:
ga Vladi vanaf nu sardonisch jennen.

Omdat je vastkleeft aan Gods eigen pluche,
en rubber in je ruggengraat de baas is,
heb ik voor jou een doosje vol bescherming;
want ik hecht aan een schone Sinterklaasmis.

 

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Kruidnagel,

 

Sorry, had er echt vijf nodig.

 

In de eerste regel van de laatste strofe zelfs zes, al denk ik dat dat onbedoeld is. Ik zie de noodzaak niet zo: als ik de verzen zo bekijk, zijn deze zeker terug te dringen tot een jambische tetrameter, maar wellicht was het niet zozeer het aantal woorden dat je kwijt moest, maar een gevoelskwestie.
Het is een prachtig, vilein gedicht en rijm en metrum zijn - op eerder genoemde extra jambe - dik in orde. Ik kan het zeer waarderen. Maar als ik wat strenger ben en de opdracht in het achterhoofd houd, valt er nog wat tegen te sputteren.
Voor een sinterklaasgedicht is het net wat te vilein, de woede overheerst. Voor spot heb je net wat meer afstand nodig. Het gedicht is daarmee ook iets te zwaar. De jambische pentameter onderstreept dit nog eens. Natuurlijk is zijn het voornamelijk inhoud en woordkeuze die de zwaarte van een gedicht bepalen, maar het gebruik van een tetrameter laat het al snel luchtiger klinken.
Verder zie ik toch een gemiste kans: ik hoor echt jou spreken in dit gedicht in plaats van de goedheiligman. Dat de bisschop van Myra zijn collegageestelijke aanspreekt, daar was echt nog wat moois mee te doen.
Afijn, het zijn tips en suggesties en niet zozeer kritiekpunten, want ik vind het verder inhoudelijk en vormtechnisch een mooie invulling van de opdracht.
Dank voor je bijdrage.

De dichtcoach
 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Musonius,

Hartelijk dank voor je inspirerende opdracht en feedback! De overtollige jambe heb ik snel weggepoetst. Ik zal eens peinzen over je tips. Het zijn verdorie collega's, inderdaad.

Edit: nou, een beetje aangepast.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een gepeperde rekening, ditmaal met ook veel kruidnagel, voor de gebaarde man met mitre van de gebaarde man met mijter. Bijna grappig, ware het niet dat de boodschap hard binnen zal komen. Goed dat de Sint zijn geestgenoot aanspoort om zijn hand boven Poetin weg te trekken. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Knap gedaan, Kruidnagel. Zonder enig verstand van metrum, zegt mijn gevoel dat het hier en daar niet klopt, om de een of andere reden lezen de zinnen net niet lekker genoeg. Maar dat laat ik verder aan Musonius over. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Kruidnagel, heel goed gedaan. Inhoudelijk meer een protestlied dan een sinterklaasgedicht. Ik vind je herschrijf beter dan de eerste versie. Graag gelezen.

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de herschreven versie inderdaad een verbetering.
Van zwarte piet zou ik roetveegpiet maken, dat vormt een mooier, duidelijker contrast met reiner.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je, Musonius! Loont dat ik daarover langer heb nagedacht. Punt ter zake is wel: 'zwarte Piet' is juist omstreden, en zelfs die is reiner. Maar jij hebt ook gelijk, ook qua alliteratie.