Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#427 Dromen zijn bedrog

 

Dit is raar. Bij de post zit een omslag met het opschrift  ‘zomaar een cadeautje’, zonder vermelding van de afzender. Dit is wel erg vroeg, mijn verjaardag is pas over twee weken.
Het is een luchtkussenenveloppe die een cd bevat van de Franse zangeres Barbara. Het album heet L’aigle noir en dateert uit 1970. De folie is verwijderd, dus is hij niet nieuw.
Bij het openen valt een opgevouwen blad uit het plastic doosje. Het is een afdruk van een Wikipedia pagina in het Frans.

Bovenaan staat met de hand geschreven: Barbara overleed op een vierentwintigste november, de dag dat jij geboren werd. Gelukkige verjaardag.
Ik herken dit handschrift, het is van Aurélie, onze juf Frans. Onlangs gaf ze als opdracht een verhaal te schrijven over een droom. Nadien vroeg ze mij na te blijven en hadden wij een gesprek over de inhoud. Ik heb haar niet alles verteld, maar ze leek zeer begaan met mij.

Ik lees: L’aigle noir,  Barbara’s bekendste chanson is geen eenvoudig relaas over een droom. Achter de woorden van het lied schuilt het levensdrama van de zangeres. Ze zingt dat ze sliep aan de rand van een meer, waar een zwarte arend over haar neerdaalde. In de arend herkende ze een figuur uit haar prille jeugd. Ze verwees daarbij niet naar de verkrachting  door haar vader toen ze amper tien was.

Huilen doe ik al lang niet meer, ik luister: Un beau jour ou peut-être une nuitIk onderdruk een traan.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, wat een mooi verhaal. Mooi beschreven.

mijn verjaardag is pas binnen twee weken. ---> over twee weken. Binnen twee weken kan ook morgen zijn.

Er is geen plasticfolie meer rond,  ---> Is dit Vlaams? In het Nederlands zouden we zeggen: Er zit geen plasticfolie meer omheen,

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, dankje voor je verhaal. Ik had een beetje moeite met inleven. Ik snap niet zo goed waarom dit cadeau gegeven wordt. Wat ik wel erg mooi vind, is de onverwachte emotie die bij de hoofdpersoon los komt.

gr Yvette 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yvette, de juf heeft na het gesprek met haar leerling achterhaald waarover haar droom ging (misbruik) en de link gelegd met het lied van Barbara. De hp weet ook eerst niet waarom ze dit cadeau krijgt tot ze de bijgaande tekst leest en beseft dat haar juf heeft begrepen wat ze zelf niet wou toegeven. 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Schmetterling, goed geschreven, maar ik vind het persoonlijk nogal sec, ik mis wat meer emotie.
Detail: Barbara’s bekendste chansons
– chanson moet enkelvoud zijn.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Emily, de emotie is opzettelijk uit de tekst geweerd opdat de traan aan het eind dubbel zo hard zou aankomen. Een keuze. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Schmetterling, ik begrijp je keuze en de slotzin kwam bij mij dan ook hard binnen. Heel graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als ik een beetje kritisch mag zijn (tenslotte willen we allemaal leren om beter te gaan schrijven): ik vind het idee goed maar de uitwerking niet zo. Pas nadat ik je toelichting las, begreep ik waar je heen wilde. Je legt de tekst uit van een lied dat mij niets zegt, met een voor mij raadselachtige ontkenning in de slotzin (Ze verwees daarbij niet naar de verkrachting  door haar vader toen ze amper tien was.) Ik krijg er geen gevoel bij en daardoor gaat de clou langs mij heen.

Cheers,
Martin

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het verhaal een paar keer gelezen en vind het moeilijk te begrijpen. Ik kan mij wel vinden in de reactie van ManMetPen. 

Gr. Marja

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Martin en Marja: onbekend maakt onbemind, misschien eens opzoeken wie Barbara is, haar bio lezen en haar chansons luisteren. Dat was trouwens  mijn opzet met dit stukje, samen met het aankaarten van misbruik.