Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 413 Die lange hete zomer

Dat is niet te merken op de eerste dag van de maand juni in 1976 als wij toekomen op onze vakantiebestemming aan zee. Het regent pijpenstelen.
“Ik heb niets mee voor haar”, zegt mijn echtgenote. Dus kopen wij voor dochterlief een regenjasje en snoezige regenbotjes. De rest van de maand worden die niet meer bovengehaald, want vanaf dag twee tot het einde van onze vakantie schijnt de zon. Die zou dat jaar trouwens van de partij blijven tijdens juli, augustus en september.  
Ons ruime appartement ligt weliswaar niet op de dijk maar wel op een steenworp van de duinen en het strand. Vanop de eerste verdieping heb je vanuit de erker in de woonkamer een mooi zicht op zee.
Gezien het aanhoudende prachtige weer krijgen we regelmatig bezoek van  familie en vrienden. Op een zondagmiddag arriveert een zevenkoppige delegatie van mijn schoonfamilie, grootmoeder ‘Moemoe’ inbegrepen.  
Iedereen amuseert  zich op het strand waar er zelfs mist hangt omdat het zeewater door de hitte meteen verdampt. Moemoe zit in de schaduw van een strandcabine op een strandlaken in het witte zand.
Later op de dag is het aanschuiven aan de douche om de zandkorrels weg te spoelen van benen en voeten.  Oma geniet van een drankje op de bank in de erker.
Plots roept ze:  “Kijk, kom kijken.”  We snellen naar het raam maar zien niets speciaals. Vragend bekijken wij oma, die in de verte naar zee wijst en vraagt: “Is dat nu geen water dat ik daar zie?”
Als je de hele namiddag in het zand naast een hutje aan de zee zit met een strand vol badgasten, dan kan het zijn dat je inderdaad geen druppel water te zien krijgt.

Moemoe is al jaren niet meer onder ons, maar op familiebijeenkomsten wordt haar uitspraak nog dikwijls herhaald.

 

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig verhaal, Schmetterling. Onze 'Bompa' vroeg altijd: 'Moet er nog zand zijn?' In het Vlaams Woordenboek vind je er de betekenissen van. Ik heb mijn tekst al ingestuurd, anders had ik er graag een verhaal over geschreven.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Schmetterling, zoiets als "door de bomen het bos niet meer zien". Grappig gevonden.

Ik zou het verhaal in de verleden tijd zetten, dan leest het naar mijn idee mooier als herinnering.

Dat is niet te merken op de eerste dag van de maand juni 1976 als wij toekomen op onze vakantiebestemming aan zee.  ---> achter juni hoort nog "in"

Ons ruime appartement ligt weliswaar niet op de dijk maar wel op een steenworp van de duinen en het strand.  Vanop de eerste verdieping heb je vanuit de erker in de woonkamer een mooi zicht op zee.  --->  Voor mijn beeldvorming, ik denk dat je hier een appartement beschrijft op de eerste verdieping van een appartementencomplex. Het is voor mijn gevoel wat omslachtig beschreven.
Een erker is een uitbouw, die zit aan de woonkamer en niet erin. Bedoel je misschien: vanaf het balkon?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wonderlijk hoe zo'n uitspraak tot stand komt. Je kunt er theorieën op loslaten. Fout in de waarneming? Geheugen? Zo'n onbeantwoorde vraag maakt soms dat je een verhaal onthoudt.