Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 419 Eden

 

Met een zucht ga ik rechtop staan, ik masseer mijn rug. Het valt niet mee om lang op je hurken te zitten. Maar het mos moet tussen de tegels vandaan.
Waarom ik de hogedrukspuit niet pak?
Dat zal ik uitleggen.

Lang geleden, wij woonden nog maar pas in dit huis, kende ik onze buurman nog niet.
Op een dag zag ik een man lopen, die zo te zien iets zocht. Diep gebogen en langzaam liep hij langs en hij wilde net de tuin naast ons ingaan toen ik hem vroeg:
‘Bent u iets verloren? Kan ik helpen zoeken?’
De man antwoordde: ‘Nee, ik ben niks kwijt. Mijn rug is versleten.’
Ik kon wel door de grond zakken…
‘O, eh…sorry,’ mompelde ik met een vuurrood hoofd en liep snel naar binnen.

Als ik de buurman zie, denk ik er altijd nog aan terug. Daarom bood ik hem aan om klusjes voor hem te doen, die door hemzelf niet te doen waren. Tuinieren bijvoorbeeld.
Het voelt als boetedoening wanneer ik de tegels met de hand van mos ontdoe, onkruid en uitgebloeide bloemen verwijder, struiken en vruchtbomen snoei. Vooral aan de prachtige vijgenboom achter in zijn tuin besteed ik veel aandacht. Het is een genot om te zien hoe elke zomer de vijgen rijpen tussen de karakteristieke bladeren. Het geeft me voldoening, dat ik iets terug kan doen voor die arme man.

Al kan geen vijgenblad ooit mijn schaamtegevoel bedekken.

 

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria. Mooi verhaal! Slimme laatste zin om het verhaal "rond" te krijgen :).
Qua zeurpuntjes: Ik moet zeggen dat ik de boetedoening wel heel heftig vind vergeleken met de misdaad (zelfs in haar hoofd), maar aan de andere kant lijkt ze er inmiddels ook van te genieten. Misschien zou het beter werken als het begon als boetedoening, maar dat het inmiddels ook een genot is geworden om iets voor de man te doen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik sluit me aan bij Karel. De boetedoening is inderdaad wel erg zwaar. De vraag of hij iets kwijt is, is heel legitiem. Het is meer de vraag hoe hij reageerde. Was hij geagiteerd? Of was het gewoon een antwoord op je vraag?
Dat je je opgelaten voelt door je vraag, is begrijpelijk. Dat je daarna de man aanbiedt te helpen met klusjes, is alleen maar bewonderenswaardig. Maar waarom jezelf zo hard straffen door niet de hogedrukspuit te pakken als het daarmee makkelijker gaat? Waarom je eigen rug onnodig belasten? 

De laatste zin is leuk gevonden, maar t.o.v. de "daad" voor mij wat overtrokken. 

mijn handen masseren mijn rug  ---> leest beetje raar. Waarom niet: ik masseer mijn rug.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Karel en Fief, dank voor het lezen en jullie reactie. Ik twijfelde zelf ook even of het niet 'over the top' was qua boete...
Hoewel 'de misdaad' erger kán voelen dan het in werkelijkheid is.
En dan heeft Karel een punt, ze vindt het inmiddels niet meer zo heel erg om de tuin te verzorgen. Eigenlijk doet ze het graag voor haar buurman. Ik laat het nu maar even zo, anders moet het hele verhaal omgegooid. Bedankt voor je tips, Karel. Fief ik heb je suggestie overgenomen. 
p.s. mijn verhaal begon in mijn hoofd met de laatste zin :-)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca: in de slotzin staat er een 'te' teveel. Goed dat je de hogedrukspuit niet gebruikt hebt, dat is voor tegels tegenwoordig af te raden. Dat jij je zo uitslooft, ook als is het met plezier, is bewonderenswaardig.  Ik denk dat ik ook wat gebogen ga lopen als straks mijn buurvrouw mij in het vizier krijgt.:-)

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria Fransisca,

Als ik dit lees, hoop ik voor de hp dat ze niet vaker een pijnlijke opmerking maakt. Zowel, dan krijgt ze een erg zwaar leven met dit soort van heftige boetedoening.

Prachtzin, je slotzin en leuk dat je fantasie zich via deze zin tot een verhaal bracht. Ik denk dat het woord 'te' er niet in hoeft.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Maria Fransisca,

ik vind het een leuk gevonden verhaal en mooi beschreven. De eindzin is geweldig en ik kan goed begrijpen dat je met die inspiratie een verhaal hebt kunnen bedenken.
Ik vroeg me ook af waarom de hp zo lang en zwaar boete moet doen voor een eigenlijk klein misverstand. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, wat prachtig dat dit verhaal is geschreven rondom een schaamte en de les die eruit is geleerd PLUS wat de HP  in het vervolg anders doet. Heel mooi.

Yvette 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi: hihi, goeie grap! Dank voor je reactie, en de te teveel is verwijderd.
Elrie: bedankt voor je reactie. Het is vast moeilijk te vergeten, omdat ze naast het 'slachtoffer' woont...
Schrijfdeb: Dank voor je compliment. Tja, een gevoel van schaamte kan lang nawerken.
Yvette: dank voor je fijne compliment, dat doet me goed.