Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#425 De omwenteling gestart - nieuwe versie


Holle geluiden klinken om mij heen. Het galmt. Voorbij lopen mensen met lege gezichten. Langzaam worden ze uitgeknepen, overheerst, maar ze hebben het niet door. Sommigen dragen zelfs letterlijk een muilkorf over hun mond: zelfs een rat denkt beter na voordat hij zich zo laat beklemmen. Een rat zou zijn nageltjes in de muren zetten, krassen achterlaten. Om mij heen is daar niets van te zien: geen enkel teken van geleverd verzet.

Treinen worden omgeroepen, maar hoeveel zin heeft het om je te verplaatsen als de hemel valt? Het is rumoerig. Ik moet hen helpen. Lees mij!

De boeken naast mij persen zich tegen mij aan. Eén van hen is een vampier met een mes, de andere is Harry Potter. Van hen heb ik niets te vrezen. Vermaak voor het volk, afleiding zeker, maar niet de zaag aan de poten van de samenleving. Kwamen de mensen maar in actie.

Een meisje huppelt voorbij. Kom kind, ook jij mag me lezen. Alsjeblieft laat me hier niet staan. Ik heb een missie en de klok tikt, tikt, tikt maar verder. De schaduw van de meteoor staat al op jullie voorhoofd, maar alsnog kijken jullie niet omhoog. Ik zit vol metaforen. Lees mij!

Ik ben het enige nieuwe boek op deze plank. Mijn schepper wil mij zo graag verspreiden dat hij het zelfs gratis doet. Als de mensen maar de informatie krijgen die ze nodig hebben. Maar ze pakken me niet. Ze ruilen hun boeken, maar ze laten mij staan. Nee, mevrouw, grijp naar mij! Niet die vampier met dat mes! Nu is de ruimte naast me leeg, maar niet helemaal.

Achter de vampier geschuild stond Amalia, samen met Claudia de Breij, wat een engerds! Zij weet zoveel van de schaduwen op deze planeet. Zij kent de Bilderbergconferenties. Zij is het kwaad dat ik moet verslaan. Haal me hier weg. Iemand!?

Jij bijvoorbeeld! Jongeman in je pak, met je blonde haren, jij ariër! Pak de macht terug die je altijd hebt gehad! Alsjeblieft, laat je niet omvolken. Nee, alsjeblieft, hoest niet in je elleboog. Het is maar een verkoudheidsvirus. Niet zo angstig kijken. Oh nee, hij doet ook nog een mondkapje op, net zoals al die anderen. Ik word helemaal gek hier.

Er bromt iets in de diepte. Zou het een luchtcirculatiesysteem zijn? De stationshal hier is groot, vol met ramen, is dat dan wel nodig? Of klinkt er een andere mechaniek, duisterder, in een kelder aan het werk voor de machthebbers? Ik weet het niet. Ik moet voorkomen dat de globale elite de macht naar zich toetrekt. The Great Reset nadert. Mensen?

Jullie! Man en zwangere vrouw, ja! Kom dichterbij.

‘Hé Julia! Kijk!’
‘Wat?’
‘Dat is dat boek van Thierry!’
‘Thierry Baudet?’
‘Ja! Coronabedrog!’
‘Oh lachen. Laten we die meenemen. Wacht even. Ja, ik kan Amalia hier wel achterlaten.’

Ha! Ik word opgepakt! Suck it, Amalia’s. Ga elkaar maar vermaken. Ik ga hun ogen openen. Ik zal mijn boodschap verspreiden. De revolutie begint vandaag. Eén voor één zal ik hen de waarheid laten zien, sheeple omvormen naar wolven, zodat de wereldtirannie zal vallen, en we de reptielen zullen verslaan.
 

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Karel, ik las je verhaal twee keer, ik was de draad bij de eerste keer lezen kwijt. De indeling in alineas hielp me bij de tweede keer, je geeft zoveel informatie in een kort en goed geschreven verhaal.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Moeilijk te zeggen Karel, eerst brommen van iets, dan de hoestende jongen. Ik begreep nog niet waar het verhaal naar toe ging. Zal aan mij liggen, maak je er niet druk om. Bij de tweede keer lezen was het prima.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, ik vond de opmerkingen van het boek wel grappig. Vooral de laatste alinea vond ik mooi gevonden. Met plezier gelezen. Je mag van mij wel wat meer variëren met langere zinnen. Het leest af en toe wel erg staccato.

maar mijn inhoud ken ik nauwkeurig, tot op de kleinste details. ---> dit leest dubbelop. Als je het nauwkeurig kent, ken je het tot op de kleinste details.

Alleen als je lawaai maakt, kan je galmen, en val je op. ---> de komma achter galmen mag weg.

Hij kijkt zenuwachtig om zich heen. Natuurlijk is hij zenuwachtig. ---> waarom is hij natuurlijk zenuwachtig? Omdat hij hoest? 

Hij draagt een blauw pak, en zijn haarsnit is netjes. ---> de komma mag hier ook weg. 

ellenboog ---> elleboog

zodat de wereldtirannie zal vallen, en we de reptielen zullen verslaan.  ---> ook hier mag de komma voor de "en" weg.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, het leest nu veel beter. Goede herschrijf. Klein dingetje nog:

Een rat zou zijn nageltjes in de muren zetten, en krassen achterlaten. ---> voor een "en" hoort geen komma

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief. Dank je voor zelfs het lezen van het herschrijf!!

Overigens kan er een komma voor een "en" als er bij het hardop lezen een rust gehoord wordt. Hier heb ik dat wel, dat het voor mij fijner (hardop) leest als daar een extra komma staat. Het is wel zo dat ik dat misschien soms te vaak doe. Gebaseerd op je vorige comment heb ik wel in de eerste versie nog aanpassingen gemaakt.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toch klopt het hier niet. Sorry, ik heb nu eenmaal iets met en tegen komma's. In deze zin gaat het om een opsomming. Ze zetten hun nagels in de muur en ze laten krassen achter. Je kunt de "en" wel weglaten en daarvoor in de plaats een komma zetten. Dan hoor je wel de duidelijke pauze. Of: ... in de muur, dat laat krassen achter. Dan is er ook een duidelijke pauze hoorbaar. Maar goed, als jij die pauze wel hoort. Ik als lezer in ieder geval niet.

https://taaladvies.net/komma-voor-en/#:~:text=Toelichting,of%20delen%20van%20een%20zin.

https://onzetaal.nl/taalloket/komma-algemene-regels

https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=226

https://www.taalcentrum-vu.nl/actueel/taaltips/wel-of-geen-komma,-wanneer-wel-en-wanneer-niet/

 

Lid sinds

5 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Karel,

Ik heb je verhaal graag gelezen, erg strak en in tempo.

Goede opbouw, vlot geschreven. 

Ik vind het erg knap gedaan.

Johanna