Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#422 Het reekalf

 

Nog even en dan wordt het schemerig. Prima omstandigheden om dat roedel herten te vinden. Ik loop al een uur voorzichtig door het bos. Hier ergens zijn ze gisteren gezien door Gerard. Voor het eerst in dertig jaar zijn er weer herten bij ons. Een bijzonder goed resultaat na tientallen jaren actie voeren voor stiltegebieden en waadplaatsen en het sluiten van crosspaden. Dat deze herten eindelijk de A50 zijn overgestoken is de kroon op ons werk. Gewapend met mijn Nikon en een tas vol lenzen nader ik heimelijk de waadplaats waar Gerard ze gespot heeft. Ik hoop op mooie foto’s.

Op een meter of vijftien van de waadplaats is een plek waar ik een mooie doorkijk heb. Ik ga er op mijn buik liggen met de Nikon in de aanslag. En alsof ze op mij gewacht hebben komen na een paar minuten de herten mijn beeld in lopen. Een trots mannetje met een prachtig gewei gevolgd door een stuk of wat vrouwtjes en zelfs een reekalf. Ze stoppen bij het water en een paar beginnen te drinken, de rest loopt een beetje rond.

Ik zoom zo ver mogelijk in op het reekalf, zijn kop vult de zoeker en ik wacht op het perfecte moment. Hij draait zijn kop en kijkt mijn kant op alsof hij me ziet. Dit wordt de winnende foto en ik druk af.

De zoeker wordt even zwart door het kantelen van de spiegel en op dat moment hoor ik een schot. De zoeker komt weer vrij, maar het kalf is uit het beeld weg. Ik snap niet helemaal wat er gebeurd is.

Dan komen er blaffende honden rechts uit het bos en hoor ik opgewonden roepen. “Bullseye, dwars door zijn harses! Wat een goed schot man. Geweldig.”

Automatisch kijk ik op het beeldscherm van de camera, zoals ik al honderdduizend keer heb gedaan na een foto. Het is een perfect scherp beeld van de kop van het kalf met aan de linkerkant een fontein van bloed en ander materiaal. Het is een afgrijselijk en surrealistisch beeld. Langzaam dringt tot me door waar ik naar kijk en met het groeien van het besef wordt ik steeds kwader.

Woedend sta ik op, begin te schelden naar de jagers en ren op ze af. Ze draaien zich verbaasd naar me om. Ergens onderweg heb ik onbewust een stevige tak gepakt. Zij zien het ook en beginnen bezwerende gebaren te maken. Heeft geen zin, moordlust is niet te stoppen. Ik ben bijna bij ze en ik hef de tak hoog boven mijn hoofd. Eentje pakt zijn geweer. Het kan me niet schelen hoe dit afloopt.

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, als je nog geen hekel hebt aan jagers en stropers krijg je het gegarandeerd na het lezen van je verhaal. Knap om,ook bij mij als lezer, woede op te wekken.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco. Verrassende wending, mooi hoe je van die introductie naar hoog tempo gaat. Hier nog wat mogelijke feedback (kijk maar of je het ermee eens bent):

1. Ik snap niet helemaal wat er gebeurd is. -> ik vroeg me af of dat zijn reactie is. Hij hoort een schot en schrikt misschien, of is even in shock? Ik vraag me af of zijn staat van zijn niet preciezer kan. Zijn spieren spannen?
2. Dan komen er blaffende honden rechts uit het bos en hoor ik opgewonden roepen. “Bullseye, dwars door zijn harses! Wat een goed schot man. Geweldig.” -->
Rechts uit het bos komen blaffende honden. "Bullseye, draws door zijn harses! Wat een goed schot man. Geweldig."

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, heerlijk verhaal. Ik had niet anders dan een bloedstollend verhaal verwacht. Mooi hoe je beschrijft dat je op de foto ziet wat er is gebeurd. Ik hou hier wel van. Top!

op mij gewacht hebben komen na een paar minuten ---> komma tussen hebben en komen

@Karel: Natuurlijk moet het dwars zijn en niet draws.

zoals ik al honderdduizend keer heb gedaan na een foto.  ---> zoals ik al honderdduizend keer deed na het maken van een foto. Of: zoals ik altijd doe na het maken van een foto.

wordt ik  --> word ik 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, wat een aangrijpende binnenkomer bij deze opdracht! Je verhaal raakte me, ruw en teer, gewelddadig en liefdevol. Wat een emoties. Erg knap gedaan. In de herfst mag er weer geschoten worden, maar zeker niet op jonkies! Dit waren bruten (met een jachtvergunning?) Graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi contrast tussen de geconcentreerde aandacht van de fotograaf en de crisis van het neerschieten terwijl hij afdrukt. Ik zou ook wat zintuiglijker dat moment lezen. Karel suggereerde gespannen spieren, iets meer daarvan erin en het verhaal maakt nog meer indruk.