Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 Souvenir

 

´Sorry oop, zo te zien duurt het nog wel even voordat je koffer weer op Schiphol aankomt en zelfs dan...´ Steven maakte zijn zin niet af. Hij wilde de situatie voor zijn opa niet nog erger maken. De oude man stond bij de open haard met zijn rug naar Steven. In zijn handen een lijstje. Op de foto een tijdloze schoonheid in zwart wit. 

´We hadden samen nog graag wat van de wereld willen zien, Steven´. 

Maar vanuit het niets was daar een DHL bestelbus.  Oma was op slag dood. Het traceertraject van de pakketjes in de bus doodlopend op de plek van overlijden. De bestuurder is hier nadien nog over de vloer geweest. Misschien heeft hij toen wel 1000x om vergiffenis gevraagd bij opa. Daarna is hij van baan gewisseld, hij kon het niet aan. Maar wat kon hij eraan doen? Een ongeluk zit in een klein hoekje. 

Opa besloot zelf op reis te gaan. Alleen. Met een kopie van de zwart wit foto in zijn koffer. Onderweg naar Schiphol had opa ‘Ik neem je mee, ik neem je mee op reis,’ fluisterend meegezongen met de radio. Bij de kiss&ride stopte Steven nog gauw een tracker in de koffer van opa voordat hij zijn beide grootouders een prachtige reis wenste. 

Vijf uur later ging de telefoon. ‘Wil je me weer ophalen?’ had opa gevraagd. Door de drukte had opa zijn vlucht gemist. Zijn koffer echter, vloog wel. Naar London. En toen naar Seattle. En Vancouver. Moskou. Milaan. Daarna was de tracker uitgegaan.  

Steven stond op en liep naar opa toen plotseling de weerspiegeling van een grote bestelbus in het vensterraam hun aandacht trok. Schiphol Services. Uit de bus sprong een bekende bestuurder. 

‘Goedendag’ zei de bestuurder schuchter met naast hem, opa's koffer. 

‘Toen ik het adres zag in de planning stond ik erop deze koffer zelf te bezorgen'. Opa liet de bestuurder voor de tweede keer binnen en haalde het inmiddels verfrommelde portret van oma uit een zijvakje van zijn koffer. Iets op de achterkant trok zijn aandacht. 

Geschreven groeten uit London, Seattle, Vancouver, Moskou, Düsseldorf, Milaan en Oslo geschreven door controlerend douanepersoneel van over de hele wereld. Sinds lange tijd verscheen er een glimlach op opa's gezicht; ‘Tenminste één van ons heeft nog wat van de wereld gezien'. Na een moment van stilte wendde hij zich tot de bestuurder; 

‘Bedankt voor het thuisbrengen van mijn vrouw'. 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi hoor! Die bestuurder, wat een goede vondst. 

Het slot is taaltechnisch wat slordig. Het eerste 'geschreven' kan weg, na 'Oslo' een komma. De twee puntkomma's kunnen m.i. gewoon punten zijn. Plus dat ik de alinea-indeling niet logisch vind. Maar een kniesoor die daarop let.

Met plezier gelezen!

Cheers,
Martin

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Martin,

Bedankt voor je punten en complimenten. Ik ben het eens met je verbeteringen. Wat betreft de alinea-indeling, ik kan nog niet goed overweg met de opmaaktools op deze website.

Nogmaals dank.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Da's inderdaad even wennen. [Enter] geeft een witregel, [shift][enter] een regeleinde en dus geen witregel. Dat is eigenlijk het enige dat ik gebruik ;-)

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, ik vind het een erg leuk verhaal en ik heb het in die zin graag gelezen. De tekst zelf verdient nog wat aandacht, zeker qua interpunctie.
Dat de tracker pas op het vliegveld in het koffer wordt gestopt, vind ik iets minder geloofwaardig. Het leest nu alsof je die zin er voor de opdracht nog tussen hebt gezet. Misschien kun je vermelden dat hij het thuis erin gestopt heeft toen hij zijn opa hielp met inpakken. 
Een andere tip: zet het verhaal eens in de tegenwoordige tijd. Vaak leest dat een stuk spannender.

De oude man stond bij de open haard met zijn rug naar Steven. ---> ik zou ipv Steven "naar hem toe" schrijven. Je noemt eerder de naam van Steven al, dus is het logisch dat hij met zijn rug naar hem toe staat. Het is niet fout, maar het leest voor mijn gevoel beter. 

willen zien, Steven´.  --> de punt hoort vóór het ah-teken. Voor mij zou je de naam hier ook weg kunnen laten. Het voegt weinig toe.

De bestuurder is hier nadien nog over de vloer geweest. ---> actiever leest het: De bestuurder kwam nadien nog een keer over de vloer. 

Misschien heeft hij toen wel 1000x om vergiffenis gevraagd bij opa. ---> 1000x  moet zijn duizend keer. En heeft hij "misschien" om vergiffenis gevraagd of vroeg hij zeker duizend keer om vergiffenis? 
Het leest actiever als je zo min mogelijk hulpwerkwoorden gebruikt. "Heeft gevraagd" kan hier prima "vroeg" zijn.
Daarna is hij van baan gewisseld, hij kon het niet aan. ---> hier idem. Daarna wisselde hij van baan.

zwart wit foto --> zwartwit foto

Onderweg naar Schiphol had opa ‘Ik neem je mee, ik neem je mee op reis,’ fluisterend meegezongen met de radio. ---> de komma achter reis mag weg. Misschien leest het duidelijker als je schrijft: 
Onderweg naar Schiphol had opa fluisterend "ik neem je mee, ik neem je mee op reis" meegezongen met de radio.

