Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#426 Project X

 

Buiten is de ME in opperste staat van paraatheid, binnen zit Liz als een geschrokken vogeltje ineengedoken onder het raam van haar slaapkamer. Het blauwe licht van het leger zwaailichten kleurt de ruimte. Niet bepaald de kleurige feestverlichting die ze in gedachten had.
Beneden zijn haar ouders in gesprek met een rechercheur. Blijkbaar hebben de ongenode gasten een spoor van vernieling achtergelaten en een crisisteam is opgeroepen om de losgeslagen feestgangers een halt toe te roepen. Eerder werden de toegangswegen naar het dorp al afgesloten.
Hoe kon het zover komen? Het enige wat ze wilde was haar vrienden een uitnodiging sturen voor haar Sweet Sixteen Party.
Voorzichtig gluurt ze over de rand van de vensterbank naar buiten. Het is een compleet slagveld.

De slaapkamerdeur gaat open en haar broer Paul komt binnen.
‘Hey, sis. Gaat ie?’
‘Wat denk je zelf?’
Hij grinnikt schaapachtig en gaat naast haar zitten. ‘Wil je een update?’
Zonder haar antwoord af te wachten, geeft hij haar de laatste informatie. ‘Ik hoorde dat 250.000 Facebook-leden de uitnodiging kregen, waarvan 30.000 hebben gezegd dat ze komen.’
‘Hoe dan!’ valt Liz tegen hem uit. Haar stem slaat over. ‘Ik heb alleen mijn beste vrienden een bericht gestuurd.’
‘Ja, en één van die zogenaamde beste vrienden heeft zijn uitnodiging gedeeld met zijn “vrienden”, die het op hun beurt weer verder verspreidden. Je bent zelfs trending op Twitter.’ Een zweem van trots klinkt in zijn stem.

Liz kreunt. De sneeuwbal is uitgegroeid tot een lawine van ongekende grootte. Hoe kan ze haar buren ooit nog onder ogen komen; zoveel vernielingen door haar onnozele actie. Verse tranen rollen over haar wangen.
‘Pap en mam zullen me wel haten. Hoe kan ik dit ooit goedmaken?’
Paul legt een arm om haar heen. ‘Tja, sis, deze verjaardag gaan we niet snel vergeten.’

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, goede inval (what's in a word) had je bij deze opdracht. Als je met een auto wil rijden moet je eerst een rijbewijs halen, dat hadden ze bij het gebruiken van de sociale media ook best opgelegd. De wereld mag dan al wat kleiner geworden zijn met de komst van het internet, de 'users' ervan zijn er niet veel slimmer op geworden. 
Dat in Nederland ME staat voor Mobiele Eenheid heb ik als Belg moeten opzoeken. 

Lid sinds

1 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief,

Het verhaal is prettig leesbaar en de gebeurtenissen zijn goed verwoord! Knap in zo'n kort verhaal. Toen ik de opdracht las, schoot mij ook direct dit Project X te binnen. Gelukkig heb ik uiteindelijk een ander onderwerp gekozen, want ik denk niet dat ik het zo goed had kunnen omschrijven als jij.

Groet, Marja

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Top inzending. Goed onderwerp, mooi in beeld gebracht. Het is uiteindelijk jammer dat er eigenlijk weinig gebeurt. Dat is ook lastig in 300 woorden en in mijn eigen inzending niet anders. De laatste zin is wel goed, maar ik vraag me af of het onknopingerwijs niet mooier is als ze eerst gaat huilen en we dan pas de uitleg van broer krijgen en dat het culmineert met trots en een knipoog.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, bedankt voor je compliment. Ik heb even gepeinsd over je laatste opmerking. Bedoel je zoiets als:

Liz kreunt en verse tranen rollen over haar wangen. ‘Pap en mam zullen me wel haten. Hoe kan ik dit ooit goedmaken?’
Hoe kan ze haar buren ooit nog onder ogen komen. Zoveel vernielingen door haar onnozele actie: een sneeuwbal die uitgroeide tot een lawine van ongekende grootte.
Paul legt een arm om haar heen. ‘Tja, sis, deze verjaardag gaan we niet snel vergeten.’
 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, wat knap om vanuit een gebeutenis die je uit de media vernam, jaren later dit verhaal te schrijven. Petje af, met veel plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weet ik niet. Ik geloof niet dat het me helpt. Ik zou ook de trotse broer pas aan het eind willen zien. Maar goed, jouw verhaal, jouw keuzes.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed idee voor een verhaal. Misschien zou het meer woorden verdienen. Het is ook heerlijk eigentijds. Ik zou het einde zo laten zoals het is. Ik vind een logische volgorde, dat ze eerst denkt aan de schade in de buurt en dat dan tranen rollen.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Sakura, ik begrijp denk ik niet goed wat je precies bedoelt. 

Snap ik. Ik denk dat ik je gesuggereerde verbetering zou volgen en dat broer dan pas verrast ziet 'je bent trending op Twitter!' Dat ondersteunt de plotse sneeuwmetafoor meteen ook een beetje. Ik hou ervan als een kort verhaal een pittig einde heeft. Logica is leuk in de werkelijkheid, naar fictie verdient emotie en voldoening.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Sakura, bedankt voor het nogmaals reageren. Ik zie wat je bedoelt, maar ik kies hier toch voor de iets meer logische volgorde. Ik ben het wel met je eens dat een pittig einde beter leest.