Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#418 - De strijd om de brandweerpaal [om 20:00 op Nationaal 1]

‘Jij moet Tony Coppo zijn!’

[Tony ligt op een witte ligzetel, kijkt op van zijn Playboy en schuift zijn zonnebril van zijn neus op zijn voorhoofd. De camera tuurt met hem mee naar waar het gelaat van de spreker verwacht wordt. De camera zoomt in. De paradijszon ontkleedt zich rond haar hoofd en vormt een shot alsof haar blonde lokken deel uitmaken van de Jamaicaanse zonnevlammen. Een salsadeuntje start.]

‘Wie anders, baby! Schootje zitten?’

[De camera zoomt in waardoor het gelaat van de blondine zichtbaar wordt. Stralend blauwe ogen boven een sproeterig wipneusje. Een leesbrilletje flikkert drie zonnemomenten. Een Afrikaanse zanger neuriet een refrein. Het cameraperspectief springt areaal.  De blondine beweegt haar hand sensueel over de knie van Tony. Tony strekt zich languit op de ligstoel aan het zwembad als een tijger. De blondine zet zich naast Tony’s middel op de rand van de ligstoel en haar hand kruipt onder zijn zwembroek. Haar goudgele bikini flikkert de zon. De Afrikaanse zanger zingt liefde.]

‘Je weet wat ik wil, Tony.’

[De blondine draait haar gezicht dichter naar Tony. De camera glijdt mee en landt in close-up op de spanningsruimte tussen beider lippen. In de tien of wat centimeter ruimte zien we in de achtergrond palmbomen en meer ligzetels met prachtige lijven. Een bodybuilderstype leest een boek. De camera wisselt focus, de lippen van de blondine langs de bovenkant van het kader en die van Tony onderaan worden flets. De lens stelt zich scherp op het boek van de bodybuilder. De kijkers lezen ‘Brandweerpaal door Tony Coppo’ op de omslag.]

‘Mijn brandweerpaal…’

[Tony’s lippen en tong zeggen dit in slow-motion. De blondine herhaalt het met smakgeluidjes. De salsa muziek stopt. De blondine met het leesbrilletje kruipt dichter naar Tony. Strijkers kruipen hoger, de camera draait omlaag en neemt het perspectief van een mier.]

[Een borsthaarkerel in een bloemetjesoverhemd stormt de scene op. Door het scherm ruik je zijn pruimenaftershave. Hij duwt de blondine het zwembad in.]

‘Scheer je weg! Vuile Prometheushoer! Tony’s Brandweerpaal blijft exclusief van de Bezige Bij!’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, het is een originele invulling van de opdracht, dat vooropgesteld, hoewel ik de opdracht (ontmoeting met een uitgever) er niet meteen uit haal. Maar ja, dat is ook niet nodig als het boek al is uitgebracht. Je verhaal vergt wel een bepaalde manier van lezen. Ik krijg als lezer alle technische details gedicteerd, maar ik mis de emotie. Alleen bij de laatste zin komt die naar voren.

De paradijszon ontkleedt zich rond haar hoofd en vormt een shot alsof haar blonde lokken deel uitmaken van de Jamaicaanse zonnevlammen. ---> Dit leest vreemd. Als je over de camerastand hebt, zou het naar mijn idee moeten zijn: De paradijszon ontkleedt zich rond haar hoofd en in het shot lijkt het alsof haar blonde lokken deel uitmaken van de Jamaicaanse zonnevlammen. Maar wellicht lees ik het verkeerd.

Haar goudgele bikini flikkert de zon. ---> flikkert in de zon?

De camera wisselt focus ---> wisselt van focus?

slow-motion ---> volgens mij mag het zonder streepje

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha Tony, mooi dat je kiest voor een filmscript. Bij de literatuurles moesten we tenslotte ook toneelteksten lezen en de emotie van de acteurs er zelf bij bedenken. En spannend tot aan de slotzin. Iets zegt me dat dit een genre is met veel ruimte voor beeld en weinig voor dialogen. En ja, dat uitgeverijen zich zo aan je opdringen, dat is wel wenselijk. Ik dacht gehoord te hebben dat de beweging van Prometheus naar de Bezige Bij populairder is dan andersom.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Fief, dankje! Ik poogde per opzet de -normaal gezien objectieve- camera instructies wat 'poëtischer' te maken. Ik laat de 'foutjes' dus staan, ook al werkt het duidelijk niet voor jou :)

Wat betreft de ontmoeting, het is wel degelijk een nieuwe ontmoeting met een uitgeefster (weliswaar blond en in gouden bikini) die zich opdringt om mijn boek te mogen uitgeven. Waarop -gelukkig?- mijn huidige uitgever van zich afbijt. Eind goed al goed :)

@Kruidnagel: dankje! Erg wenselijk! Ik hoorde hetzelfde, vandaar dat ze bij Prometheus actief aanvallen met nieuwe rekruten! :)

@Gi: dankje!

 

Lid sinds

10 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, heel knap geschreven en met smaak gelezen.

Leuk dat je je eigen naam gebruikt.

Ik zou willen dat ik ooit zo'n uitgeefster zou krijgen. Ben jaloers.

Pruimenaftershave ! Waar haal je het?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, als je een acteur zoekt voor de verfilming: ik denk aan een carrièreswitch.

Mooi verhaal. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, lekker beeldend beschreven. Pruimenaftershave, waar kan ik dat verkrijgen. Met een glimlach gelezen.
Grtz,
Taco

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Taco, deze bijvoorbeeld: Van Gils I Dare Aftershave spray 50 ML. Van Gils I Dare opent fris en krachtig met citrus tonen van bergamot en yuzu gecombineerd met zwarte peper en sappige pruim. 

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, originele vorm en erg beeldend gebracht. Heerlijk om te lezen! Misschien denk ik te veel in clichés, maar ik vind de boeklezende bodybuilder wat ongeloofwaardig. (de rest van het verhaal niet, hoor! 😋)

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Wilfried: dankje! Harder dromen, dan moet je niet jaloers zijn!

@MCH: dankje, scheer jezelf volledig, trek een gouden bikini aan en neem je een selfie? Ik stuur het door naar de regisseuse 

@Taco: Dank. Gi loste het al voor je op. Waarlijk alles bestaat!

@Ton: dankje, mooi dat stereotiep denken, en dat past ook wel: stel je voor hoe populair mijn boek is als zelfs opgepompte bodybuilders het aan het zwembad lezen! Dan bereik je niet je volledig marktpotentieel, dan verbreed je de doelgroep volledig (pun intended) :)

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Tony, heel origineel om een filmscript te schrijven. Ik neem aan dat dat er zo ongeveer uitziet. Mooi opgebouwd, mooi slot, lachen! Graag gelezen!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk hilarische droom in originele vorm gegoten. Ik vind de bodybuilder die een boek leest heerlijk vervreemdend in deze. Juist meer van dat soort details is beter, zo ook de pruimenaftershave.