Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#426 De bruiloft (herschreven)

‘Opa, ik wil je iets vragen', begint Ilse voorzichtig. Ze heeft deze vraag lang uitgesteld, haar bruiloft is al over twee weken. ‘Wil jij mij weggeven, naar het altaar brengen?’
Opa kijkt verrast op van zijn krant. ‘Natuurlijk wil ik dat lieverd.’
'En wil je bij het diner ook een speech houden?’
Opa is even stil en neemt een slok van zijn wijntje. ‘Weet je dat zeker?’ vraagt hij.
‘Ja, ik wil graag dat jij dat doet, jij weet alles over mijn leven’.
Hij knikt, even twijfelt hij nog maar zegt dan: ‘Ik doe alles om jou gelukkig te maken.

De laatste gasten zijn aangeschoven. Iemand tikt met een mes tegen een glas. Het geroezemoes verstomd.
‘Lieve Ilse, vandaag is het een mooie dag en vieren we feest,’ begint opa zijn speech. ‘Ik kan mij nog herinneren dat je als klein meisje aan mij vroeg of ik met je wilde trouwen als je later groot was. Dat vervulde mij met trots. Jouw ouders, onze lieve zoon, overleden toen je nog jong was en je groeide bij mij en oma op.’ Zijn stem klinkt hees en hij krijgt tranen in zijn ogen. Het is muisstil aan tafel. Met bevende hand pakt hij een vol wijnglas en neemt een grote slok. Het wordt wazig voor zijn ogen, zijn gedachten nemen hem mee terug in de tijd. 'Toen oma en ik trouwden, was er geen feest. De oorlog was net voorbij en we hadden geen geld en geen huis, we woonden op zolder bij mijn ouders.’ Hij neemt opnieuw een slok uit zijn glas. ‘Toch waren we gelukkig.’ Hij glimlacht bij deze herinnering.

Plotseling betrekt zijn gezicht en is hij weer terug in het heden. ‘Ook oma moeten we vandaag missen', zegt hij. Er valt opnieuw een stilte. Hij drinkt met een grote teug zijn glas leeg en mompelt: ‘Helaas is het leven niet altijd feest.’

Een traan biggelt over de wang van Ilse. De dementie is toch al verder dan ze dacht. Straks is ze opa ook kwijt.

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marja, wat lief dat de opa zijn kleindochter mag weggeven. Ik zou echter, omdat het uiteindelijk toch een feestelijke dag is, de laatste alinea iets vrolijker laten eindigen. Daar ga je nu ineens van "helaas is het leven niet altijd feest" naar "Proost! Op het bruidspaar!". Natuurlijk is het verdrietig dat haar ouders en haar oma er niet meer bijzijn en die emoties horen er zeker in, maar het blijft wel een huwelijksfeest. De droevige achtergrond kun je ook aan het begin van het verhaal erin verweven. Maar goed, dat is zoals ik het lezer ervaar.
Het is verder mooi geschreven en ik heb het zeker graag gelezen.

Voor de leesbaarheid schrijven we doorgaans gesproken zinnen onder elkaar. Dan zie je beter wie wat zegt.

maar zegt dan; ‘ik doe alles ---> de puntkomma moet een dubbele punt zijn, en "ik" moet met een hoofdletter.
https://onzetaal.nl/taalloket/aanhalingstekens-en-leestekens 

Je vroeg dat aan mij, omdat je geen papa had. Je verloor al jong je ouders en je groeide bij mij en oma op.’   ---> ik snap dat je deze info in het verhaal moet verwerken, maar door het de opa zo te laten zeggen, leest het heel uitleggerig. Een woord als "omdat" kun je vaak weglaten door een zin zo te schrijven dat de uitleg duidelijk is. Bijvoorbeeld:
Ik kan mij nog herinneren dat je als klein meisje aan mij vroeg of ik met je wilde trouwen als je later groot was. Jouw ouders, onze lieve zoon, overleden toen je nog jong was.
(Dan is het ook duidelijk dat ze geen vader meer heeft. Meer show dan tell). 

begint opa zijn speech. Ik kan mij nog herinneren   ---> Vóór "Ik" moet nog een ah-teken.

mompelt; ‘helaas is  ---> puntkomma moet een dubbele punt zijn en "helaas" met hoofdletter.

 

 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, bedankt voor je feedback, erg leerzaam. Ook de link naar de leestekens is erg handig! Zoals je weet ben ik net begonnen op het forum en wil aan de hand van jouw feedback mijn tekst aanpassen. Ik kan alleen nergens vinden hoe ik dat moet doen, kun jij mij een tip geven? Alvast bedankt!

