Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#418 - Mijn doel

 

Mijn doel

Ik sta op Schiphol.

Mijn droom kwam uit bij nummer tachtig. Mijn doel was honderd verhalen insturen binnen achttien maanden. Wedstrijden en online-forums, het doelwit. De meest uiteenlopende schrijfsels vloeiden uit mijn pen.
Het is zover, mijn eerste positieve reactie. Natuurlijk, aanmoedigingen kreeg ik eerder, afwijzingen nog meer en soms bleef reactie uit. Maar dit!
Psychedelische ervaring is de titel van mijn inzending. Opdracht: zomerverhaal. Was het mijn titel, waren het de achthonderd woorden? Maakt niet uit, de eerste prijs, een all-in reis naar Curaçao waar uitgever Donselaar u zal ontvangen, is voor mij.

Ik pieker zó lang - wat staat me te wachten - dat de wachtrij als vanzelf oplost en we snel kunnen boarden. Als resultaat slaap ik bijna de gehele vlucht.  Beau Donselaar wacht mij op en brengt me naar haar villa waar ik een week te gast ben. Bij aankomst is haar enthousiasme over mijn inzending onstuitbaar. Ze wil graag weten of mijn verhaal autobiografisch is en wat ik zoal meer schreef. Ik vertel dat het mijn tachtigste inzending is. De negenenzeventig overige wil ze zo snel mogelijk lezen.

Beau neemt ruim de tijd en maakt bij al mijn verhalen aantekeningen. Ze wil voortdurend mijn verhalen samen evalueren. Gelukkig veelal aan de rand van haar zwembad of op het gigantische terras, met een goed glas wijn onder handbereik. Na het laatste verhaal geeft ze aan een bundel te publiceren met tachtig verhalen van mijn hand. Ze wil me de voorwaarden vertellen, ik luister nauwelijks. Mijn verhalen in de boekhandel, dromen komen uit.

Eén vraag rest mij.
Wat is mijn nieuwe doel?


 

 

 

 

 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, ik zou zeggen: op naar de volgende tachtig? Mooi verhaal, vlot geschreven, met plezier gelezen.
Paar kleine dingetjes die me opvielen in de tekst:

Maakt niet uit, de eerste prijs, een all-in reis naar Curaçao waar uitgever Donselaar u zal ontvangen, is voor mij.  -->  "Maakt niet uit, de eerste prijs is voor mij" trek je nu uit elkaar met wat die eerste prijs is. Daarnaast leest "waar uitgever Donselaar u zal ontvangen" als de slogan of quote van de prijsvraag. Die kun je tussen ah-tekens zetten, waardoor het meer als een quote leest. Volgens mij komt de zin beter uit de verf als je schrijft:  
Maakt niet uit, de eerste prijs is voor mij: een all-in reis naar Curaçao; "waar uitgever Donselaar u zal ontvangen". Of:
Maakt niet uit, de eerste prijs is voor mij: een all-in reis naar Curaçao, waar uitgever Donselaar mij zal ontvangen. 

Beau Donselaar wacht mij op, en brengt me ---> de komma hoort hier niet. 

Ik lees in het verhaal vaak "mijn" (mijn droom, mijn doel, mijn pen, mijn titel, mijn hand, mijn inzending, mijn tachtigste inzending). Misschien kun je daarin iets variëren. 
Bijvoorbeeld: "Was het mijn titel" kan ook prima "Was het de titel" zijn.

De negenenzeventig overige --> overigen (je hebt het over de inzendingen zonder ze te noemen). Of je moet schrijven: overige inzendingen (of verhalen of wat dan ook)

 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, inderdaad een heerlijk verhaal; vlot geschreven, lekker leesbaar.
Er schuurt echter een klein dingetje; je hebt het over een doel (100 verhalen insturen) en een droom (een reis winnen), doel staat ook in je titel. Strikt genomen is een droom iets anders dan een doel, dus is eigenlijk je doel niet bereikt en is je slotvraag dus wat aan de vroege kant. Maar ... een kniesoor die daar op let, ik genoot toch wel van je inzending!
Volgens mij schrijf je 'overige' in 'De negenenzeventig overige ...' op de juiste wijze (zonder n); het verwijst niet naar personen. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Fief en Ton, Veel dank voor het lezen. Ik ga nadenken over je goede suggesties Fief voor ik ze overneem. Ik had zoals Ton schrijft ook 'overige' zonder n geschreven omdat het duidelijk niet naar personen verwijst. Ook het doel van tachtig verhalen zag ik als droom. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, tijdens het lezen van je leuke verhaal neem je me mee in een voortdurende droomstemming. Heerlijk als zoiets echt gebeurt, met plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Jurrit en Maria Fransisca, Doordat jullie mijn verhaal lazen en zo lief reageerden heb ik wéér een droomdag. Veel dank