Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#423 Naschoolse opvang (met herschrijf)

 

 Herschrijf na fb van coach en collega's

Onze leraar wiskunde kreeg een hartstilstand. Hij was een vriendelijke man, die mij soms aan opa Snor deed denken. Beiden hadden ze een uit de kluiten gewassen snor.

Inmiddels is er een nieuwe onderwijzer aangetreden. Hij is alijs en alleen al voor zijn looks zou je wiskunde gaan studeren. Het is echter niet mijn geliefkoosde vak.  Al snel krijgt hij in de gaten dat het mij moeilijk valt om mee te kunnen met het klasniveau en stelt mij voor om op donderdagavond na te blijven om extra les te krijgen. Dat doet hij volledig gratis. Mijn ouders vinden het fantastisch dat de man zo hulpvaardig is.

Terwijl zij zich met leukere naschoolse activiteiten bezighouden, word ik toch door mijn klasvriendinnen benijd. “Jij mag een uur lang met die chimboy alleen in een leslokaal doorbrengen”, luidt het.

Daar waar hij bij aanvang van de bijlessen nog vooraan in de klas bleef, komt hij steeds vaker naar mij toe om mij dingen aan te wijzen in mijn leerboek. Meer dan eens beroert hij daarbij mijn hand.
“Wat doe je meestal na schooltijd? Welke muziek luister je? Doe je ook aan sport?” Het duurt niet lang vooraleer er tussen de formules door andere vragen gesteld worden.

Gisteren ging hij bij het einde van de les gewoon naast mij op de schoolbank zitten. Hij zei dat ik het heel goed deed en dat het opviel hoe veel beter ik zijn klaslessen volgde. Daarbij legde hij zijn linkerhand op mijn rechterknie. Er ging een siddering door mijn lichaam, wist niet hoe ik dit moest plaatsen maar dacht meteen aan opa Snor, die mij ook soms op het bovenbeen tikte als ik naast hem op de bank zat en zei dat ik groot werd. Dat kalmeerde mij. Dan gaf de leraar mij een klopje op de rug  en zei: ‘Tot volgende week.”

Op vrijdagmorgen hebben wij Nederlands. De juf heeft ons NU Actueel doen kennen, een online forum met aanvullend lesmateriaal. Vandaag gaat het over getuigenissen bij grensoverschrijdend gedrag in de artiestenwereld. Tijdens de les begint mij een en ander te dagen. 

Oorspronkelijke tekst

 

Het kwam als een donderslag bij heldere hemel, onze leuke leraar wiskunde heeft een hartstilstand gekregen. Hij was zo’n lieve oudere man, die mij soms aan opa Snor, de vader van mijn moeder, deed denken. Beiden heb ik ze inderdaad nooit anders gekend dan met een uit de kluiten gewassen snor. Een week lang heeft de directeur ons tijdens de wiskundeles studie gegeven. Dat was best leuk, want er kwam weinig wiskunde aan te pas.

Inmiddels is er een nieuwe onderwijzer aangetreden. Hij is nog jong en alleen al voor zijn looks zou je wiskunde gaan studeren. Het is echter niet mijn geliefkoosde vak en ik heb het best moeilijk om mee te kunnen met het klasniveau. Al snel heeft de leraar het in de gaten en stelt mij voor om op donderdagavond na te blijven om extra les te krijgen.  Dat doet hij volledig gratis. Mijn ouders vinden het fantastisch dat de man zo hulpvaardig is.

Terwijl zij zich met leukere naschoolse activiteiten bezig houden, word ik toch door mijn klasvriendinnen benijd. “Jij mag een uur lang met die knappe bink alleen in een leslokaal doorbrengen”, luidt het.
Het duurt niet lang vooraleer er tussen de formules door andere vragen gesteld worden:
“Wat doe je meestal na schooltijd? Welke muziek luister je? Doe je ook aan sport?”

