Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#428 Dierenplezier

 

De herfst is nog maar pas begonnen. De dagen zijn verrassend genoeg nog heerlijk warm.
Bomen geven nog steeds veel schaduw, al dwarrelt er hier en daar toch een blaadje naar beneden. In het tuinstelletje zit ik met een boekje in de hand lekker te genieten van de laatste zonnestralen. Niet dat ik echt lees, nee, daarvoor word ik te hard afgeleid. Ik houd onze hond in de gaten.

Max loopt een paar rondjes in de tuin, snuffelt eens hier en dan weer daar tot hij de ideale plaats vindt. Na een plaatselijke drievoudige pirouette laat hij zijn achterste zakken en laat hij het laatste restje van zijn vorige voeding op het gras zakken. Na het sierlijk afkuisen van zijn achterste poten trippelt hij verder in de tuin. Weliswaar is zijn laatste creatie geen toevalstreffer, maar hij houdt het in zijn ooghoek goed in de gaten. Hoewel mijn eerste reactie zou zijn om de uitwerpselen te gaan opruimen, leg ik gewoon het boekje op mijn schoot. Max heeft zich net strategisch achter zijn creatie gelegd en wacht.
Lang moet hij niet wachten. Zijn staart verraadt de komst van een nieuwkomer.

Plots maakt hij snelle volg-bewegingen met zijn hoofd en springt hij over zijn meesterwerk. Mis.
Max is geduldig en legt zich weer op zijn strategische plek. Zijn staart gaat nog sneller heen en weer, dat is zijn gebarentaal voor “enorm veel plezier”.

Geamuseerd kijk ik naar de verschillende aanvallen van Max en stiekem vraag ik me af of die nieuwkomer gewoon stoer is, of dat het een afspraakje is en hij het spel meespeelt en mee plezier maakt. De vlieg kan tenslotte telkens aan Max’ aanval ontsnappen.

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, leuk gevonden!

Er zitten nog wat spelfoutjes en typo's in: de laatste zonnestralen (-e mist), wordt ik (-t teveel), heen en weer , dat (spatie teveel). Naar mijn smaak gebruik je veel extra woorden, die weinig/niets toevoegen aan het verhaal en je voor de leesbaarheid best kan schrappen, voorbeeld:

De herfst is nog maar pas begonnen. De dagen zijn verrassend genoeg nog heerlijk warm.
Bomen geven nog steeds veel schaduw, al dwarrelt er hier en daar toch een blaadje naar beneden. In het tuinstelletje zit ik met een boekje in de hand lekker te genieten van de laatst zonnestralen

Maar goed, zoals gezegd is dat ook een kwestie van smaak.

Wat ik mis is een lekkere uitsmijter, een goede punchline aan het einde. Nu is het leuk, maar ik mis iets van een verrassing.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oei, wat een dt fout, duidelijk niet goed genoeg nagelezen.

Bedankt voor de opmerking, nu ik het teruglees is het inderdaad wel ruim omschreven. Daar betrap ik mezelf wel vaker op, maar ik hoop vaak vooral dat het wel doet blijven lezen, en niet een  "pff ik lees dit later wel eens" gevoel weergeeft. (als je begrijpt wat ik bedoel)

De dt-er enzo haal ik er ineens uit, dank je wel. mocht ik op die uitsmijter komen, zet ik 'm er nog in ;)

Zoals je kan zien in mijn profiel, was het weer even geleden dat ik nog geschreven had...

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emy, het is een aandoenlijk verhaal, maar ik mis net als Martin de spanning. Er gebeurt eigenlijk niet veel. Verder lees ik er de opdracht niet in terug. Misschien begrijp ik de opdracht verkeerd, maar bij track en trace denkt ik toch aan iets elektronisch of een code waarmee zaken of mensen gevolgd kunnen worden.

De herfst is nog maar pas begonnen. De dagen zijn verrassend genoeg nog heerlijk warm.
Bomen geven nog steeds veel schaduw,   ---> probeer herhaling van woorden te voorkomen.  

Max heeft zich net strategisch achter zijn creatie gelegd en wacht. ---> "heeft zich gelegd" leest stroperig. Je kunt ook zeggen: Max ligt strategisch achter zijn creatie en wacht. Dat leest actiever.

volg-bewegingen --> volgbewegingen

Zijn staart gaat nog sneller heen en weer, dat is zijn gebarentaal voor “enorm veel plezier”.  ---> hier kun je "dat is" ook weglaten. Als je van de komma een puntkomma maakt, dan hoef je niet te zeggen "dat is". Bij een woordrestrictie kun je op die manier woorden sparen.
Zijn staart gaat nog sneller heen en weer; zijn gebarentaal voor “enorm veel plezier”.

