Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#427 De onwillige lezer

“Dat had echt niet gehoeven”, stamelde meneer Van Amerongen, beleefd, doch welgemeend.
“Een meesterwerk,” luidde buurmans begeleidende tekst, “je leest het in één adem uit.”
Als je ijzeren longen hebt, dacht Van Amerongen, de gulle gift bekijkend.
Na wat oppervlakkig gekeuvel en een borreltje vertrok buurman. Van Amerongen bleef achter met het boek dat hem aanstaarde als een hongerige krokodil in aanvalshouding.
Zin om te lezen ontbeerde hij, maar buurman zou later ongetwijfeld vragen hoe hij het vond, dus ...

Regelmatig zat Van Amerongen in zijn voortuintje met het boek opengeslagen op schoot. Als buurman passeerde, hield hij het glunderend omhoog. Dan knikte buurman goedkeurend en stak zijn duim op.
Spoedig kreeg hij spijt van zijn toneelspel. Als hij er écht aan begonnen was, zou hij het onderhand uit moeten hebben.
Analfabetisme voorwenden was nu geen optie meer en elk moment kon buurman binnenvallen voor een overhoring.

Het ging slecht met Van Amerongen. Hij vermagerde sterk, sliep weinig en dronk veel. De zeldzame keren dat hij onder de mensen kwam, maakte hij zich zo klein mogelijk, sprak op fluistertoon en zijn ogen vlogen heen en weer.
Boodschappen deed hij kilometers uit de buurt, maar ook daar keek hij schichtig om zich heen, verwachtend dat buurman vanachter de schappen zou springen om hem te vragen naar een samenvatting en uitgebreide, goed beargumenteerde recensie van het boek.
Van Amerongen was een zenuwinzinking nabij. Wat moest hij doen?

Buurman kon zijn ogen niet geloven. Thuiskomend van zijn werk, trof hij Van Amerongens woning totaal verlaten aan. In de tuin stond een bordje 'Te koop'. Hij tuurde door de ruiten naar binnen. Het bleek geen zinsbegoocheling: de bewoner was vertrokken en het huis was leeg.
Nou ja, bijna leeg. Op de kale vloer lag tussen wolken stof nog één enkel boek.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hahaha, erg leuk, goed geschreven! In retrospectief is dat 'welgemeend' in je openingszin ijzersterk.

Een enkel interpunctie-dingetje, maar een kniesoor die daar op let.

Cheers,
Martin

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Geweldig verhaal, Musonius. Fijn weer iets van jouw hand te lezen. De perspectiefwisseling is misschien een dingetje. Je begint vanuit Van Amerongen, maar eindigt met de buurman. Verder met genoegen gelezen.

Klein zeurtje: als je buurman als "naam" gebruikt, zou ik het met een hoodletter schrijven of de buurman schrijven.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ManMetPen, dank voor het lezen. Ik heb mijn tekst een paar keer nagekeken, maar kom er niet uit. Over welk interpunctie-dingetje ben je gevallen?

Fief, dank voor het lezen. De perspectiefwisseling heb ik toch stilistisch duidelijk gemaakt? Of ben je gewoon geen liefhebber van perspectiefwisselingen?

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi! Wat een sterk verhaal en grappig ook nog. Eens met dat de perspectiefwissel het een ietsje minder sterke punchline maakt, maar graag gelezen.

gr Yvette