Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 Lieve papa (+herschrijf)

Herschrijf

Raar hoe mijn oude erop aandrong om mij medisch te laten checken vooraleer ik voor mijn studies naar het buitenland zou vertrekken.
“U zei dat ik het bewustzijn verloor na het eerste spuitje, wat betekende dat, dokter?”
“Gewoon een appelflauwte. Niets om je zorgen over te maken. Sommigen hebben het wittejassensyndroom, wat hun bloeddruk doet stijgen. Anderen reageren op de injectiespuit. Ik heb ook bloed getrokken. Ik geef je een nieuwe afspraak binnen drie dagen. Dan heb ik de resultaten van de onderzoeken van het lab.”


“Alles perfect”, zegt de arts bij de tweede consultatie. “Jij mag volgende week op het vliegtuig stappen. Je vader belde nog om te vragen hoe het met je was.” De man is bevriend met mijn vader..
Vreemd dat mijn anders zo tirannieke vader met de arts belt om te vragen hoe het met mij is? Dat is de eerste keer dat die zich om mij zorgen maakt. Sinds hij van mijn moeder scheidde, hebben wij een relatie die je op zijn minst conflictueus kan noemen. Ooit was hij mijn lieve papa, nu is hij louter geldschieter. Mijn moeder liet hij berooid achter. Zelf zwemt hij in het geld. Mijn recentste stiefmoeder is amper vier jaar ouder dan ik. Ik haat het mens.

Ik zit in het vliegtuig. Eindelijk vrij! Nu begint voor mij het echte leven. De maandelijkse toelage van vader laat mij toe een leuke kamer te huren en een onbezorgd leventje te leiden. Op de unief maak ik al snel vrienden. Vele brave medestudentjes benijden onze braspartijen. Een drinkebroer blijft vanavond overnachten. Ik heb net gedoucht. Net voor hij op zijn beurt in de douche stapt, vraagt mijn vriend wat ik heb onder mijn rechterschouder.
“Ik weet niet waarover jij het hebt, ik heb geen ogen op mijn rug.”
“Er zit iets onder je huid. Mijn kat heeft ook zoiets. Het is een chip.”
“Een chip? Ben je gek man, hoe zou die daar gekomen zijn?”
Dan gaat mij een licht op. Het hoofd van de arts daagt op, mijn zogenaamde appelflauwte en de geveinsde bezorgdheid van mijn vader.
“Verdomme!”

Eerste versie 

Op consultatie bespreek ik met de arts de resultaten van bloedonderzoeken die een week eerder werden aangevraagd.
“Alles perfect”, zegt hij.
“Ik verloor verleden week even het bewustzijn, wat betekende dat, dokter?”
“Gewoon een appelflauwte. Niets om je zorgen over te maken. Sommigen hebben het witte jassen syndroom, wat hun bloeddruk doet stijgen. Anderen reageren op de injectiespuit.”
De telefoon rinkelt.
“Dag mijnheer. Ja, jouw zoon zit hier voor mij. Er is niets te melden, van mij mag hij op het vliegtuig stappen”, zegt de dokter terwijl hij de wenkbrauwen optrekt en naar mij kijkt.
“Was dat mijn vader?”
“Ach, een bekommerde ouder, die zich zorgen baart nu zoonlief het nest verlaat.”
Wat vreemd, mijn anders zo tirannieke vader die met de arts belt om te vragen hoe het met mij is? Dat is de eerste keer dat die zich om mij zorgen maakt. Sinds hij van mijn moeder scheidde, hebben wij een relatie die je op zijn minst conflictueus kan noemen. Ooit was hij mijn lieve papa, nu is hij louter geldschieter. Mijn moeder liet hij berooid achter. Zelf zwemt hij in het geld. Mijn recentste stiefmoeder is amper vier jaar ouder dan ik. Ik haat het mens.
Raar toch, hoe hij erop aandrong om mij medisch te laten checken vooraleer ik voor mijn studies naar het buitenland zou vertrekken.
Ik heb een blauwe plek. Normaal na het trekken van bloed had de dokter gezegd. Ik heb het gevoel dat er een stukje van zijn naald in mijn lijf is blijven steken, zo voelt het.
Alles is vergeten wanneer ik op het vliegtuig zit. Eindelijk vrij! Nu begint voor mij het echte leven.
De maandelijkse toelage van vader laat mij toe een leuke kamer te huren en een onbezorgd leventje te leiden. Op de unief maak ik al snel vrienden. Vele brave medestudentjes benijden onze braspartijen. Een drinkebroer blijft vanavond overnachten. Ik heb net gedoucht. Net voor hij op zijn beurt in de douche stapt vraagt mijn vriend wat ik heb onder mijn rechterschouder.
“Ik weet niet waarover jij het hebt, ik heb geen ogen op mijn rug.”
“Er zit iets onder je huid. Mijn kat heeft ook zoiets. Het is een chip.”
“Een chip? Ben je gek man, hoe zou die daar gekomen zijn?”
Dan gaat mij een licht op. Het hoofd van de arts daagt op, mijn zogenaamde appelflauwte en de geveinsde bezorgdheid van mijn vader.
“Verdomme!”

