Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 - Thelma is vermist

Thelma is nu al meer dan een week weg en dat is zelfs voor haar lang. Normaal komt ze rond het avondeten naar binnen rennen. Soms gaat ze dan zo snel door het kattenluik, dat ik me afvraag of ze daar geen hoofdpijn aan overhoudt. Kunnen katten eigenlijk wel hoofdpijn hebben?

Vandaag zijn we op de fiets door de buurt gereden. De kids roepen en bij elke struik stoppen om er onder te kijken. Ik vooral goed kijken of er niet ergens een hele platte rode kat op de weg ligt. Er rijden veel auto’s in onze buurt. De zoektocht is helaas zonder resultaat.

Na het journaal heb ik de vermissing gemeld bij Amivedi en op Facebook. Gelukkig hebben we haar gechipt, dat maakt de kans dat we haar terugvinden groter. Ineens staat de jongste in de deuropening, favoriete pop in haar armen en een diep ongelukkig gezicht. Ze huilt zachtjes. Ik probeer haar te troosten, maar dat lukt niet. Ze is zo bang dat Thelma ergens opgesloten zit. Koud, hongerig en alleen. Ik ben blij dat ze nog niet aan het allerergste denkt.

Later die avond check ik Facebook of er soms tips zijn. Niks. Wel zie ik een melding van PostNL dat er een pakketje onderweg is. De track en trace code komt van ene Hennekamp uit Moordrecht, een dorpje verderop. Die persoon ken ik niet. Google biedt geen info over de man of vrouw en ik heb geen idee wat dit te betekenen heeft. Besteld heb ik in ieder geval niks. Ik check Amivedi, geen nieuws over Thelma.

De volgende ochtend kijk ik weer bij Facebook en Amivedi, nog steeds niks. De kids maken flyers om op te gaan hangen in de buurt. De jongste is erg overstuur en huilt veel. De oudste houdt zich groot, maar ik zie dat het slecht met haar gaat. Ik bel school om ze ziek te melden. Straks gaan we weer zoeken, misschien voelen de meiden zich dan wat beter.

Dan gaat de bel, het is de bezorger van PostNL met het pakket van de onbekende afzender. Het pakket is nogal groot en vrij zwaar. Terwijl de kinderen nieuwsgierig om me heen staan, zet ik het pakket op tafel. Er zit een envelop op de doos geplakt. Ik maak de envelop open en haal er een briefje uit:

Oog om oog, tand om tand

Deze kat heeft mijn papegaai vermoord

Het briefje valt uit mijn hand en ik kijk met angst en afgrijzen naar de doos.

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ja hoor, Taco, dit is er weer een. Het hele verhaal zit op het puntje van mijn stoel te wachten op de clou. Jouw genre inmiddels een beetje kennende, is het einde niet verrassend, maar toch komt hij onverwachts en is de spanning voelbaar. Goed gedaan.

De eerste zin hoort ook in de tt.

Ik zou het woordje "best" vermijden.
Dat is voor haar best lang --> dat is voor haar heel lang
best veel auto's ---> veel auto's
weegt best veel ---> weegt veel of is zwaar

Normaal komt ze rond het avondeten naar binnen rennen. Soms komt ze dan zo snel door het kattenluik,  --> dit zou van mij ook wat strakker mogen.
Normaal komt ze rond het avondeten naar binnen. Dan rent ze zo snel door het kattenluik, dat ik me afvraag ...

Ik bel hun school om ze ziek te melden, ik houd ze liever bij me vandaag.  --> Ik zou "hun" weglaten, maar de zin kan in zijn geheel ook strakker: Ik meld ze af bij school. (dat hij ze liever thuis houdt, spreekt daar wel uit). 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed hoor! Herkenbaar (kinder)leed, de spanning bouwt zich mooi op.

Een paar dingetjes, grotendeels ter overweging.

tt/vt, Fief noemde je eerste zin al, er zijn er nog een paar:
Vandaag zijn we op de fiets door de buurt gereden
De zoektocht was helaas zonder resultaat.
De volgende ochtend Facebook en Amivedi weer bekeken

post.nl is zonder punt en met hoofdletters, PostNL

Je kan een paar zinnen van passief naar actief brengen. Dat geeft meer vaart en minder afstand.
Normaal komt ze rond het avondeten naar binnen rennen --> Normaal rent ze rond het avondeten naar binnen (dat voorkomt ook twee keer het woord 'komt')
heb ik de vermissing gemeld --> ik meld de vermissing
De kids zijn flyers aan het maken --> De kids maken flyers

Graag gelezen!

Cheers,
Martin

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Leuk verhaal! Leest vlot. 

Als aanvulling op de eerdere opmerkingen van Fief en Martin, vind ik deze zin niet goed lopen: 
De kids roepen en bij elke struik stoppen om er onder te kijken, ik vooral goed kijken of er niet ergens een hele platte rode kat op de weg ligt.

Graag gelezen!

Gr. Marja

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, goed verhaal waarover hierboven het belangrijkste al gezegd is. Ik struikelde vooral over dat woordje 'best'. Vroeger ben ik door mijn broer erg vaak gewezen op mijn woordgebruik zoals: ' best leuk, best goed, best laat.' Inmiddels ben ik er allergisch voor.

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank allen voor het lezen, fijn dat het verhaal gelukt is. Ik ga jullie opmerkingen verwerken het zijn er best veel ....

THX

Grtz,
Taco

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

Er zit een goede spanningsopbouw in je verhaal en het leest erg vlot. Je neemt de lezer echt mee in de stappen van de zoektocht naar de geliefde kat. Het helpt dat je even het idee schept dat de kat levend en wel met track and trace via de post komt. In een fractie van een seconde denk je dan: maar dat kan niet... Als je dan weet wat er waarschijnlijk - en inderdaad ook- aankomt, dan is de onthulling alsnog schokkend. Geen noodlottig ongeval, maar een moord. Ai! 

Hoewel je verhaal gewoon compleet is, kon ik het niet helpen te denken dat je het ergens nog gruwelijk kon maken door de moordenaar van de kat ergers eerder te laten opduiken en dan schijnheilig te laten meezoeken met de kinderen. Dat past wel bij iemand die zo gestoord is om uit wraak een kat te vermoorden en die dan doodleuk op te sturen. 

Misschien heb je daar zelf al aan gedacht en het bewust niet gekozen, omdat het horrorniveau dan wel even omhoog gaat, natuurlijk. Wat dat betreft mis ik dit niet in het verhaal: het is prima zo. Ik kon het alleen niet laten deze suggestie te delen ;) 

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadinne


 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beetje luguber verhaal, spanning wordt langzaam opgebouwd maar gaat beetje mank door de onwaarschijnlijkheid van de gebeurtenissen. PostNl stuurt doorgaans mails om een pakketje aan te kondigen. Hoe komt die afzender aan zijn mailadres? Hoe lukt het die kat om een papegaai te pakken die vermoed ik in een kooi zit. Zelfs als hij in een kamer rondvliegt is het nog een hele klus om die te pakken te krijgen. Niettemin met plezier gelezen.

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Beste Schrijvenisfijn, een papegaai los in de kamer is geen match voor een kat ik heb er zelf 2 en je wil niet weten waar die mee thuis komen. De kat is gemeld bij Amivedi, daar kun je adresgegevens vinden van de eigenaar. PostNL doet de rest in de PostNL App

Grtz,
Taco