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief,

Bedankt voor je opmerkingen, inderdaad, als ik de term "helikoptermoeder" opzoek, heeft dat ook met elektronica te maken. Ik had vooral "constant in de gaten houden" in gedachte en dat was bij mij dubbel het geval, HP de hond èn de hond de vlieg.

De ; moet ik dringend leren gebruiken dat leest inderdaad vlotter.  Hopelijk lukt het om terug wat meer te schrijven en wie weet kom ik eerstdaags nog op een elektronica-verhaaltje 

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emy,

Je verhaal is leuk verzonnen en heeft mooie beschrijvingen. Daardoor wordt de lezer echt in de sfeer van het verhaal meegenomen. Het verhaal heeft niet echt een spanningsboog of opbouw; er is eigenlijk maar één ding gaande. Dat kan een verhaal soms vertragen, maar dat vind ik hier niet het geval. 
Misschien kan ik je verhaal daarom beter een observatie noemen: je beschrijft gewoon wat de hoofdpersoon (en dus ook de lezer) opmerkt. Als je observeert, zijn er ook niet 'meteen' complete verhalen te vertellen. Het is wat mij betreft dus prima dat er niet veel gebeurt in je verhaal. Vondsten als: laat hij het laatste restje van zijn vorige voeding op het gras zakken. compenseren daar wat mij betreft voldoende voor. 

Wat ik wel een beetje mis, is een 'inleiding' naar de vlieg. Je benoemt wel dat er een nieuwkomer is, maar vervolgens lijkt het alsof Max een 'zelfstandig' spelletje speelt met zijn meesterwerk. Daar begin je mee, nadat je de nieuwkomer hebt geïntroduceerd.  Zodra je alles hebt gelezen, leest alles logisch terug, maar een echte link mis ik daar nog wel. 
Het zou helpen als je eerder schrijft dat het - misschien- om een spelletje tussen Max en de vlieg gaat en die alinea's omdraait. Dan kan je nog tot het laatst geheimhouden dat het om een vlieg gaat, maar wel dat de vreemdeling en Max samen iets van plan lijken te zijn. 

Toch leest alles als een mooi geheel. 

Goed gedaan!

Groet, 

Nadine
 

Lid sinds

1 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hai Emy, 

Leuk verhaal maar voor mij leest het als een beschrijving zonder dat het echt een verhaal wordt en dat is jammer. Alleen een paard heeft een hoofd, ieder ander dier heeft een kop. Wat wel duidelijk is dat je het het met plezier hebt geschreven en dat is ook belangrijk. Verder sluit ik me aan bij het commentaar van Nadine.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Emy, Een hond die midden op het gras poept in plaats van een beschutter plekje zie je niet zo vaak Het was een mooie intro voor het spel tussen Max en vlieg. Met plezier gelezen.

 

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een hond die midden op het gras poept in plaats van een beschutter plekje zie je niet zo vaak

Dan weet ik niet waar al die poep vandaan komt die ik op de stoep zie liggen. 

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Een hond die midden op het gras poept in plaats van een beschutter plekje zie je niet zo vaak

Dan weet ik niet waar al die poep vandaan komt die ik op de stoep zie liggen. 

 

hey Elrie & Fief

Er staat nergens dat het midden op het gras is, maar ik moet wel toegeven dat mijn hond zijn meesterwerk als een kunstenaar soms op een paar meter van de haag dropt. Tenzij hij de mogelijkheid heeft om in de hoogte te "poepen" . Dat beeld is nog amusanter ;)

en Fief moet ik 100 % gelijk geven... de stoep is ook geen beschutte werkplek 

Lid sinds

6 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Nadine en schrijvenisfijn

Dank jullie voor de positieve noot in de commentaar. De omschrijvingen had ik wat speelser gemaakt. Iedereen haalt het terecht aan, het is eerder een beschrijving, en geen verhaal. Het is het neerschrijven van een herinnering van een paar weken geleden. Grappig om zien, maar het is en blijft een beschrijving. 
Daar waar de ene de "inleiding" mist van de vlieg, die een beetje als mysterie bekendgemaakt wordt, vraagt de andere om er iets onverwachter of spannender in te steken. En dat klopt allemaal. Ik heb weer wat bijgeleerd. 

Dank u