Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#421 Het zijn de kleine dingen

De geur van verse koffie prikkelt mijn neus. Tegenover me zit een man in een duur pak, goede kwaliteit. Mijn gedachten dwalen af.

De drank had rijkelijk gevloeid in de members club. Kerels onder mekaar. Pochen over wie het meest verdiende. Grootspraak.
Er was een nieuw lid aangeschoven. Aardige kerel om te zien, had een vlotte babbel en kon het met iedereen goed vinden. Hij stelde zich voor als Karel. Het was een klein mannetje, maar hij zoop als een grote.

Bij het laatste rondje was het mijn beurt om te betalen. Juist op dat moment weigerde mijn creditkaart. Karel nam het van me over. Toffe gast, maar dat kon ik niet laten gebeuren.
‘Karel, beste vriend,’ zei ik, ‘stuur mij een Tikkie, dit rondje is op mijn kosten.’
Hij wilde er niets van weten, maar nog voor ik thuis was, kreeg ik een bekende melding op mijn telefoon:

Betaalverzoekjes via Tikkie. Eenvoudig en veilig je vrienden een betaalverzoek sturen.
Wil je mij bla, bla, bla … Deze link is geldig tot …

Ja, ja, ik geloofde het wel. Ietwat verbouwereerd tikte ik op de link in het bericht. Natuurlijk had ik hem erom gevraagd, maar toch. Een beetje gentleman houdt de eer aan zichzelf, toch? Desalniettemin ben ik een man die zijn plichten niet verzaakt. Als ik moet betalen, betaal ik.

De volgende morgen nam de kater buitenproportioneel in omvang toe na een telefoontje van mijn bank. Mijn hele vermogen bleek te zijn gereduceerd tot één euro, één hele euro!

Die Karel liep ik onlangs weer tegen het lijf. Hij herkende mij niet meer. Begrijpelijk. Met mijn nieuwe look zou niemand me herkend hebben: versleten kleding, verweerde kop, lang haar en een onverzorgde baard. Je had zijn ogen moeten zien toen ik hem aansprak.
‘Hé, gozer! Ja, jij! Jij stuurde me een Tikkie, weet je nog?’
Zonder zijn antwoord af te wachten gaf ik hem een tikkie en niet zo zacht ook.

Nu zit ik dus tegenover de man met het dure pak. Het is aangenaam warm op het bureau en de koffie is heerlijk. Lang geleden dat ik zulk een lekker bakkie had. Wat mij betreft hou ik het hier wel even uit; het is er beter dan op straat. Ik wrijf over mijn knokkels. Wat was de aanklacht? Poging tot doodslag? Heb ik hem toch vrij aardig geraakt. Gratis kost en inwoning; je hoort mij niet klagen.

Lid sinds

5 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ten eerste: het lag allemaal iets genuanceerder, zoveel stond er nou ook weer niet op die rekening toen ik dat Tikkie stuurde. De uiteindelijke rekening voor mijn revalidatie was hoger.

Dan over het verhaal: helder verhaal, mooi rond met begin/einde, en heel leuk/terecht dat die kerel een "tikkie" wordt gegeven :D. Zeurpuntje: ik zag vanwege de beginzin een man in een pak-pak voor me, maar wordt op het einde nou een politiepak bedoeld? Want zo vaak ben ik niet op een politiebureau, maar volgens mij zijn die niet echt van goede kwaliteit. Daar raakte ik in ieder geval een beetje in de war van.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Karel, de man in het pak is een advocaat. Enne, had je niet iets meer dan 1 euro kunnen laten staan? Nou ja, na die dreun heb je ook extra nazorg nodig. Bedankt voor je leuke reactie. De naam was willekeurig bedacht.

Lid sinds

3 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, 

Je verhaal is leuk bedacht en leest erg vlot!
Ik weet niet of je dat zo bedoelde, of dat je de naam 'Tikkie' in dit geval gewoon meehebt, maar een Tikkie gaat normaalgesproken om (relatief) kleine bedragen. (Het klinkt ook klein, met het -ie achtervoegsel). Hier is dat ook zo -lijkt het-, totdat de hele rekening geplunderd wordt. Dan wordt alles ineens veel groter. Een klein Tikkie wordt een grote Tik. 

Zo heb je in de tekst ook  meerdere mooie invullingen van (symbolisch) groot en klein. Grootspraak, een kleine man die veel drinkt, van een 'grote' bankrekening naar een 'kleine' van een euro. En natuurlijk van het kleine digitale Tikkie naar de grote fysieke klap. (Door die laatste  laatste vielen de verschillen tussen groot en klein mij ineens nog meer op ;) )

Of het nu bewust was of niet, hierdoor leest je tekst -naast het fijne tempo- des te prettiger!

Goed gedaan! 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Nadine, bedankt voor je mooie compliment. Het gebruik van klein en groot is niet met opzet gedaan. Nu jij me erop wijst, valt het mij ook op :-)
Tikkie is inderdaad voor kleine bedragen, daarom aarzelde de hp niet om op de link te drukken. Je geeft met die klik wel ineens toestemming om geld af te schrijven van je rekening. Dat bracht me op dit verhaal.