Daar waar hij bij aanvang van de bijlessen nog vooraan in de klas bleef, kwam hij steeds vaker naar mij toe om mij dingen aan te wijzen in mijn leerboek. Meer dan eens beroerde hij daarbij mijn hand.
Gisteren ging hij bij het einde van de les gewoon naast mij op de schoolbank zitten. Hij zei dat ik het heel goed deed en dat het opviel hoe veel beter ik zijn lessen kon volgen. Daarbij legde hij zijn linkerhand op mijn rechterknie. Er ging een siddering door mijn lichaam, wist niet hoe ik dit moest plaatsen maar dacht meteen aan opa Snor, die mij ook soms op mijn knie tikte als ik naast hem op de bank zat. Dat kalmeerde mij. Dan gaf de leraar mij een rugklopje en zei: ‘Tot volgende week.”

Op vrijdagmorgen hebben wij Nederlands. De juf heeft ons NU Actueel doen kennen, een online forum met aanvullend lesmateriaal. Vandaag gaat het over grensoverschrijdend gedrag in de artiestenwereld. Tijdens de les begint het mij te dagen. Moet ik mij zorgen maken en waar kan ik met mijn vragen terecht?

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi,

Dank voor de inzending. Je schrijft over een actueel en aangrijpend onderwerp. Ik denk dat je met dit onderwerp veel verschillende kanten uit kunt. Hier dan mijn tips: 

Wat mij meteen opvalt is de eerste zin. Je begint met het gebruik van een clichématige bijzin, waardoor je meteen de vaart uit het verhaal haalt. De eerste zin van een verhaal moet pakkend zijn, iets waardoor de lezer meteen in het verhaal gezogen wordt. ‘Het kwam…hemel’, is weinig beeldend en we snappen ook wel dat een hartstilstand een onverwachte gebeurtenis is. Het bijvoeglijk naamwoord ‘leuk’ zou ik hier ook weghalen, net als woorden als ‘lief’. De herinneringen van de hoofdpersoon zeggen al genoeg over de mening ten opzichte van de leraar. 

Kijk goed naar wat er van belang is voor je verhaal. In zijn algemeenheid kun je je afvragen of het hele stuk over wiskundeleraars, invallers en directeuren echt relevant is, mij brengt het alleen maar in verwarring over waar het verhaal nu echt om gaat. En in kleinere details: dat opa Snor de vader van de moeder van de hoofdpersoon is, is op zich geen relevante informatie.

Een overkoepelend advies: ik zou een specifieke gebeurtenis uit het verhaal pakken. De vertelde tijd in het verhaal is vrij lang voor een beperkt aantal woorden. Hierdoor wordt het verhaal voorspelbaar. Op het moment dat de hoofdpersoon privé bijles kreeg, wist ik immers al welke kant het opging. Dat haalt de spanning uit het verhaal. Ik zou bijvoorbeeld een bijles pakken en het onderwerp erg subtiel introduceren, zodat de lezer nog een beetje blijft gissen. Als je in scènes denkt kun je een stuk spannender schrijven! 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Anna, en of ik er iets aan heb!  Wat een degelijke feedback. Ik ben meteen terug aan de slag gegaan en heb mijn tekst aangepast. Ik vraag mij af dit is wat je voor ogen had? Graag jouw tweede mening waarvoor dank. 

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Gi. Interessant verhaal, waarbij de openheid me zeker aanspreekt. De twijfel van de hoofdpersoon zit ook in het verhaal, en bekruipt mij ook als lezer, en dat is zeker knap gedaan. Het maakt het ook spannend.

Qua mogelijke verbeterpunten: ik vind het verwarrend en té toevallig dat zowel de oude leraar wiskunde haar aan opa snor doet denken (vanwege de snor), maar de nieuwe ook (als hij zijn hand op haar knie legt). Ik word eerlijk gezegd benieuwder nu naar die indrukwekkende opa Snor dan naar alle zijkarakters, aangezien alles tot hem lijkt te leiden.

