Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#419 - Bedrog

 

Bedrog

De boodschap is duidelijk. Els wil me zien, donderdag gaat ze, ze wil niet meer. Ik verstar als ik dat hoor. Ik ken Els uit mijn studietijd. In de periode dat we trouwden en kinderen kregen, verflauwde ons contact. Afstand en mannen die elkaar niet lagen, waren de oorzaak. Maar, wonder oh wonder, vijf jaar geleden bloeide onze vriendschap weer op.

Mannen en kinderen de deur uit en beiden weer wonend in onze studiestad. Het waren mooie jaren. We sloten vriendschappen en er kwamen weer mannen in het spel. Geen blijvers, totdat Els als een blok voor Tom viel. Ook ik kon goed met Tom overweg en het onvermijdelijke gebeurde: we bedrogen Els. Ik kon mijn kop wel in het zand steken, maar Els had snel door dat er iets tussen Tom en mij speelde. Natuurlijk was ze boos en teleurgesteld. Ik legde dat naast me neer en verbrak het contact met haar. Ik miste Els maar wilde Tom niet missen.

Haar broer belde drie maanden geleden. Els was met alvleesklierkanker gediagnosticeerd. Operatie en chemo zouden volgen. De kans op succes van deze behandelingen was minimaal. De weken volgend op dit bericht zag ik, dromend en wakend, zich herhalende filmbeelden in mijn hoofd. Beelden van onze vriendschap zoals deze was en had moeten zijn.

Mijn onmacht om er voor haar te zijn, is als een berg waarvan ik de top niet kan bereiken. Nu wil ze me zien. Els zet de eerste stap, de stap die ik niet durfde te zetten. De tijd dringt.

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, dit is minstens zo'n heftig verhaal. Je beste vriendin bedriegen en haar uiteindelijk verliezen aan een rotziekte. Toch mooi dat op het einde ze weer bij elkaar komen, zij het onder verschrikkelijke omstandigheden. Goed geschreven.

.. dat we trouwden en kinderen kregen verflauwde ons contact.  ---> komma tussen kregen en verflauwde

Afstand en mannen die elkaar niet lagen waren de oorzaak.  ---> tussen lagen en waren idem.

Ik kon mijn kop wel in het zand steken  ---> volgens mij steek je je hoofd in het zand als je iets niet wil zien, maar hier wilde je net doen alsof er niets aan de hand was.

De weken volgend op dit bericht zag ik, dromend en wakend, zich herhalende filmbeelden in mijn hoofd. ---> deze zin loopt niet lekker. Misschien:
In de weken volgend op dit bericht, herhaalde de filmbeelden zich in mijn hoofd. 

de stap die in niet durfde te zetten.  --> in = ik

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Fief, en weer las ik over dingen heen en vergat komma's. Dank voor je reactie, de komma's tussen de werkwoorden staan er nu.

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik voel een ongemakkelijke schaamte als ik dit verhaal lees, dus ik denk dat je iets goed hebt gedaan. De "Els zet de eerste stap, de stap die ik niet durfde te zetten" zorgt daarbij voor een extra laag schaamte, wat het iets complexer en interessanter maakt.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie. Goed verhaal, op het einde vind ik het ook spannend. Verder kende ik het woord "verflauwen" niet, dus dat is een cadeautje :). 

Mogelijke verbeterpunt: het begin is tegenwoordige tijd, behalve "de boodschap was duidelijk". Wellicht zou "de boodschap is duidelijk" ook werken, en het juist nog actiever / spannender kunnen maken.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Eli en Karel voor het lezen. @Karel, ik heb de eerste zin nu ook in tegenwoordige tijd staan. Jouw boodschap is duidelijk, maakt het actiever.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, pijnlijk verhaal, zeker! Misschien worden alle onderliggende lagen (het gemis, de onmacht, het verdriet en de schaamte) nóg voelbaarder als je bijvoorbeeld de daadwerkelijke ontmoeting zou beschrijven. Hoe ze het ziekenhuis (?) inloopt, haar weer ziet, zij is ziek, jij bent in de bloei van je leven (met Tom?). Maar verder heel mooi beschreven!

Yvette 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Yvette, Met jouw ideeen kan ik er nog een heel ander verhaal van maken.

Dank Maria Fransisca voor het lezen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Elrie,

mooi verhaal en mooi beschreven. Ik denk wel dat het sterker zou zijn als je de beschrijving van wat er nu met Els aan de hand is beeldender beschrijft, dus inderdaad de ziekenhuiskamer inkomen en haar daar zien liggen om vervolgens een stukje verleden uit de doeken te doen, wellicht in een gesprek tussen de twee vrouwen.

Graag gelezen!