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, Wat een amusant verhaal. Het duurde enkele alineas voordat ik de link naar de opdracht zag. Heel graag gelezen. Staat er een f teveel achter het woord Unie?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Schmetterling,

Ik ga eerlijk kritisch zijn. Het idee is leuk, maar de uitwerking spreekt mij niet aan. Na het gedetailleerde begin versnel je enorm, dat voelt als afraffelen. Het duurde even voor ik doorhad dat zijn 'appelflauwte' - wat overigens een prachtig woord is - op het moment van bloedafname was. Wat echt ongeloofwaardig is, is het idee dat dat je hp het blijkbaar gewoon vindt dat er bloed afgenomen zou zijn in zijn schouder. Met dat het al een hardloopwedstrijd leek, kan zo'n detail het voor mij verpesten. Maar goed, mijn mening, voor wat het waard is ;-).

Cheers
Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, ik vind het een geweldig verhaal, maar de logica is niet helemaal zuiver. Ik ben het met ManMetPen eens dat het niet logisch is dat de hp niet weet dat er uit je schouderblad geen bloed wordt afgenomen. Misschien kun je daar nog iets op vinden. Wellicht een zogenaamd verdacht plekje op zijn schouder dat weggehaald moest worden, of zoiets?
De betekenis van appelflauwte is slechts een licht gevoel van flauwte. Ik vind het wel leuk gevonden, maar je valt er niet van om. In ieder geval niet dusdanig dat je niet in de gaten hebt dat ze iets implanteren onder je vel. 
Daarnaast is het vreemd dat de vader de arts belt en dat de arts vertrouwelijke informatie doorgeeft. 
Maar ondanks de onlogica heb ik je verhaal toch met plezier gelezen.

witte jassen syndroom ---> ik twijfel, maar volgens mij hoort het aan elkaar geschreven te worden. 

Dag mijnheer. Ja, jouw zoon zit hier voor mij. ---> een dokter zal eerder uw dan jouw zeggen. Zeker als hij begint met "dag meneer"

Ik heb het gevoel dat er een stukje van zijn naald in mijn lijf is blijven steken, zo voelt het. ---> "ik heb het gevoel" en "zo voelt het" is dubbelop. Misschien:
Het voelt alsof er een stukje van de naald in mijn lijf is blijven steken.

wanneer ik op het vliegtuig zit. ---> zit je op het vliegtuig of in het vliegtuig? Wellicht dat in het Vlaams "op" wordt gezegd, maar ik zie de mensen er toch altijd "in" zitten.

in de douche stapt vraagt mijn vriend ---> achter stap hoort nog een komma

 

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, 

Ik twijfel in hoeverre ik je hier zonder zeuren kan aanspreken op creatieve vrijheid. Omdat een chip plaatsen natuurlijk niet met een injectienaald kan, zou je kunnen zeggen dat het hele verhaal daarom ook wat losser mag worden geïnterpreteerd. Tegelijkertijd is het wel waar je de nadruk op legt: de naald, het bloed, de uitslag die er al dan niet is of komt... Als je personage dan toch gechipt wordt door de arts, laat het dan liever gebeuren op een manier de hij zelf niet kan plaatsen. Als hij kerngezond is en toch van pa naar de dokter moet, zal hij niet al te bekend zijn met verschillende routinecontroles. Maak daar dan liever gebruik van: "Is het normaal dat ik een steek voel als de arts mijn reflexen controleert? En waarom schermt hij mijn zicht zo af?" Dat idee. 

Met die twijfel uit de weg: ik vind het verhaal leuk bedacht. De puzzelstukjes vallen wel goed op zijn plaats. Zoals je personage al opmerkt klopt er gewoon iets niet, en dan blijkt later in het verhaal ook. Het past ook bij het karakter van die niet al te koosjere vader. De onthulling komt wel redelijk snel. Gezien het gewicht van het onderzoek bij de arts was niet iets meer reactie van je hoofdpersonage op zijn plaats geweest. 

Al met al vind ik het verhaal niet verkeerd, het heeft alleen wat verbeterpuntjes.

Groet, 

Nadine

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede herschrijf, Schmetterling. 

“Alles perfect”, zegt de arts bij de tweede consultatie. --> vóór deze zin zou ik een witregel doen om het verloop in tijd aan te geven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, geef mij ook maar de herschrijf. Knap gevonden, de vaderliefde spat van het (computer)scherm.