Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#425 Beoordeel een boek niet op zijn uiterlijk


Ik sta in een boekenkast op het station in Groningen, strak gepropt tussen twee snobs met glimmende kaften, geurend naar vers gedrukt papier. Naast hen voel ik me vies en doorleefd. Mijn kaft is gekruld van het vele ombuigen, ik heb een ezelsoor aan zowat iedere bladzijde en van de vetvlekken zou je een krachtige bouillon kunnen trekken.
‘Deze is echt door Jan en alleman vastgepakt,’ sneert het boek links van me.
‘Ja,’ lacht de andere vals, ‘de hoer van de boekenkast. Wij hebben gelukkig onze glans nog niet verloren. Wie leest er nou zo’n vod?’
Als ik schouders had, zou ik ze ophalen; mijn omslag kan wel wat hebben. Op die twee keukenmeidenromans na, bevind ik me tussen een select gezelschap van thrillers, literaire hoogstandjes, kinderboeken en zelfs een paar studieboeken.

Het duurt even, maar dan stopt er toch een nieuwe reiziger die haar vinger langs onze ruggen laat gaan. Af en toe haalt ze een van ons eruit om de achterkant te bekijken. Mij slaat ze over.
‘Nee, je moet dat boek pakken,’ adviseert de man die naast haar staat. ‘Prachtige verhaallijn. Echt, het pakt je bij de strot. Een aanrader.’
De vrouw is nog niet overtuigd. Ze neemt me in haar handen en bladert random door mijn pagina’s. Haar opgetrokken neus zegt me dat de sigarettenlucht van mijn vorige lezer haar niet ontgaat. Kritisch bekijkt ze mijn achterflap. ‘Geen bekende schrijver.’
‘Klopt, maar dat gaat ze nog worden, zeker met dit boek. Echt, dit boek moet je lezen.’
‘Oké, oké, omdat jij het zegt. Ik heb de komende uren toch niets beters te doen.’
Haar trein rolt het station binnen en ze neemt afscheid van de man.

Als ze een zitplaats heeft gevonden, legt ze me op het tafeltje bij het raam. Ik voel de warmte van een beker koffie en het geritsel van een boterhamzakje belooft een paar nieuwe vetvlekken.
Zodra de trein het station verlaten heeft, pakt ze me op en begint te lezen. Na een paar bladzijden hoor ik haar gniffelen. Ja, die pagina doet het bij velen goed. Ik ben al zo vaak gelezen, dat ik de reacties bij ieder hoofdstuk kan voorspellen en ook nu word ik niet teleurgesteld. Ik hoor hoe ze haar adem inhoudt bij hoofdstuk 3, hoe ze zucht na hoofdstuk 15 en tijdens het lezen van bladzijde 159 voel ik nattigheid. Verrassend. Ik ben gewend aan wisselende reacties. De een slaat woest de pagina om, de ander leest het nog een keer om de volle betekenis tot zich door te laten dringen en deze dame is duidelijk aangeslagen. Grappig hoe ieder dit gedeelte interpreteert.

‘We naderen station ’s Hertogenbosch Centraal,’ hoor ik de conducteur omroepen. Naar wat ik begreep uit het gesprek tussen de man en vrouw in Groningen, is dit haar eindbestemming. Zal ze me hier achterlaten of neemt ze me mee naar huis? Ze heeft nog een paar hoofdstukken te gaan.
De vrouw verzamelt haar spullen en trekt haar jas aan. De koffiebeker verdwijnt in de afvalbak, mij houdt ze in haar hand als ze naar de uitgang loopt. Ik zie de Bossche Boekenkast dichterbij komen.
Plots staat ze stil en kijkt op haar horloge. ‘Nog heel even,’ mompelt ze. Met snelle passen loopt ze de kast voorbij naar de Starbucks in de stationshal.

Mijn laatste hoofdstukken leest ze in een rap tempo uit. Dat stemt me blij. Wat is het heerlijk om mensen te verrassen, even uit de dagelijkse sleur te halen en ze mee te nemen in het avontuur.
Nadat ze me definitief heeft dichtgeslagen, klemt ze me in de boekenkast die we eerder passeerden tussen een wijnboek van Ilja Gort en een van zussen van Lucinda Riley. Ik slaak een diepe zucht; het was een lange dag. Ja, ik ben een aantal nieuwe vlekken rijker en ja, ik heb er ook een zoveelste ezelsoor bij. Mijn kaft krult nu nog harder, maar man, wat was het weer de moeite waard.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief. Prachtig verhaal! Ik zag het helemaal voor me en heb het helemaal meebeleefd. Heel fijn, zeker na een week zonder een Fief-verhaal te moeten doen ;). "en van de vetvlekken zou je een krachtige bouillon kunnen trekken." vond ik een mooie zin! Het was ook een spannend verhaal, kort samengevat: ik ben fan :).

Ik twijfelde enigzins bij de vetvlekken na het openen van de boterhamzakjes. Ik vraag me af of de gemiddelde boterham-eter nog iets kan uithalen bij zo'n vettig, doorrookt gelig boek. Ook de nominatie voor de NS-publieksprijs twijfelde ik enigszins aan, aangezien dit meer overkomt als een boek dat al gelezen wordt sinds 1940. De gelig-doorrookte bladzijden kunnen in ieder geval niet komen van al die treinreizen, want daarin mag niet gerookt worden ;). Het laatste waar ik over twijfelde was het komen tot bladzijde 259 in een treinreis van 2 1/2 uur. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, bedankt voor je scherpe blik. Bladzijde 259 is 159 geworden en ik heb nog wat meer aanpassingen gedaan. Fijn dat je me gemist hebt :)

Ook de nominatie voor de NS-publieksprijs twijfelde ik enigszins aan, aangezien dit meer overkomt als een boek dat al gelezen wordt sinds 1940. ---> je hebt gelijk. Ik heb deze zin weggehaald.

De gelig-doorrookte bladzijden kunnen in ieder geval niet komen van al die treinreizen, want daarin mag niet gerookt worden ;).  ---> het kan een oud boek zijn dat uiteindelijk in een boekenkast op het station is geëindigd, maar ik heb deze zin ook iets aangepast.

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Fief

Dat is nu echt een tof verhaal dat knalt van begin tot eind. Ik vroeg me al of of iemand iets zou doen met een vuil, t vaak gelezen boek en ja hoor.

Dit vind ik een sublieme zin: 'ik heb een ezelsoor aan zowat iedere bladzijde en van de vetvlekken zou je een krachtige bouillon kunnen trekken.', goed gevonden, treffend.

Je hebt je fantasie laten gaan en hebt ongeremd geschreven, dat levert altijd goede verhalen op, niks van aarzeling maar bam bam, daar is de tekst, en je leeft je goed in in de wereld van dat boek.

Erg graag gelezen, knap gedaan!

Johanna