Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#417 - Barstjes

 

Mijn gezicht lijkt op een dodenmasker en ik dwing mezelf te glimlachen.
‘En vergeet niet: zonder verandering geen vlinders!’ Terwijl ik mijn standaard afsluiting de wereld instuur, steek ik mijn hand op om te zwaaien naar mijn online volgers. Ik voel een kleine steek van twijfel, maar dan, vlak voor ik de opname beëindig, vouw ik mijn duim naar binnen en sluit mijn vingers eromheen.

Ik sluit af en neem mijn telefoon uit het statief, haal het microfoontje van mijn blouse en doof mijn ringlamp.
Vanachter de veiligheid van mijn scherm, met behulp van filters die het leven een aangename kleur geven, help ik als levenscoach anderen om veranderingen toe te passen in hun leven. Hoe ironisch. 
Mijn vinger zweeft boven de ‘plaats nu’ knop. Ga ik dit echt doen? Ik snij snel de laatste seconden weg uit de video en plaats hem dan online. Wat heeft het voor nut?

In de supermarkt loop ik Marian tegen het lijf.
‘Alles goed?’
‘Jazeker,’ antwoord ik met een geperfectioneerde glimlach. Cynisch vraag ik me af of het haar echt interesseert. Iedereen denkt toch alleen aan zichzelf. Net zoals ik ook constant bezig om mijn eigen volmaakte façade in stand te houden. Ieder barstje in het afgietsel dat ik moet zijn, de gezellige buurvrouw, de goede coach, de perfecte partner, werk ik direct en nauwkeurig bij.
Mijn echte ik is begraven onder lagen en lagen van plamuur, onvindbaar diep.

‘Morgen de buurt-barbecue, hè? Wat neem jij mee?’
‘Mijn wereldberoemde tiramisu, natuurlijk!’ Mijn gelaat splijt open en ik doe mijn best om de lach in mijn stem en in mijn ogen terug te laten komen. Maar ik voel een kier ontstaan, alsof mijn gezicht steeds verder openscheurt en mijn echte, ongelukkige ik wanhopig naar buiten probeert te klauwen.
‘Weet je zeker dat het goed gaat? Haar helderblauwe ogen dwalen onderzoekend over mijn gezicht.
‘Natuurlijk, ik zit alleen te bedenken wat ik nog moet kopen. Oh, lange vingers natuurlijk.’
Mijn lach klinkt onnatuurlijk schel.
‘Nou dag, tot morgen, hè! Met een ruk draai ik mijn kar om en snel de volgende gang in. Shit, die barbecue was ik helemaal vergeten. Ik bedenk snel welke smoes ik vorige keer verzonnen heb. Migraine? Griep?
Ik draai me verschrikt om als ik een hand op mijn schouder voel. De buurvrouw weer, haar gezicht ziet er helemaal verwrongen uit.
‘Je kunt altijd bij me terecht, ik hoop dat je dat weet.’ Ze legt haar hand op de mijne, haar stem is niet meer dan een fluistering en voor ik het weet is ze weer doorgelopen, maar haar woorden blijven eindeloze rondjes door mijn hoofd rennen. Dan zie ik het boodschappenbriefje dat niet het mijne is. Naast hagelslag en koffie staat een telefoonnummer.

Thuis haast ik me naar boven, de badkamer in. Ik draai de deur op het slot en trillend zak ik door mijn benen. Pas na een eeuwigheid is de pudding in mijn benen genoeg opgestijfd om weer recht te gaan staan. Ik wankel naar de wasbak, hou een washandje onder de warme kraan en wrijf deze een paar keer over mijn gezicht. Met een zachte handdoek veeg ik daarna mijn gezicht droog. Ik snuif de geur van wasmiddel diep op en zucht. Dan richt ik mijn blik omhoog en vanuit de spiegel staren rode, bloeddoorlopen ogen me aan. De rood-paarse kring rond mijn linkeroog is nu duidelijk zichtbaar, evenals de geelgroene striemen in mijn hals.

