Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 Spoken in de sprookjeswereld

 

Over ongeveer vijf minuten kom je binnen. Samen met je vriendinnen Myrthe en Sanne, die je altijd 'de girls' noemt. De kans is groot dat je een bosbessenmuffin en een Wiener Melange gaat bestellen, zoals je altijd doet in deze zaak. Ik gok dat je het setje met de blauwe plooirok en bijbehorend t-shirt zal dragen, die je gisteren bij de Primark hebt gekocht.

Net heb ik je account verwijderd. Eigenlijk had ik er een persoonlijk berichtje bij moeten zetten waarom. Ik had je graag uitgebreid willen vertellen waarom ik je berichten zo vaak heb moeten verwijderen. Waarom ik je account een paar keer tijdelijk heb moeten deactiveren en nu uiteindelijk over ben gegaan op deleten. Om je erbij te zeggen dat ik je verhalen en je foto's altijd zo inspirerend vind. Dat het lichtpuntjes in mijn loodzware baan zijn ze te mogen bekijken, om te beoordelen of ze aan de gebruikersvoorwaarden voldoen. 

Maar de richtlijnen verbieden me dat. Waar jij een creatief leven leidt, is mijn bestaan geminimaliseerd tot het volgen van orders. Tot een ja of een nee. Waarbij deze tweeledige keuze niet uit vrije wil is, maar een voortvloeisel van vastgestelde regels die onze oprichter het meest passend vindt. Ik kan me voorstellen dat je me een doorgeslagen bureaucraat vindt. Dat je me het boegbeeld vindt van alles wat achterbaks en sneaky is. Een onzichtbare voorvechter van de cancelcultuur. Maar geloof me, ik ben niet meer dan een pion die het liefst zijn eigen koning mat zou zetten.

Als je straks aan je favoriete tafeltje met uitzicht op het meertje zit, moet je niet schrikken als ik op je afkom. Zie het relaas dat ik ga houden als een teken van licht vanuit een inktzwarte wereld. Een wereld waar jij buiten staat, en ook niet verder ingezogen hoort te worden. Wanneer ik de zaak uitloop en terugkeer naar mijn dichotome bestaan, mag je me dan ook gelijk weer vergeten. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu, ik vind het een prachtige tekst. Ik gok dat het over een algoritme gaat, alhoewel de laatste alinea dat tegenspreekt. Het is in ieder geval vlot geschreven en leest lekker. 

heb moeten verwijderen, heb moeten de-activeren  ---> het leest mooier als je hulpwerkwoorden vermijdt. waarom ik je berichten moest verwijderen, waarom ik je account moet deactiveren
(de-activeren = deactiveren)

Waar jij een creatief leven lijd ---> lijdt

dat je me een doorgeslagen bureaucraat vind,  Dat je me het boegbeeld vind  ---> vindt

Wanneer ik de zaak uit loop  ---> uitloop

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie tekst, originele invalshoek! 

Ik vind de tweede alinea wat verwarrend. Waarom het account verwijderd moet worden word mij niet duidelijk. Blijkbaar plaatst de 'jij' berichten die in strijd zijn met de richtlijnen, maar het verhaal geeft daar geen enkel vermoeden toe.

En een taalfout (ook gij, fief): 'lijdt' moet 'leidt' zijn.

Voor mij hét hoogtepunt:

ik ben niet meer dan een pion die het liefst zijn eigen koning mat zou zetten.

Een zin die ik zelf bedacht had willen hebben. Prachtig!

Kortom, erg graag gelezen.

Cheers,
Martin

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal Virtuosu, Inde tweede alinea vond ik de zin:" EIgenlijk had ik er een persoonlijk berichtje bij moeten zetten waarom." overbodig. Dat je dat wil, maak ik op uit de volgende zinnen. Maar misschien wil je bewust het woord "waarom" vaker gebruiken in een alinea.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Virtuosu,

Mooie insteek, om de mensen die sociale media moeten scannen voor hun werk voor deze opdracht - of sowieso voor een verhaal-  te gebruiken. 
Ik vind het passend dat je HP 'stalkt' zonder dat te willen; het moet voor zijn werk, maar  dat hij dan juist wel overweegt om deze vrouw als een ware stalker aan te gaan spreken. Dat is mooi gevonden. Een aantal tegenstijdigheden die elkaar toch aanvullen. 

Ik stel me zo voor dat het account moest worden verwijderd vanwege (iets te) blote foto's. Het stoort me niet echt dat de daadwerkelijke reden niet precies duidelijk wordt, maar net iets meer hints naar de 'categorie' van de grensoverschrijdende foto's zou het geheel wel iets mooier maken. (Gaat het hier inderdaad over een Instagrammer die net iets te trots is op haar lijf, of heeft ze een aanstootgevende mening? Verspreid ze fake news als ze onder haar modellenfoto's onder de zomerzon?) 

Verder heb ik je verhaal graag gelezen. 

Groet,

Nadine

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief

Dank voor je feedback en de benodigde taalaanmerkingen (vraag me af of dat 1 woord is, maar dat terzijde). Het gaat inderdaad om een Moderator die dus ook gewoon een mens is die ook offline opereert.

@ ManMetPen

Dankjewel hiervoor, en scherp aangemerkt die taalfout. Het verhaal heeft niet echt de intentie zich te richten op de reden van de verwijdering. Meer op dat HP heel graag aan de vrouw wil uitleggen waarom hij/zij de account verwijderd heeft.

@Mar2script

Dank voor het lezen. Ik kan me voorstellen dat de laatste alinea afwijkt, heb er ook over zitten na te denken deze te schrappen. Alleen zit de HP natuurlijk wel met een doel in 'de zaak', als je de laatste alinea weglaat wordt dit doel niet echt duidelijk.

@ Elrie

Dank voor het lezen. Het waarom is inderdaad een beetje dubbelop, maar is eigenlijk om te benadrukken dat HP het heel graag wil toelichten.

@ Nadine van de Sande

Dankjewel voor je feedback, fijn dat je altijd alle stukken leest en ze van uitgebreide feedback verzorgt. Fijn dat dat stalken zonder het te willen uit de tekst te halen is. Ik moet alleen wel eerlijk bekennen dat HP niet vanuit zijn werk de opdracht gekregen heeft om de vrouw te stalken. Zijn (of haar) werk wil dit juist niet, maar zijn morele besef leidt ertoe dat hij/zij toch besluit om het te gaan uitleggen. Tegelijkertijd voelt HP zich schuldig over dit 'lastigvallen'.

Verhaal is heel erg geschreven vanuit gezichtspunt van HP. Die haat nogal zijn/haar eigen leven en daarmee vergeleken zijn al die Instagramstories al snel sprookjeswerelden. Of de vrouw werkelijk zo'n ideaal leven leidt is dan natuurlijk zeer de vraag. Daarom is de reden hier ook een beetje buiten beschouwing gelaten, zodat lezers zelf een beetje kunnen gissen naar de beweegredenen van HP. Maar achteraf had ik misschien toch iets meer inzicht mogen geven in gedachteproces van HP.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik doelde op het woordje taalaanmerkingen, niet op deactiveren. Deactiveren heb ik ook aangepast in de tekst, omdat er inderdaad hier geen klinkerbotsing is. Overigens in het stukje over klinkerbotsingen staat wel dat het voor de leesbaarheid niet verboden is om een streepje toe te voegen. Het lijkt dus eerder een advies hier om het zonder streepje te doen, dan een verplichting.