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Bovenaan jouw verhaal zie je twee knoppen. Met "bewerken" kun je de tekst aanpassen.

Tip: pas na een reactie van een forumlid eerst je tekst aan en reageer dan op de opmerking. Op die manier blijft je verhaal bovenaan staan.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat leest al veel beter. 👍🏻

Veel taaltips kun je vinden op de sites van Onze Taal en Taaladvies. Het boek Schrijfwijzer van Renkema is ook een must have in je boekenkast.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een fijne feestdagkeuze. Lief verteld. Wel een beetje 'vol'. Fief zegt het al. Het einde is dubbel zoals het staat. Ga je voor tragiek bij een opa die verdwaalt in zijn herinneringen en al drinkend de sfeer van het hele feest ongemakkelijk maakt, of bekrachtig je de ups en downs van het leven door de feestelijkheid aan het einde vlot te trekken. Beide voel ik nu aankomen en dat is ongemakkelijk.

Iets anders: de eerste alinea zou van mij ook een flashback kunnen zijn van opa. Dan trek je hem eigenlijk steeds verder het verleden in en blijf je in één scène, wat voor 300 woorden op zich ook wel lekker rustig is.

 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Sakura, bedankt voor je feedback. Jouw tip voor de eerste alinea is inderdaad ook een optie, die houd ik in gedachte voor een volgende keer. 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zoals het nu leest, leest het goed. Ik vind het prima als het tragisch afloopt. Waarom zou een feest altijd voorspelbaar vrolijk zijn. Er mag juist ook aandacht zijn voor feesten waarbij een tragedie zich afspeelt. Dementie is zo'n tragedie en het is heel voorstelbaar dat dit de feestvreugde dempt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marja, je hebt het einde herschreven, zie ik. Het leest wel beter, toch vind ik het einde niet overtuigend. 

De dementie is toch al verder dan ze dacht. --> ik haal uit het verhaal niet dat de opa dementerend is. Hij denkt terug aan vroeger en haalt herinneringen op, maar dat is toch nog geen dementie?

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, dank voor je reactie. 

Je zegt: 'Hij denkt terug aan vroeger en haalt herinneringen op, maar dat is toch nog geen dementie?'
Dat hoeft inderdaad niet, maar is in dit geval wel zo, het is ook bedoeld als een verrassende wending in het verhaal.
Eerst vraag je je af, waarom opa zich zo gedraagt, aan het einde wordt duidelijk waarom.
In de tekst kun je ook een paar dingen herleiden: in de eerste alinea heeft Ilse lang gewacht om het te vragen (kan hij het nog wel?) en opa vraagt of ze het wel zeker weet (wat zou kunnen betekenen dat hijzelf ook beseft dat het niet zo goed  meer met hem gaat). Dan volgt de vreemde toespraak en komt de 'verklaring' in de laatste zin. Iemand kwijtraken aan dementie hoeft trouwens niet direct over de dood te gaan, je raakt iemand geestelijk (en dus het gezamenlijke verleden) kwijt. 
Daarnaast is 300 woorden natuurlijk niet lang om uitgebreide beschrijvingen te maken. :)

Groetjes, Marja

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Je zegt: 'Hij denkt terug aan vroeger en haalt herinneringen op, maar dat is toch nog geen dementie?'
Dat hoeft inderdaad niet, maar is in dit geval wel zo, het is ook bedoeld als een verrassende wending in het verhaal.

Dat het in dit geval wel zo is, moet dan ook in de tekst ergens terugkomen. Zoals het nu beschreven staat, zie ik alleen een opa voor me die een speech houdt voor zijn kleindochter en herinneringen ophaalt. Met deze informatie haal ik er geen dementerende opa uit. 

Eerst vraag je je af, waarom opa zich zo gedraagt, aan het einde wordt duidelijk waarom.

Ik vraag me als lezer helemaal niet af waarom hij zich zo gedraagt. Ik lees een opa die geëmotioneerd is omdat hij memoreert hoe zijn kleindochter als klein meisje bij hen kwam wonen en dat zijn vrouw er niet meer bij is om dit huwelijk mee te maken. Dus voor mij is het einde helemaal niet logisch. Ik kan als lezer niet weten hoe een schrijver iets in gedachten heeft bedoeld.
Maar goed, wellicht heb ik dat gevoel alleen.