Verder vond ik het wat verwarrend dat het in het hier-en-nu lijkt te zijn (tegenwoordige tijd, grensoverschrijdend gedrag in de artiestenwereld is nu), maar de "knappe bink" doet mij meer aan 40 jaar geleden denken. Of is dat taalgebruik weer in onder de jongeren :p? En bestaan schoolbanken nu nog? Of is dat gewoon een tafeltje? Kan hoor, maar ik associeer de huidige middelbare school niet met schoolbanken, ook dat klinkt wat meer als tientallen jaren geleden voor mij. 

 

 

Lid sinds

4 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Gi, 

Wat fijn dat je iets aan de tips hebt gehad! Ik vind de tweede versie stukken beter. Het is beknopter en veel irrelevante informatie heb je weggehaald. Wel vind ik het taalgebruik hier en daar nog wat formeel en afstandelijk voor het thema van het verhaal. Ik denk dat als je er één scène van zou maken met meer dialoog, dat het dan een goedlopend verhaal wordt. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je nogmaals, Anna. Tevreden dat je de tweede versie beter vond en misschien onderneem ik een derde poging. 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, een heel goed verhaal. De tweede versie leest veel beter. Graag gelezen. De laatste zin zou je wat mij betreft weg kunnen laten. De zin ervoor zegt meer dan genoeg.

Onze leraar wiskunde heeft een hartstilstand gekregen. ---> mooier vind ik: Onze leraar wiskunde kreeg een hartstilstand.

Beiden heb ik ze inderdaad nooit anders gekend dan  ---> de "ze" achter ik mag weg. Of je schrijft: Ik heb ze beiden nooit anders gekend dan, of het is: beiden heb ik nooit anders gekend dan.

 bezig houden  --> bezighouden

Ik vind de zin "Het duurt niet lang vooraleer er tussen de formules door andere vragen gesteld worden:" uit de eerste versie beter dan "Zijn donkerbruine Bambi ogen kijken mij soms vragend aan."
(volgens mij moet het Bambi-ogen zijn)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Tony, dank je wel. Een vervolg? Wie weet? 
Karel: je hebt gelijk. Ik heb er wat jongerentaal aan toegevoegd en ja, schoolbanken bestaan (hier en daar) nog, maar de meeste vind je op rommelmarkten.
Fief: tof dat je het verhaal goed vond. Ik heb jouw suggesties en verbeteringen doorgevoerd. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi,

ik las eerst je oorspronkelijke versie, daarna je herschrijf. Goed verhaal. Had wel meteen door welke kant het op zou gaan maar, het bleef boeien.  Het woord ' alijs' moest ik wel opzoeken.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hi Elrie, merci voor de reactie. In de jongerentaal (cfr. commentaar van Karel) heeft boeien tegenwoordig een heel andere, zelfs tegengestelde betekenis ((boeiuh=oninteressant).

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een erg gewaagd onderwerp. Voor mij mist echter het gevoel van de hoofdpersoon. Ik lees nu: grensoverschrijdend gedrag in de onderwijswereld bestaat. Dat wist ik al en ik hoop jullie ook. Ik denk dat je meer moet willen met je tekst: wat voelt de hoofdpersoon bij het contact? Wat denkt hij/zij?

Overigens heb ik nog nooit van 'chimboy' gehoord. Wellicht Vlaamse straattaal? 

Als er een derde versie komt lees ik die graag.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eli, alvast bedankt voor het lezen. Karel twijfelde aan de taal van de hp (zie zijn commentaar) en daarom heb ik opgezocht hoe de jeugd van tegenwoordig een knappe jongen noemt, chimboy is één van de mogelijkheden. Niet alle vreemde woorden hoeven meteen als Vlaams te worden bestempeld. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Gi, je hebt een thema gekozen waarbij je de opdracht goed kunt invullen. Ik vind dat je dat goed hebt gedaan, die (voor de leerling) onduidelijke signalen, die allengs betekenis krijgen. Die dubbele agenda van de leraar. Oplopende spanning en besef van bepaalde beweegredenen. De tweede versie vind ik wat vlotter en puntiger geschreven. Dat leest fijn. Graag gelezen dus.