Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 416 Handgeklap

 

Zo oud als de mensheid zelf zou het gebruik van applaus zijn. Wil je geluid voortbrengen zonder je stem te gebruiken dan ligt het voor de hand om in je handen te klappen. Dove mensen klappen niet maar wapperen met de handen, de Britten noemen het ‘jazz hands’. In kerken, waar doorgaans stilte heerst, was het niet gebruikelijk om te applaudisseren tijdens erediensten. Tegenwoordig is het de normaalste zaak dat een bruidspaar na de inzegening van een huwelijk een ovatie krijgt. Wie ver genoeg teruggaat in de tijd zal merken dat het ooit de gewoonte was om na een preek in de handen te klappen. Boze tongen beweren dat zelfs professionele klappers ter ondersteuning ingehuurd werden..
Tijdens klassieke concerten is het gebruikelijk om binnen een reeks van uitgevoerde werken niet na elk nummer in de handen te klappen. De bedoeling is de uitvoerders niet uit hun concentratie te brengen en de sfeer van een cyclus niet te doorbreken. Hoe gênant is het om personen die enkel vanuit hun functie op een uitvoering aanwezig zijn en dus niet om hun interesse of belangstelling in de muziek, op het verkeerde moment te zien en horen handklappen.
Kritische collega’s en coaches gaan mij nu als kroniekschrijver bestempelen en mij verwijten geen verhaal te vertellen, maar was de opdracht niet iets over applaus te schrijven?
Voor wie een verhaal verwachtte, deze toegift, met of zonder applaus achteraf.

Wat haatte hij die notenleer en pianolessen. Hij deed wel zijn best, maar kon het moeilijk verkroppen dat zijn leeftijdgenoten ondertussen voetbal speelden. Op het veld zou hij een uitblinker geweest zijn.
Zijn vader had een welbepaald doel voor ogen toen hij hem naar de muziekschool stuurde.
Hij schafte voor een goede prijs een rechtopstaande piano aan voor zijn brasserie. Zoonlief kon met zijn spel de klanten vermaken. Nu de oorlog voorbij was, vertolkte hij de oude deuntjes die de gasten meezongen. Ambiance en consumptie verzekerd!
Op school volgde hij een opleiding tot monteur. Zoals het in die tijd gebruikelijk was, ging hij al op jonge leeftijd aan het werk in een nabijgelegen fabriek. Door zijn engagement in een jongerenbeweging leert hij een aardig meisje kennen. Zij komt uit een groot gezin, waar ze als oudste dochter de handen vol heeft aan de zorg voor haar broers en zussen. Af en toe komt ze helpen in de keuken van de brasserie van zijn vader. Hun grootste plezier beleven ze wanneer zij een lied zingt en hij haar begeleidt. Dat pianospelen was dan toch voor iets goed.
Na hun huwelijk, een tweede wereldoorlog en acht kinderen later, sluit vaders brasserie en belandt de piano in hun woonkamer. Tijdens familiefeestjes wordt er sporadisch op getokkeld. De kinderen mogen er ook op spelen maar zijn ‘verloren’ jeugd indachtig moedigt hij hen niet aan muzieklessen te volgen. Pas wanneer zij het huis uit zijn en zelf een gezin gesticht hebben, beseffen de kinderen wat ze gemist hebben.
In het dorp heerst grote bedrijvigheid. Het plaatselijk koor heeft het plan opgevat om een revue samen te stellen en op te voeren in de nieuwe feestzaal. Hem wordt gevraagd om de pianobegeleiding te verzorgen. Het wordt een succes. Na de voorstelling wordt aan het enthousiaste publiek een apart applaus gevraagd voor hem, die op de rechtopstaande piano naast het podium de zangers en dansers begeleid heeft. Tot tranen toe bewogen neemt hij zijn eerste echte applaus in ontvangst. Het is ook zijn laatste, twee weken later overlijdt hij. 

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling, ik ben er stil van. Heel mooi geschreven. Het leest alsof het autobiografisch is. 

