Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#421 - Vrouw uit Den Haag

 

Vrouw uit Den Haag

'Dat was ik dus'
Het nadruppelen van het koffieapparaat klinkt luid in mijn oren. Vier collega's, acht ogen op mij gericht. Openvallende monden. Waar iedereen net door elkaar kwetterde, is de stilte neergedaald. Ook ik zeg niets. Ik voel het schaamrood op mijn kaken. Ik ben niet op mijn mondje gevallen, hoort ook niet bij een PR-manager. Marc is de eerste die in lachen uitbarst, de anderen volgen.
'Een grap toch zeker, Fiona.'
'Vast', vult Thomas aan. 'Je bent dé controlefreak ten voeten uit en dan zou jij in zo'n bekende truc stappen? Ik geloof er geen barst van.'

Even schiet het door me heen dat ik hierom zo'n hekel heb aan samenscholingen tijdens de koffiepauze. Al die meningen, iedereen die overal kennis van denkt te hebben en dat moet ventileren. Meestal blijf ik achter mijn bureau zitten. Neem wel even pauze door snel op Marktplaats te kijken of mijn laatste zoekopdracht wat opgeleverd heeft.

'Als jij dit was, Fiona, dan had je het Haagse sufferdje toch niet hier laten liggen.'
Ik snap wel dat ze dit denken, maar ik wist niet dat dit bericht op de voorpagina zou komen. Ik zie mijn collega's nooit dit krantje lezen. Met een scheve blik probeer ik de voorpagina te ontcijferen. Geen kunst, de kop: 'Vrouw uit Den Haag trapt in doortrapte truc via Marktplaats' valt meteen op.

Ik wring me in allerlei bochten om te vergoelijken wat ik heb gedaan. Ik weet dat ik op moet letten. Ik weet dat ik nooit op een onbetrouwbare link mag drukken. Ik weet dat ik de afzender altijd moet controleren. En toch...
De koper klonk zo betrouwbaar. Eerst door zijn bieding en vervolgens zijn verzoek om mijn telefoonnummer, zodat hij mij een betalingsverzoek kon sturen. En toch, bij het sms'je van de RABO met het verzoek de betaling te controleren, doe ik dat door op de aangegeven link te drukken.


'Jullie hebben het allemaal gelezen. Zo heeft deze oplichter mijn bankgegevens te pakken gekregen. Ik kan fluiten naar het geld dat hij opnam. "45-jarige vrouw" staat er in de heading van het artikel. Morgen 46. Taart bij de koffie. Sorry jongens, dit jaar even niet. '

 

Lid sinds

5 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, inderdaad een listige truc. Goed bedacht, mooi verhaal, met plezier gelezen.

Paar zeurtjes in de tekst:

Even schiet het door me heen dat ik hierom zo'n hekel heb aan samenscholingen tijdens de koffiepauze. Al die meningen, iedereen die overal kennis van denkt te hebben en dat moet ventileren. Meestal blijf ik achter mijn bureau zitten. Neem wel even pauze door snel op Marktplaats te kijken of mijn laatste zoekopdracht wat opgeleverd heeft.

Deze alinea stroopt voor mij het verhaal. Alleen de eerste zin was voor mij voldoende geweest, als het al nodig is.

En toch.....  --> een beletselteken heeft 3 puntjes. Er hoeft dan geen punt meer achter.

trapt in doortrapte truc  --> trapt en doortrapt leest niet lekker achter elkaar. twee keer trapt. Misschien: trapt in truc 

45 jarige -->  hier hoort een koppelstreepje tussen 45-jarige

Voor de laatste alinea heb je een enter te veel gedaan, denk ik.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief voor het zorgvuldig lezen. Die zin die je aanhaalt is inderdaad erg uitvoerig. Trapt en doortrapt heb ik bewust samen gebruikt, jammer dat dat niet prettig leest. Voor de laatste alinea heb ik maar een keer de enter gebruikt. Ik zag dat het meer leek, maar is niet gelukt om te veranderen. ( ik ben een digibeet).

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, 

Ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt in wat je in dit verhaal de aandacht geeft. Niet het directe gevolg van de link (de oplichting), maar wat dat daadwerkelijk met een personage doet. Je begint het verhaal met de schaamte, staat stil bij die emotie en legt vervolgens uit waarom dat juist voor je personage, als PR-manager des te erger is. 
Dat werkt erg goed om een veel verteld verhaal van internetoplichting uniek te en aangrijpend te maken. 
De slotregel maakt dat cirkeltje helemaal rond. 

Erg mooi gedaan! 

Groet, 

Nadine