Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#418 Afspraak met de uitgever

Je kent die foto’s in reisgidsen vast wel. Zonovergoten hagelwitte stranden aan een azuurblauwe oceaan, palmen wiegend op de maat van een lichte bries. Houten keten doen dienst als bar en restaurant, ervóór terrassen met kleurige parasols.
Een jonge vrouw met een stralende lach serveert koele drankjes in uitgeholde vruchten waar rietjes uit steken.
Zorgen bestaan er niet, de tijd lijkt stil te staan.

Welnu, op zo’n plek brengen Fien en ik enkele maanden per jaar door om te schrijven.
Aan de rand van het strand hebben we ieder een eenvoudig onderkomen, opgetrokken uit aangespoeld hout en golfplaten. Ze staan op een steenworp van elkaar aan de rand van het strand. Beide hutjes zijn voorzien van het hoogstnodige om te kunnen schrijven en slapen.
We vullen onze dagen met ideeën uitwisselen over verhaallijnen, brainstormen en vooral schrijven. Schrijven en schrappen. Gelukkig blijft er nog tijd over om te zwemmen, luieren op het strand en genieten van inheemse drankjes.
Eten doen we in de bar, op loopafstand van onze hutjes.  

Na de publicatie van onze eerste roman hielden we contact. Er waren tv-optredens en tournees langs literaire cafés en bibliotheken, signeersessies bij boekwinkels. Onze uitgever regelde zelfs de uitgave van ons boek in een handjevol Europese landen.
Het vervolg op ons debuut belandde eveneens op de internationale bestsellerslijsten.

Fien knijpt in mijn schouder. ‘Theo, we zijn er. Je bent onderweg in slaap gevallen.’
Ik kijk om me heen. Wat een contrast! Fien parkeert de auto voor een fantasieloos betonnen gebouw op een industrieterrein ergens buitenaf. Ik doe het portier open en stap in een grote plas.
Voor de glazen draaideur kijken we elkaar aan. Een glimlach, een knipoog. Vol zelfvertrouwen geven we elkaar een boks. Yes! Dit is de eerste afspraak met onze uitgever. Toi-toi-toi!

 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton, je schetst een prachtig beeld, bijna jaloersmakend. Vlot geschreven, graag gelezen.
De laatste alinea viel voor mij wat uit de toon. Het maakt dat ik het hele verhaal ervoor lees als een lange introductie. Bovendien heb je het in die laatste alinea over selfpubbers (volgens mij moet het aan elkaar geschreven worden) en die geven hun boek uit zonder medewerking van een uitgever. Ze doen alles zelf.
Jouw hp's hebben uiteraard weer een kassasucces geschreven en ze hebben inmiddels al zoveel ervaring met het verkopen van boeken dat ze het uitgeven ook wel zelf kunnen. De titel zou je dan ook aan moeten passen. 

Je kent die foto’s in reisgidsen vast wel. ---> ik zou de volgorde anders doen: Je kent vast wel die foto's in reisgidsen. Maar dat is wellicht een kwestie van smaak.

... ideeën uitwisselen over verhaallijnen, brainstormen en vooral schrijven.   ---> brainstormen is toch een vorm van ideeën uitwisselen? Is het dan niet dubbelop?

Gelukkig blijft er nog tijd over om ---> hier mis ik het woordje "ook" in de zin. 

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Ton,

Mooie beschrijving van de setting, om jaloers op te zijn.

Een droom scenario voor schrijvers. Spijtig genoeg was het maar een droom.

Lekker gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ton , het ontwaken uit de droom had voor mij wat heftiger gemogen maar dat is gezeur na het lezen van een goed verhaal.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fief, hartelijk dank voor je complimenten, ze fleuren deze regenachtige dag op!
Ook tof dat je nog een aantal aandachtspunten meegeeft, ik stel jouw kritische blik altijd zeer op prijs.
De laatste alinea is in de harde realiteit, het daaraan voorafgaande was de droom uit de opdracht. Dus ja, dan krijg je een andere toon en misschien wel deceptie (voor de HP, in dit geval).
De selfpubbers: je hebt gelijk, ze passen niet. Ik haal ze eruit en laat de titel overeind. Dan klopt het verhaal ook beter.
De volorde in de eerste zin; tja, inderdaad een kwestie van smaak.
Brainstormen en ideeën uitwisselen liggen m.i. dicht bij elkaar maar zijn geen synoniemen; je kunt brainstormen over de grote lijn, het thema van een boek en vervolgens ideeën uitwisselen over de invulling ervan.
Toevoegen van ook; ik probeer dit woord zoveel mogelijk te vermijden, dat leerde ik van een redactrice. Toegegeven, ik ben daar niet altijd even alert en consequent.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wilfried, hartelijk dank voor je reactie. Tja, we hebben genoeg om over te dromen. En al komt niet alles uit, het doet mij dan weer goed dat jij dit verhaal dan lekker hebt gelezen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi, hartelijk dank voor je reactie, die ik overigens niet classificeer als 'gezeur'. We kunnen immers op dit forum allemaal van elkaar leren. Ik kom je tegemoet en laat Fien in HP's schouder knijpen. Weliswaar is dat nog niet erg heftig, maar het 'zachtjes' vind ik inderdaad niet passen bij de spanning die beiden moeten ervaren bij de eerste afspraak met hun uitgever. Dus 'zachtjes' verwijderd, met dank voor je suggestie.

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toevoegen van ook; ik probeer dit woord zoveel mogelijk te vermijden, dat leerde ik van een redactrice. 

Klopt, daar ben ik het ook met je eens, maar in die zin zou je met "ook" nog meer benadrukken dat er naast al dat schrijven en schrappen ook nog tijd overblijft voor andere dingen.

Lid sinds

6 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton,

Leuk verhaal en goed geschreven. Zelf zou ik er wel voor hebben gekozen om het droomgedeelte minder als een beschrijving weer te geven, maar juist als een beleving. Dan zou het voor mij 'dromeriger' over komen.

Lid sinds

3 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Ton, in je verhaal beschrijf je de droomlocatie heel beeldend, ik zie het voor me, eigenlijk ben ik er zelf. Als je wakker wordt, is er in elk geval wel een gesprek met een uitgever, dat is nog niet zo gek. Raak beschreven, die irritante stap in een regenplas, net naast de auto. Dat maakt het verschil tussen droom en werkelijkheid duidelijk. Graag gelezen.

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ton,

Je beschrijving van de mooie locatie is prachtig, de afspraak/ontmoeting met de uitgever is alles behalve paradijselijk. Mooi contrast en graag gelezen!

Klein zeurtje: moet box niet boks zijn?

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SchrijfDeb, hartelijk dank voor je reactie. Je hebt gelijk, het zou toch wat wezen als je elkaar telkens een box geeft in plaats van een boks. Wat moet je met al die dingen? 😋

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Graag mee gedroomd over dat hutje op het strand. Een idyllisch beeld om over te dromen. Het contrast met de waterplas en het beton brengt me in de klap terug naar de werkelijkheid. Goed gedaan!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij Fien las ik heel even Fief ;-). Goed gevonden, dat contrast dat verhalen en dromerijen kunnen en mogen en moeten scheppen tussen schoon- en lelijkheid. Kantoren zouden verplicht aantrekkelijker moeten zijn en geen mensenhouderijen.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kruidnagel, hartelijk dank voor je compliment. 

Kantoren zouden verplicht aantrekkelijker moeten zijn en geen mensenhouderijen.

Van harte met je eens. Enne ... ik zei al eerder; jij verdient een plek in het kabinet, dat is hiermee maar weer aangetoond. 😜