Een paar kleine zeurtjes:

Doofstomme mensen ---> Ik heb jarenlang op een instituut voor doven gewerkt. De term doofstom is ver uit de tijd. Tegenwoordig spreek van doven en slechthorenden.

terug gaat --> teruggaat 

Zoals het in die tijd gebruikelijk was ging hij al op jonge leeftijd aan het werk in een nabijgelegen fabriek. Door zijn engagement in een jongerenbeweging, leert hij een aardig meisje kennen.  ---> de komma achter jongerenbeweging mag weg en in de eerste zing achter "was" gezet worden.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling,

ik vind je verhaal prettig leesbaar, maar inderdaad tijdens het eerste stuk zat ik wel te wachten; wanneer begint het verhaal nu? Ik kreeg het gevoel een, weliswaar prettig geschreven, wikipedia-stuk te lezen. Het tweede stuk had je naar mijn mening gerust kunnen schrijven zonder die lange inleiding. 
En inderdaad, de keuze voor doofstommen zou ik niet gemaakt hebben.

In het tweede stuk ga je in het volgende stuk van verleden tijd naar tegenwoordige tijd, dat klopt volgens mij niet?
"Op school volgde hij een opleiding van monteur. Zoals het in die tijd gebruikelijk was ging hij al op jonge leeftijd aan het werk in een nabijgelegen fabriek. Door zijn engagement in een jongerenbeweging, leert hij een aardig meisje kennen."

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief: dank je voor de reactie en terechte opmerkingen. Ik was een beetje vergeten dat de term niet meer gebruikt wordt en tegenwoordig eerder beledigend overkomt omdat mensen die doof zijn niet noodzakelijk problemen met hun stem hebben en al zeker niet als 'stom' bestempeld mogen worden. Ik heb eens opgezocht of er een valabel synoniem bestaat maar nergens wordt een aanneembaar alternatief voorgesteld dat de term volledig dekt. Zo lijden veel mensen tegenwoordig aan hardhorigheid, maar daarom zijn ze nog niet doof. 
@ SchrijfDeb: bedankt voor het lezen en de commentaar.  Zolang het prettig om lezen en interessant is, vind ik een wikipedia stukje wel kunnen. Met de wissel tussen vt en tt heb ik inderdaad wat geworsteld, maar zoals het neergeschreven staat, denk ik niet dat er taalkundig een groot probleem is. 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling,

Je verhaal is een prachtige basis voor een familiesaga. Ik zie de film zo voor me. Schetsmatig, maar dat is haast onvermijdelijk als je zoveel vertelde tijd wilt samenballen in nog geen 350 woorden. Het verhaal verdient meer tekst. De piano is een mooie rode draad. Kennelijk is het lastig een verhaal te schrijven dat én een verhaal is, én over applaus gaat: jij hebt ervoor gekozen die twee onderdelen te splitsen. Je verliest vermoedelijk weinig als je het eerste deel weglaat: de 'brainstorm' bevat een paar verrassende elementen, maar het verhaal is vele malen sterker, in elk geval potentieel. De toon van je bruggetje ('oké, omdat jullie zo aandringen vertel ik nog een verhaal') ondermijnt je bijdrage vooral.

Ik kan nu gaan beginnen over show en tell, maar op de een of andere manier past de schwung van je verhaal wel bij het tempo. En je geeft net genoeg goed getimede hints om het verhaal in de tijd te kunnen plaatsen, met een vleugje gevoel erin die het persoonlijk maakt. Ongebruikelijke semi-vaktaal zoals 'rechtopstaande piano' geeft het kleur en eigenheid.

Het verhaal kan inderdaad nog een paar taalcorrecties gebruiken, zoals 'opleiding van monteur' [tot], '...jongerenbeweging, leert...' [komma weg: dit is gewoon een variant op 'Daardoor leert hij...'], 'handen vol heeft met' [aan] en 'Hij wordt gevraagd' [Hem]. Ik vind het wel slim hoe je de werkwoordstijden gebruikt: eerst vt om een historische setting te creëren en dan tt om het genoeg sjeu te geven.

