Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#427 – Schriftelijk seksueel consent

Er stonden allemaal hartjes op de envelop. Het was fijn om weer op school te zijn.
'Wil je hem hier open maken? Of thuis?' vroeg Tobin. 
'Hier,' zei David, en strekte zijn arm met de hand met de liefdesbrief, die Tobin pakte en begon open te scheuren. Hij keek op zijn horloge, zakte door zijn knieën en fluisterde: 'David, ik ben op jouw vulieft. Maar er zijn nog drie meisjes in de klas op jouw vulieft. Wil jij vukiring? Het is kleuterliefde.'

Tobin moest lachen om dat pedante woord.
'Van wie is hij?' vroeg David.
Tobin zag haar lopen door het klaslokaal en wreef over zijn kale hoofd. Leuk kind, maar over zes maanden zou ze al van school veranderen – net als haar oudere zus destijds. Davids grote broer was nog dagenlang ontregeld geweest. 'Een geheime aanbidder, Daaf,' mompelde hij, en frommelde het briefje in zijn jaszak.

David wist feilloos welke vier meisjes dongen om zijn handje in de rij en om het alleenrecht op zijn blonde manen. 'Wat heeft hij mooie krullen!' kirde iedereen, en nog steeds – maar juf Annet kon hij veilig wegstrepen. Met Nele had hij al verkering, dus die was het ook niet. Als hij zijn vader een beetje kende, was het Isa, en die had hem al eens gevraagd.

'Met Nele kun je de hele schooltijd nog verkering hebben,' zei Isa.
Dat was waar.
'Ik wil je zoenen op je mond,' zei Isa. 'Dat moet ik van papa eerst vragen.'
Tegen zoveel charme kon David niets meer inbrengen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, ik heb het nu een paar keer gelezen, maar ik blijf het een verwarrend verhaal vinden. De eerste alinea doet vermoeden dat het om een paar kleuters gaat, gezien het taalgebruik. Maar de zinsnede "hij keek op zijn horloge" lijkt dat weer tegen te spreken. Vanuit het perspectief van kleuters vind ik de gedachte van Tobin iets een "pedant woord" te vinden ook niet passen.
"Tobin wrijft over zijn kale hoofd" daar zie ik ineens een oude man voor me, maar dat rijmt ook niet met de tekst. 
Ineens is daar ook Isa op het eind. Kortom ik tast volledig in het duister. De perspectiefwisselingen maken het er ook niet makkelijker op. Ik haal er ook de opdracht niet uit. Is de brief het cadeau?

'Hier,' zei David, en strekte zijn arm met de hand met de liefdesbrief, die Tobin pakte en begon open te scheuren. ---> dit is een erg vreemde zin

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Kruidnagel, ik sluit me aan bij Fief. Omdat ik er niet uitkom, ben ik wel nieuwsgierig: gaat het nu om kleuters of om een reunie? Zou allebei erg leuk zijn. 

Waar ik wel om moest lachen, was: 'Met Nele had hij al verkering.'

gr Yvette 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Kruidnagel, ik vond het ook redelijk verwarrend maar na tweede lezing vermoed ik dat Tobin de papa is van de kleuter David. Er zitten wel subtiele hints in de tekst. Graag gelezen.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha girls,

Bedankt hè, voor het puzzelen en lezen! Emily, jij wint. Het was typisch ik weer: te veel aan de lezer overlaten. Niet aan Emily nochtans.

Maar subtiel? Horloge, door zijn knieën, kaal, 'pedant,' grote broer, zijn vader, papa.

Fief, je hebt weer gelijk. Ik zal uit deze 250 woorden weghalen wat afleidt. Ik leer het ook nooit.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je maakt het je lezer niet makkelijk, misschien wel te moeilijk. Voor mij zijn het vooral de perspectiefwisselingen in de relatief korte tekst die me doen duizelen. De beperking van 250 woorden vraagt m.i. om meer focus. Het meest aansprekend vind ik hoe je de kijk van David verwoord hebt, al zitten daar ook woorden tussen die ik niet associeer met een klein kind. Als je de perspectiefwisselingen erin wilt houden, zou je het contrast ertussen kunnen aanscherpen door duidelijker keuzes in taalgebruik.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, Man, inderdaad: ook nog die vertellerstoon midden in de stream of consciousness van kleine David – dat is wel erg veel gevraagd. Bedankt voor je reactie!

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Kruidnagel,
Ik heb het verhaal een paar keer gelezen, maar ik kom er niet uit. Er staat ook een erg lelijke zin in (en ik zie dat Fief mij wederom voor is):

'Hier,' zei David, en strekte zijn arm met de hand met de liefdesbrief, die Tobin pakte en begon open te scheuren.

Dit kan vast wat literairder verwoord worden.