Gi

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 421 Iets over bollen of zo

29 September 2022 - 14:57

Pieter, mijn IT vriend, zei het nadat hij mijn wifisysteem had geïnstalleerd: “Let op voor linke links.”
Ik antwoordde hem dat ik rechts ook erg link vond, en extreem rechts nog linker. Hij is IT-er in hart en nieren. Hij begreep dus mijn humor niet.
Al snel moest hij mij opnieuw ter hulp snellen toen mijn computer blokkeerde nadat ik een link had aangeklikt i.v.m. een postpakket dat ik nooit besteld had. Gelukkig vond hij de kink in de kabel en kon ik weer aan de slag.   
“Dit is dus wat ik onder een linke link versta,” zei hij mij. Ik herhaalde mijn grapje niet.
Nu ik bij een Nederlandse onlineshop een originele design badkamerkraan heb besteld, kreeg ik naast de bevestiging van mijn bestelling al minstens vijf mails om te melden dat het ding onderweg is en eerstdaags zal geleverd worden. Naast die vijf, kreeg ik nog een tiental mails van leveringen allerhande. Ik bel Nederland om te vragen welke koerier mijn pakket gaat brengen. Ze geven mij de naam van het overbekende bedrijf met de grote oranje letters op hun bestelwagens. In acht mails komt die naam voor. Ik kies op goed geluk de laatste en druk op de link om de reisweg van mijn pakket te volgen.
In de plaats van de route van mijn pakje krijg ik een vuurwerk van kleurrijke sterretjes en bolletjes te zien en de tekst: 'Proficiat, jij hebt zonet een e-bike gewonnen!
Stuur ons een scan van je ID-kaart en hij staat morgen voor je deur.'
Wat een meevaller. Je wint tenslotte niet alle dagen een elektrische fiets. Ik stuur meteen de scan door die ik laatst voor de bank maakte. 
Ik hoor nadien niets meer over de fiets maar krijg wel een mail of ik tevreden ben over mijn badkraan die nog niet is toegekomen.
Dan volgt er een dringend verzoek van de belastingdienst om een uitstaande verkeersboete te betalen.  Alle gegevens op het betalingsdocument kloppen, zelf mijn nationaal nummer en paspoortnummer staan vermeld. Schoorvoetend ga ik te rade bij Pieter.
“Heb je ooit persoonlijke gegevens doorgestuurd?”
“Nooit, behalve een scan van mijn ID kaart voor die e-bike.”
Pieter scheldt mij de huid vol wanneer ik hem vraag of dat ook een linke link was.
De dag nadien wordt een badkamerkraan geleverd.

 

Lid sinds

5 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 September 2022 - 16:31

Gi, hoe herkenbaar die overload aan mails. Ik denk dat menugeen er zo is ingetuind. Bedankt voor deze waardevolle les.

Ik kies op goed geluk af --> af mag weg. Het is op goed geluk.

 

Gi

Lid sinds

8 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 September 2022 - 16:55

Tony, joepie!
Fief, de af heb ik later toegevoegd. Dat was dus geen goed idee want het is Vlaams. 

Lid sinds

4 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 September 2022 - 9:09

Hoi Gi,

Je verhaal is leuk geschreven: de klunzigheid van je personage komt goed naar voren in alle stappen van het proces van de linke link. De eindeloze bevestigingsmails, de nieuwe fiets, en de naïviteit van je personage die die fiets tot aan het einde toe blijft verwachten. 

Ik vind het tempo van de zinnen zelf af en toe nog een beetje traag; sommige stukken zouden iets korter mogen. Bijvoorbeeld:  

Om hem te ontvangen volstaat het een scan te sturen met de beide kanten van mijn ID kaart. Zo ‘n scan had ik al eens eerder gemaakt voor mijn bank, dus ben ik in mijn enthousiasme vlug klaar om de mail meteen te beantwoorden. Je wint tenslotte niet alle dagen een elektrische fiets.

Zou je kunnen inkorten tot iets als:
'Stuur ons een scan van beide kanten van je ID-kaart en hij komt je tegemoet.' Wat een geluksvogel ben ik! Ik open de scan van de kaart die ik laatst voor de bank had gemaakt en stuur hem meteen door. 

De mate van nativiteit van je personage is wel erg hoog, maar dat werkt voor deze tekst heel goed, juist door alle stappen van de oplichting te beschrijven.

Al met al: leuk verhaaltje! 

Groet, 

Nadine