Het enige (naast die 'inleiding' en de wat schematische opzet) wat me afleidt, is het onrustige gebruik van perspectief: 

- Alinea 1: in het hoofd van de zoon
- Alinea 2: in het hoofd van de vader (of minimaal half)
- Alinea 3-4a: blik van buitenaf
- Alinea 4b: in het hoofd van de zoon
- Alinea 4c: in het hoofd van de kinderen
- Alinea 5: blik van buitenaf

 

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Kruidnagel: zeer blij met jouw uitvoerige reactie. De terechte taalcorrecties zijn uitgevoerd. Dank je voor de zo veel betere uitleg bij mijn verantwoord gebruik van vt en tt, waar SchrijfDeb zich aan stoorde. Wat je een onrustig gebruik van perspectief noemt is voor mij een poging om het verhaal wat meer 'schwung' te geven, of zoals jij het noemt 'sjeu'.  Als het aanleiding gaf om zo perfect geanalyseerd te worden, heeft het dan echt afgeleid? 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schmetterling (Sommerfugl en Mariposa vind ik ook altijd mooi),

Het begon bij mij met die leesonrust, waarna ik het perspectief ging bekijken. Ik vroeg me ook af of het wisselen een functie heeft. Voordeel is dat je zo als lezer veel dimensies van het verhaal kunt zien. Ook daarbij heb ik wel het gevoel dat meer ruimte dit verhaal meer recht doet. Er ligt een dunne grens tussen levendig en onrustig, en die is ook nog eens per lezer verschillend.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Kruidnagel: Butterfly is ook niet mis maar lijkt wat mij betreft teveel op 'botervlieg', net zoals Farfalla mij aan pasta doet denken en het Poolse of Tsjechische Motyl aan een medicijn. 
Ik had zelf niet in de mot (om in de vlinderfamilie te blijven) dat het tweede deel van mijn tekst amper 350 woorden bevatte, met de iets minder dan 250 woorden van mijn wikipedia-inleiding kwam ik dicht in de buurt van de 600. Na de FB van de coach overweeg Ik een herschrijf zonder de blabla van de intro en een uitgebreider familieverhaal, waarbij de perspectieven opnieuw aan bod zullen komen. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Zo lijden veel mensen tegenwoordig aan hardhorigheid, maar daarom zijn ze nog niet doof. 

Klopt, iemand die het niet horen wil, noemt met hardhorig. In jouw verhaal zeg je dat "doofstommen" met hun handen wapperen als ze applaudiseren. Dat klopt, want een dove hoort weinig tot geen geluid. In jouw tekst moet je dus spreken van doven. Iemand die nog iets kan horen, is slechthorend. Doofstom kan dus echt niet meer. 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik hou van geschiedenis. Voor mij kunnen niet genoeg stukjes met geschiedenis beginnen, doorgaan of mee eindigen. Of met andere wetenswaardigheden. Waarvoor mijn dank. 
En dan ook nog een onderhoudend stukje als toegift waar pijn en verloren leven wordt voelbaar gemaakt. 
Het kan vandaag niet op!
Bedankt.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Fief, hoe noem je iemand die niet kan praten maar wel kan horen en wat met doven die niet kunnen praten?
@ MCH, Eureka, je redt mij van een moeilijke herschrijf, nu nog het verdict van de coach afwachten.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Iemand die niet kan praten, is stom, maar dan praat je puur lichamelijk niet kunnen spreken. Iemand die en niet kan horen en lichamelijk niet kan praten is een zeldzaamheid, maar die zou dan doofstom genoemd kunnen worden. Maar doofstom als algemene term is niet aanvaardbaar en dat zijn ook niet degenen die je in dit verhaal bedoelt. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey Schmettering,

Er zitten heel veel goede ideetjes in de inleiding. Naar mijn aanvoelen, kan je er meer mee doen als je één uitpikt en die vertelt. Dan de toegift waarin je veel vertelt met erg weinig woorden. Voor mij mocht je dat meer uitwerken zodat ik minder afstandelijk blijf als lezer. Een goed verhaal, kan je de personages meer laten 'spreken' of 'voelen'?

GG!

 

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Goede avond Schmetterling

Het introgedeeltje stoort me langs geen kanten. Schijvn moet voor mij niet in een te strak keurslijf zitten en moet de intuïtie niet hindern. Dat eerste gedeelte past hier wel in de tekst en je verhaal.

Ik ben geen woordenteller en ik dacht dat ik had doorgegeven 600 woorden maar meer mag ook, dus ik ben er wel benieuwd naar hoe je het verhaal wat meer omvang geeft, want ik heb alles graag gelezen, maar het familieverhaal mag nog wat mer kleur krijgen.

Johanna