Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 Te slim af

Het is een pest. Voor de zoveelste keer gaat de telefoon over. Hun stemmen lijken allemaal op elkaar.
“Hello, sir. We call you from Microsoft.”
“Ja, en wat willen jullie van me?”
Ik praat opzettelijk Nederlands, dat verstaan ze vast niet.
“We see you have serious problem, sir.
With your computer. We can help you fix problem, sir.”
Meestal zeg ik, net voor ik het gesprek afbreek, dat het mij verwondert dat ze met hun erbarmelijk accent een job bij Microsoft hebben kunnen versieren en dat ze ‘crooks’ zijn. Deze keer heb ik een plannetje bedacht.

In mijn mooiste Queen’s English vraag ik om mij eerst een mail te sturen. Het lukt. Ik krijg een bericht vol taalfouten waarin staat dat mijn computer gehackt werd. Dit kan verholpen worden door een bedrag over te maken van 1.200 euro op een rekening bij een bank waar ik toevallig ook zelf klant ben.
Natuurlijk wil men mij bij de bank niet zeggen aan welke naam en adres de rekening verbonden is. Dank zij mijn overredingskracht kan ik niettemin een adres ontfutselen.
Google streetviews toont mij een belabberd pand in een achtergestelde wijk van de hoofdstad. Die ligt een honderdtal kilometer van mijn woonplaats, maar deze keer wil en zal ik de Microsoftbende weten te vinden.

Mijn GPS heeft al snel het adres getraceerd. Het pand is onbewoond. De ingang is dichtgespijkerd. Het regent en ik ga schuilen in de inkomhal van het aanpalend flatgebouw. Er zijn een vijftigtal postbussen. Boven op een richel staat post die blijkbaar niet aan bewoners toebehoort. Ik bekijk enkele omslagen. Ze tonen het correcte adres maar zijn geadresseerd aan namen die niet op de postbussen voorkomen. Eén enveloppe trekt mijn aandacht. Het adres bevat twee straatnummers: die van het belabberd gebouw en die van het flatgebouw. Bingo, dit moet mijn belager zijn. Ik maak een foto met mijn smartphone en zet de omslag terug.

Gelukkig gaat de opsporingsdienst safeonweb mee in mijn verhaal en de volgende morgen spreek ik af aan het flatgebouw met een van hun agenten. De bewuste omslag ligt er nog. De agent brengt een onzichtbare tracingfilm aan.
Twee dagen later krijg ik een mail van de beveiligingsdienst. De omslag werd opgehaald en dank zij de tracing kon een speciaal interventiedienst een bende boefjes oprollen.

Vannacht slaap ik op beide oren.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, ik ben jaloers op je inspiratie. Goed gevonden, graag gelezen. 
Ik zou Fief niet zijn als ik niets te zeuren had. Paar kleine dingetjes in de tekst. 

problem,sir. --> spatie 

Queen’s English --> volgens mij hoeft english niet met een hoofdletter. Buitenlandse woorden schrijven we doorgaans wel cursief

om mij eerst een mailt te sturen. ---> je dacht natuurlijk aan Engeland met die extra t achter mail :-)

1.200 €  --> 1200 euro of € 1200

ik ga schuilen in de inkomhall ---> ik zou het actiever maken en schrijven: ik schuil. Is inkomhall Vlaams? Of bedoel je entree of gewoon hal? In de zin erna schrijf je ook hall. Als het je bedoeling was om de Engelse term te gebruiken, zou ik het cursief schrijven. Dan is het ook duidelijk dat je het op zijn Engels wilde zeggen.

Vannacht slaap ik op beide oren. ---> ik vind hem leuk, maar ik vraag me af hoe je dat voor elkaar krijgt :-)

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi,

Het idee is aardig, alleen leest het meer als een verslag dan een verhaal. Plus dat er een aantal onwaarschijnlijkheden in voorkomen, waardoor het verhaal nog verder van mij af komt te staan: de bank die toch een adres doorgeeft, een envelop met twee (?) adressen erop. Het maakt het té geforceerd voor mij, sorry.

Cheers,
Martin

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief, mijn onnauwkeurigheden zijn weggewerkt. Net als 'Op beide oren slapen' is Queen's English volgens mijn woordenboek een geijkte uitdrukking mét hoofletter.

@Martin, waarom bekruipt mij bij de meeste van je commentaren de neiging om met het Franse gezegde te reageren: Vous avez raté une occasion de vous taire? 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, jammer dat je dat zo opvat. Ik geef open en eerlijk commentaar hoe ik een tekst lees en beleef, onderbouwd en constructief. Dat dat soms niet leuk is om te lezen begrijp ik ook wel, maar juist van kritische feedback kun je leren en je vaardigheden als schrijver aanscherpen. Dat lijkt mij dé reden om hier verhalen te plaatsen en dat is mijn enige intentie met de feedback die ik geef. Jij beleeft dat om de een of andere reden anders. Dat mag, maar om nou te suggereren dat ik mijn mond beter kan houden gaat mij te ver. Als je vindt dat ik iemand onheus bejegen of onzin schrijf, spreek mij daar gerust op aan. Dan gaat het tenminste ergens over.