'Goedendag’ zei de bestuurder ---> achter goedendag hoort nog een komma

stond ik erop deze koffer zelf te bezorgen'. --> hier idem
https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens

Geschreven groeten uit London, Seattle, Vancouver, Moskou, Düsseldorf, Milaan en Oslo geschreven door controlerend douanepersoneel van over de hele wereld. ---> twee keer "geschreven" in de zin. Ik zou de tweede weghalen. (ManMetPen noemde het ook al)
"van over de hele wereld" klopt niet, want je noemt de plaatsen van waaruit de groeten komen. Ik zou "van over de hele wereld" weglaten.

wendde hij zich tot de bestuurder;  ---> de puntkomma moet een dubbele punt zijn en de zin erna hoort erachter.

Wat betreft de alinea-indeling, ik kan nog niet goed overweg met de opmaaktools op deze website.

Je kunt je tekst ook in Word opmaken en daarna kopiëren naar de site.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Mercedes, 

Wat een ontroerend verhaal! Je weet de emotie van zowel opa als Steven heel goed te verwoorden. Ik vind het mooi dat je het overlijden van oma ook de nodige woorden geeft. Je beschrijft echt hoe ze is overleden en hoe de bestuurder nog met schuldgevoel zit. Dat had je ook kunnen inkorten met 'Sinds oma was overleden door een aanrijding....." Omdat je dat niet doet, wordt het verhaal veel levendiger. 

Wat me wel uit het verhaal haalde is de vraag hoe de douaniers erbij komen om geschreven op de koffer te zetten. Met iemands bagage klooien lijkt me een reden voor ontslag. En op zich zou dat creatieve vrijheid mogen heten, maar dan zou het net is logischer zijn of meer aanslaan als er duidelijk wordt dat er iets in de koffer of aan die tracker reden geeft tot openmaken. (Ik weet niet  zeker of een douanier dat moet doen als er een tracker in een koffer zit?)
Maar iets dat duidelijk maakt dat zij de geschiedenis van opa en oma daadwerkelijk hebben gezien. Hebben ze liefdesbrieven gevonden, dagboeken gelezen bij het openen van de koffer? 

Maar ik moet daarbij wel zeggen dat de toon van je verhaal continu zo ontroerend is dat dat detail me uiteindelijk ook weinig kan schelen, als puntje bij paaltje komt ;) 

Vooral het slot is prachtig. Heel mooi gedaan!

Groet,

Nadine

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga ze stuk voor stuk op een later moment doornemen. Een weekend Texel voor werk weerhoud mij daar nu nog van. Maar toch wilde ik mijn dank alvast uiten.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Terug van Texel. Fief, wat bedoel je met :

'Goedendag’ zei de bestuurder ---> achter goedendag hoort nog een komma

Komt de komma na goedendag, voor het aanhalingsteken?

stond ik erop deze koffer zelf te bezorgen'. --> hier idem

Wat bedoel je daar precies?

De rest van jouw aandachtspunten heb ik verwerkt en de tekst op aangepast, waarvoor dank! Behalve alle omzetten naar de tegenwoordige tijd, ik vind dat heel moeilijk, geen idee waarom. Heb ik meer tijd voor nodig.

De punten van Martin heb ik ook aangepast.

Nadine, wat goed dat jou mijn stijl opvalt hoe ik de dood van oma en het schuldgevoel van de bestuurder in het verhaal verwerk. Het is fijn om te lezen dat een lezer dat snapt en ook nog eens aanspreekt. Ik geef inderdaad geen reden waarom douaniers de bagage openmaken en zelfs gaan schrijven op iemands eigendom. Ik pak daar zeker mijn vrijheid. Wat ik me wel kan voorstellen is dat douaniers, bagage (zonder eigenaar) checken. Dat ze even lekker door je spullen heengaan is mij namelijk vaker gebeurd. Misschien konden de douaniers zien (aan de barcode) dat de koffer z'n best deed om, ondanks, of juist door de logistieke bagageproblemen, thuis te komen. Wie weet hadden douaniers wereldwijd wel een groepsapp waarin deze koffer aan bod kwam? 'Hebben jullie die koffer al voorbij zien komen? Schrijf dan even wat op die prachtige zwartwit foto?' Pure dagdromen van mij dit ;-)

Al met al ben ik blij met het verhaal en nog blijer dat lezers het ontroerend vinden. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Goedendag’ zei de bestuurder ---> achter goedendag hoort nog een komma

Komt de komma na goedendag, voor het aanhalingsteken?

stond ik erop deze koffer zelf te bezorgen'. --> hier idem

Wat bedoel je daar precies?

Tussen goedendag en zei hoort een komma. Ik zet het altijd voor het ah-teken omdat ik de ELDA-regel aanhoud (Eerst Leesteken Dan Aanhalingsteken)

In mijn commentaar gaf ik een zin aan waarbij de punt voor het ah-teken moet staan. Bij de tweede zin eronder moet dat ook, dus idem. Zie de link die eronder staat.

https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens