Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#417 - Opbloeier

 

Opbloeier

Weken schoof ik het voor me uit. De kaart verhuisde van mijn bureau, via de eetkamer en keuken en weer terug. Nu kan ik er niet meer onderuit. Overmorgen is het feest van Thijs. Hoe verzint hij het, zo zijn veertigste verjaardag te vieren. Ik kan er met mijn kop niet bij. De dresscode: masker met bijpassend kostuum. Veel geld wil ik er niet aan vies maken. Ik knip een zonnebloem uit stevig karton en kleur deze. Toevallig heb ik een oude groene legging, die met een iets lichter groen T-shirt, prima als steel kan dienen.

Die zaterdag hoor ik de muziek al van ver dreunen. Ik hoop dat hij de wijde omgeving heeft uitgenodigd zodat de BOA's niet opgetrommeld worden. Een butler, ik herken de jongere broer van Thijs, opent de deur. Als ik het halletje instap, weet ik nog niet dat ik hier het meeste Lebensraum van de avond zal hebben. Verder de kamer inlopend zie ik overal staande, zittende, hangende fraai gekostumeerde personen. Ik probeer Thijs op te sporen, hij is mijn beste vriend, die moet ik toch aan zijn houding herkennen. Het lukt me niet. Ik baan me een weg door de hotsende en botsende menigte naar de bar. 
'Twee glazen witte wijn graag.'
Dat ze beide voor mij zijn, weet de barkeeper niet. Had ik me maar ingedronken, ik heb helemaal geen zin in dit gedoe.

Met twee glazen in mijn hand word ik tegen de muur gedrukt. De knecht van Sinterklaas kijkt me lachend aan.
'Laat hier maar eens zien of je opbloeit, muurbloem.'
Ik sta met mijn mond vol tanden. Mijn adremheid verdween op het moment van vermomming. Ik zit er niet mee en besluit me kostuumwaardig te gedragen. Mijn schouders trek ik tussen mijn oren, draai mijn hoofd van de knecht af en mompel iets onverstaanbaars.
'Wil je dansen?'

Kennelijk is mijn act niet duidelijk genoeg. Ik schud mijn hoofd, blij dat mijn masker stevig vast zit. In één teug giet ik mijn eerste wijnglas leeg,boer licht en klok het tweede glas naar binnen.

 

'Zozo, dorstig muurbloempje.' schatert de knecht, 'Ik zal nog een glas voor je halen.'
Even later zie ik Piet zichzelf een weg terugbanen. In een hand een grote gieter, een fles wijn in de andere. 
'Mag ik je nog wat inschenken muurbloem?' vraagt hij uitdagend.

Op dat moment prik ik door zijn vermomming heen. De knecht van Sinterklaas is Thijs, de jarige zelf.
'Je bent de laatste die zich geloofwaardig kan maken als muurbloem. Kom op, dansen feestbeest.'
Alsof we het afgesproken hebben, rukken we de maskers van elkaars gezicht en lopen zigzaggend naar de geïmproviseerde dansvloer. 

'Maskers af iedereen.' schreeuwt Thijs boven de herrie uit. 'We gaan uit ons dak, volg ons.'

 

 

Lid sinds

6 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie,

Sympathiek verhaal heb je geschreven dat prettig leest. Ik heb wel wat moeite met de draai die de hp maakt. Ze wil niet naar het feest (graag had ik geweten waarom niet), maar ze blijkt een feestbeest te zijn die het naar haar zin heeft op de dansvloer. Dat had van mij wat geleidelijker gemogen.

Lid sinds

3 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, 

Je maakt mooi gebruik van het letterlijke en figuurlijke masker van je hoofdpersonage. Muurbloempje is ook erg leuk gekozen!

Ik begrijp niet zo goed wat de reden is dat ze geen zin heeft in het feest als ze op het laatst zo makkelijk de dansvloer weet te vinden. Ik meen te lezen dat dat door het verplichte masker komt en dat ze dat dom. kinderachtig of iets dergelijks vindt. Maar dat sluit dan niet echt aan bij de manier waarop ze het niet erg vindt om achter dat masker de rol van muurbloempje aan te nemen. 

Maar het verhaal als geheel is leuk verzonnen en leest prettig weg. 

Groet, 

Nadine

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Jurrit en Nadine, dank voor het lezen en jullie smpathieke reactes. Ik begrijp dat ik toch wat uitgebreider in had moeten gaan op het gedrag van de hp. Ik begrijp wat jullie bedoelen. Waar ik vooral blij mee ben dat ik toch enigzins aan de opdracht heb voldaan. Ik vond het een erg pittige opdracht.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goed verhaal Elrie, ik had wel graag geweten wat er verder met de gieter gebeurt en of er bv. water in zat voor het muurbloempje?

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Gi, dank. Wat dacht je van een gieter vol koud water. Terzijde gegooid toen muurbloempje en Thijs de dansvloer opgingen? 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, wat een grappig verhaal. De waaroms hierboven herken ik ook, maar je hebt verder een vlotte manier van schrijven. Lekker brutaal, twee glazen witte wijn voor jezelf bestellen. Met plezier gelezen.
(wordt ik-> word ik)

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank je wel Maria Fransisca voor je fijne reactie. Ik bloos diep doordat ik over 'wordt ik' heen las, nee doordat ik het überhaupt getypt heb.