Om je verdere ergernis te besparen zal ik jouw verhalen voortaan overslaan.

Groet!
Martin

 

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Martin, ik vermoed dat je ook zonder commentaar mijn verhalen verder gaat lezen.  Als er iemand is die graag feedback ontvangt van coaches en forumleden ben ik het wel.  Alleen commentaar waar geen mens wat aan heeft, houd je best voor jezelf. Dat is mijn 'eerlijke' mening. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi, dank voor jouw verhaal. Nu weet ik eindelijk waarom ik geen irritante telefoontjes van Microsoft meer ontvang. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, ooit sprak Lambik in een Suske en Wiske album de gevleugelde woorden: "Sta mij toe in lachen uit te barsten" ;-)

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, 

Je verhaal heeft een goede opzet, maar ik mis een schwung. Ik krijg aan het begin van het verhaal mee dat het personage iemand is die met een beetje pesterige persoonlijkheid. Onder andere door de zin: (...) net voor ik het gesprek afbreek, dat het mij verwondert dat ze met hun erbarmelijk accent een job bij Microsoft hebben kunnen versieren.
Het is dus niet verwonderlijk dat dit iemand is die zo'n plan zou beramen en uitvoeren. Zeker niet gezien het slot: het personage is duidelijk tevreden met zichzelf, omdat het iets goeds heeft gedaan. Dat vind ik goed aansluiten bij iemand die eerder heeft laten blijken het niet bezwaarlijk te vinden mensen neer te halen: dit personage is - terecht of onterecht- nogal zelfingenomen. 

Vervolgens is de rest van het verhaal een stap voor stap uitwerking van het snode plan waarin die goed gevonden en passende persoonlijkheid tot aan het slot niet meer terugkomt. Het gaat enkel om de feiten en dat maakt het verhaal droger dan nodig. Als je net iets meer details van hack of het opsporingsplan van je personage zou delen en dat zou vervangen door een zin als als ik die etters te pakken krijg, dan zullen ze in de bajes nog vaak aan me denken. En terecht, het stelletje tuig, waar het karakter van het personage weer zichtbaar wordt, zou het geheel al wat vlotter lopen. 
Zulke zinnen zou je ook als aanvulling kunnen gebruiken. Hoe je die ook in zou zetten, ze moeten er wel in om het verhaal niet te traag te maken. 

Wat mij betreft dus een goede opzet met wat punten om te verbeteren. 

Groet,

Nadine

 


 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, ik vind dat je je kinderachtig gedraagt. Uit de feedback van Nadine: 

Het gaat enkel om de feiten en dat maakt het verhaal droger dan nodig. 

Zulke zinnen zou je ook als aanvulling kunnen gebruiken. Hoe je die ook in zou zetten, ze moeten er wel in om het verhaal niet te traag te maken.

I'll rest my case.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Nadine, ik onthoud vooral de spontane reacties van Fief en Elrie. Ik heb zowaar de indruk dat je de kant van de oplichters kiest. Dat mag, maar die ettertjes kunnen in de bajes niet aan de hp denken omdat ze begot niet weten wie er hen ingeluisd heeft. Mijn verslag (dixit MMP) mag dan al wat slapjes lijken, ik vrees dat dit deze keer ook geldt voor jouw FB, waarvoor niettemin mijn oprechte dank.

@Martin, zie je wel dat je het niet kan laten, maar helaas voor jou heb ik ook Nadine mijn eerlijke, lees onverbloemde mening gegeven. 

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, ik ben helemaal met je verhaal mee of het nu waar is of niet. Als vrouw krijg ik regelmatig complimentjes/liefdesverklaringen in berichtjes vol spelfouten. Bijv. de aanhef, dag vriend. Marijcke is toch een aanwijzing dat ik eventueel een vriendin ben en geen vriend. Ja, dan weet ik het al. Ik doe alsof ik mee ben en wakker het charme-offensief nog wat  aan...Wanneer dan na een tijdje de ultieme vraag komt om te helpen in een financiële situatie (bankkaart vergeten, gestolen of verloren tijdens de reis naar mij), sla ik toe en schrijf hem dat hij een dikke, grote crimineel is en dat ik stappen zal ondernemen. Dan valt de romance stil en lach ik mijn vuistje. Hij heeft lekker een tijdje gedroomd en wordt er door mij ruw uit zijn dromen gekieperd.

Bedankt voor mij te hebben laten lachen met jouw verhaal. :))

 

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Marycke, het is hartverwarmend te weten dat je van mijn schrijven hebt genoten. Dank daarvoor.