Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#426 - Veertiger

 

Veertiger

Bel stuk - Graag kloppen!
Het zal niet waar zijn, zelfs voor vandaag heeft Nikky niet alles op orde. Ik bons op haar voordeur, de muziek overtroevend die naar buiten dringt.
'Hoi Els, je bent vroeg,'  zegt Nikky me smorend in een warme knuffel.
'Zoals afgesproken, ik heb me gehaast zodat ik je met de hapjes kan helpen.'
Nikky kijkt me uitdagend aan terwijl ze zegt dat ze geen hulp nodig heeft. Ik begrijp er niets van. Gisteren besloot ze haar verjaardag te vieren. 'Niemand rekent er nog op', had ze gezegd, waardoor ze een uitnodiging aan haar gehele adressenbestand kon sturen.
'Je had toch alleen tijd voor de inkopen vandaag, de rest zouden we samen doen?'
'Google stop,' roept ze tot tweemaal, alsof dat stomme ding er wat aan kan doen dat ze het volume opschroefde.

'Wat valt er te vieren als je veertig wordt? Je fronsrimpel verdiept , na drie glazen wijn heb je al een kater, de kans op een vrije vent is verkeken en je lijf nog een kind te laten baren, is vragen om problemen. Echt Els, het leven brengt me niet meer wat ik wil. Na jouw vertrek gisteren besloot ik niemand te appen. Dat jij er bent is genoeg, een fles Chardonnay en nootjes staan klaar. Ik heb het gehad met verjaardagen.'

De wereld stopt even met draaien. Mijn positieve vriendin die ik beter ken dan mezelf en nu dit gedrag. Nikky richt zich weer tot Google. Happy birthday schalt het uit de speakers, ik hoor gerammel aan de deur. Lachend pakt Nikky me vast.
'Had je goed te pakken, Els, maar ik ben veertig, heb eindelijk mijn zaakjes  op orde. Drank en happen staan klaar. Laat het feest beginnen.'

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, na je voorgaande verhalen valt deze me een beetje tegen. Het idee is leuk gevonden, maar de uitwerking vind ik minder. Sorry.

Hoi Els, je bent vroeg.' zegt Nikky ---> de punt moet een komma zijn.

Je fronsrimpel verdiept zich, je kater komt al na drie glazen wijn, kans op een vrije vent is verkeken en het is vragen om problemen om je lijf nog laten baren.  ---> Ik struikelde over deze zin. Volgens mij kan een rimpel zichzelf niet verdiepen, een kater krijg je en achter "laten" hoort nog "te". Misschien leest het zo beter: 
Je fronsrimpel verdiept, na drie glazen wijn heb je al een kater, de kans op een vrije vent is verkeken en je lijf nog een kind te laten baren, is vragen om problemen.

Happy birthday  --> Feestdagen in het Engels worden met een hoofdletter geschreven.

'Had je goed te pakken, Els, maar ik ben veertig, heb eindelijk mijn zaakjes zelf op orde. Drank en happen staan klaar. Laat het feest beginnen.'  ---> deze zinnen lezen niet lekker. Ik mis een "Ik" aan het begin van de zin en het woordje "zelf" mag. 
Bij "happen" denk ik eerder aan de happen die je neemt bij het eten. Je bedoelt hier, denk ik, hapjes (snacks)

Mijn positieve vriendin die ik beter ken dan mezelf en nu dit gedrag.  ---> deze zin klopt niet. "en nu dit gedrag" past niet achter het begin van de zin. Daarnaast vraag ik me af of je iemand anders beter kunt kennen dan jezelf. Je kunt ze wel beter kennen dan wie dan ook.
Dit gedrag ken ik niet van mijn anders zo positieve vriendin.

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk hoe de hoofdpersoon echt de stem heeft in het verhaal. De verwarring werkt daardoor heel goed. De 'Google stop!' springt eruit voor mij. Echt een tijdsbeeld dat je fraai inzet!

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief, dank voor je goede suggesties, ik heb veranderingen aangebracht.  Ik was zelf ook niet tevreden met het verhaal. Had het beter vanuit een  ander perspectief kunnen schrijven denk ik. 

@Sakura, dank voor het lezen en je fijne reactie.