Beneden wordt een sleutel in het voordeurslot gestoken en omgedraaid. De deur gaat open en valt zachtjes weer dicht. Voetstappen op de trap, dan gerammel aan de klink van de badkamer. Mijn schouders verkrampen
‘Waarom is die deur gesloten? Maaike, doe open!’
Zijn stem wordt luider bij elk woord en snel draai ik de sluiting om. De deur zwaait open en knalt met een harde klap tegen de badrand.
‘Waar sloeg dat op? Kan ik in mijn eigen huis niet eens mijn badkamer gebruiken? En waarom staan de boodschappen in de hal, ga je die nog opruimen of hoe zit dat?’
Zijn neusvleugels trillen terwijl hij me aankijkt. Zijn ogen zakken naar beneden.
‘Je ziet er niet uit, ik mag hopen dat je jezelf morgen een beetje toonbaar weet te maken? Ik kan niet weer alleen op een barbecue verschijnen, de mensen zouden nog raar kunnen gaan denken.’
Hij trekt zijn bovenlip omhoog en grijnst, zoals een leeuw die zijn prooi heeft uitgekozen. Zijn ogen knijpt hij tot spleetjes. Ik hou mijn adem in. Dan draait hij zich om en verdwijnt de gang op. Ik draai me weer naar de spiegel en met bevende vingers pak ik het boodschappenbriefje uit mijn broekzak.

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

SchrijDeb, deze komt wat later opdagen, maar er is duidelijk aan gewerkt. Knappe opbouw. ZGG.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo SchrijfDeb, Ik heb je verhaal twee keer gelezen om het goed tot me door te laten dringen. Goed verhaal. De zin:
'Mijn gelaat splijt open en ik doe mijn best om de lach in mijn stem en in mijn ogen terug te laten komen. Maar ik voel een kier ontstaan, alsof mijn gezicht steeds verder openscheurt en mijn echte, ongelukkige ik wanhopig naar buiten probeert te klauwen.' vind ik heel mooi.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi SchrijfDeb,

Een heel bijzonder verhaal! Niet alleen omdat het mooi is en mooi loopt, maar ook omdat het je gelukt is om meerdere verhalen in een verhaal te verweven zonder dat dat stoort. Sterker nog: dat dat het verhaal alleen maar beter maakt. 

Het begint bij de influencer. De laatste zin van de eerste alinea laat al merken dat je personage zich niet lekker voelt en zich anders voordoet dan ze is. Hoewel iedereen wel van influencers weet dat er tot op zekere hoogte een 'show' wordt opgevoerd, is dat hier heel duidelijk, door: mijn standaard afsluiting
In de alinea daarna doe je dat weer met:  hoe ironisch  en  filter van mijn leven. 

Dan is het het masker van de perfecte buurvrouw op de barbecue, die óók iets te verbergen heeft, waarna je afsluit met de mishandelde vrouw en valt alles op zijn plaats op een manier die het cirkeltje rondmaakt. 
Je geeft voldoende informatie weg om tot een logisch geheel te komen en de informatie die je weggeeft is spannend, goed gedoseerd en prachtig omschreven. 

Heel goed gedaan!

Groet, 

Nadine

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha SchrijfDeb, wat een goed verhaal. Je gebruikt mooie beelden (pudding in benen, je ik probeert naar buiten te klauwen). Ik vind het mooi dat je veel zintuigelijke waarnemingen noemt: Geur van wasmiddel, de kleuren die je noemt, schelle geluid van je lach. Goed opgebouwd verhaal, met een sprankje hoop aan het eind. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Yes Schrijfdeb deze klinkt prima in elkaar. Hoe de buurvrouw door het masker kijkt…

 

terwijl ik dit tik klinkt oh ooh camouflage door het terras (stan ridgeway)

 

zeg nog es dat niet alles verbonden is… :)

ZG!