Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#410 - Stomme Vakantie

 

Stomme vakantie

'Het is jouw beurt; vertel.'
De juf kijkt Jonah aan. Wat viel er te vertellen. Alle kinderen hadden leuke verhalen. Zijn vakantie was stom. Papa en mama waren de hele tijd boos.  
'Kom op Jonah, jij bent.'
Met een rood hoofd begint Jonah te vertellen.
'Wij zijn met een camper naar Italië geweest. Kyra, dat is mijn grote zus, en ik sliepen bovenin. Je kon het plafond aanraken. Dat mocht niet van papa want dan zou het vies worden. 's Morgens haalden Kyra en ik stokbrood en aten de puntjes op bij het teruglopen. Daar was mama boos over.
Papa ging douchen waar de tenten stonden.
'Dat kost goud geld', zei hij en dan mopperde hij over een rotstraaltje.

Jonah zucht diep voor hij verder ratelt.
'Papa heeft vast niet veel goud geld. Hij zegt altijd dat het niet op zijn rug groeit. Elke dag opnieuw gemopper over die camper. Papa en mama liepen telkens tegen elkaar op. Kyra en ik gingen dan vlug naar buiten. Daar hoorde je nóg wat ze zeiden. Papa vertelde dat dat kwam omdat de muren van karton waren.

'Hebben jullie dan helemaal geen leuke dingen beleefd?' vraagt de Juf. Weer zucht Jonah en antwoordt:
'Jawel juf, want we gingen eerder naar huis. Ik had met de schaar gaten in het doucheplafond gemaakt zodat er meer water uit zo komen. Het was niet goed gelukt. Toen er een onweersbui kwam, stroomde het water naar binnen.
Zo boos als Papa tóen was.
Misschien was gaten maken toch stom.'

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, ik heb wel te doen met Jonah. Zo'n campervakantie zou een avontuur moeten zijn en hij mag helemaal niets. 
Ik vond de zinnen van de juf niet echt uitnodigend: "vertel", "kom op, jij bent"

Papa en mama botsten telkens tegen elkaar op. ---> botsten ze letterlijk tegen elkaar op of hadden ze woordenwisselingen en botsten ze op die manier?

Weer zucht Jonah en dan zegt hij;  --> de puntkomma moet een dubbele punt zijn. Vlotter leest het voor mij als er staat: 
Weer zucht Jonah en antwoordt: 

Het was niet goed gelukt. Toen er een onweersbui kwam, liep er water naar binnen.  ---> hier zou je ook kunnen schrijven:
Het was iets te goed gelukt. Toen er een onweersbui kwam, stroomde het water naar binnen.

'Misschien was gaten maken toch stom.'  ---> als dit door de juf gezegd wordt, zou ik dom in plaats van stom zeggen. "stom" past bij kindertaal, maar stom betekent eigenlijk dat je niet kunt praten. Een juf zou naar mijn idee daarom eerder "dom" zeggen.
Ook hier klinkt de juf wel erg hard. Ze had het kunnen afzwakken door te zeggen:
'Misschien was gaten maken toch een beetje dom.'
Als de zin echter door Jonah gezegd wordt, zou ik de witregel ervoor weghalen en de zin laten aansluiten.
 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hallo Elrie, leuk dat je vanuit het standpunt van het kind vertelt. Mama, Papa en Juf schrijf je soms met en soms zonder hoofdletter. Misschien is het beter om consequent voor één van beide te kiezen

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ HalloFief, veel dank voor het kritische lezen. De juf is kortaf omdat ze wist dat de schrijver maar 250 woorden had. Je aanbevelingen heb ik verder overgenomen. Van 'botst' heb ik 'liep' gemaakt. Jonah is te klein om de twee betekenissen van botsen te kennen maar dit is misschien duidelijker.

 

@ Hallo Emily, Slordig die afwisseling van hoofd en kleine letters , ik heb het verbeterd. Dank voor je opmerkzaam lezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 juf is kortaf omdat ze wist dat de schrijver maar 250 woorden had. 

Dat is geen excuus. Juist in een tekst met zo weinig woorden moet je alle zinnen dusdanig schrijven dat het gevoel juist overkomt. Dat betekent schrappen, herschrijven, anders verwoorden. Dat is de grootste uitdaging bij 250 woorden. 

Het is jouw beurt; vertel.'
De juf kijkt Jonah aan. Wat viel er te vertellen. Alle kinderen hadden leuke verhalen. Zijn vakantie was stom. Papa en mama waren de hele tijd boos.  
'Kom op Jonah, jij bent.'

'En hoe was jouw vakantie?' 

Juf kijkt Jonah verwachtingsvol aan. Wat viel er te vertellen? Alle kinderen hadden leuke verhalen. Zijn vakantie was stom. Papa en mama waren de hele tijd boos.

'Vertel het maar, Jonah.'

(Een woord minder)

Kyra, dat is mijn grote zus, en ik sliepen bovenin.  --> mijn grote zus Kyra en ik sliepen bovenin. Twee woorden minder. 

Papa heeft vast niet veel goud geld. Hij zegt altijd dat het niet op zijn rug groeit.  --> eigenlijk zeg je hier twee keer hetzelfde. Alleen de tweede zin zou voldoende zijn. ( zeven woorden minder)

Het zijn zomasr een paar voorbeelden hoe en waar je de woorden kunt besparen om ergens anders het verhaal duidelijker te maken. 

 

Lid sinds

14 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, Inderdaad leuk om dit vanuit het perspectief van een kind te schrijven.

In de laatste alinea staat: Het was iets te goed gelukt. Die zin valt m.i. een beetje uit de toom bij het overige taalgebruik van het kind.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Fief, ik ga er nogeens naar kijken.

Dank Leeuwin, Grappig dat je net de zin die ik, op advies, veranderde eruit pikt. Ik heb hem teruggezet naar mijn oorspronkelijke zin.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk perspectief.

Wel worden er impliciet veel vragen opgeworpen die in het korte bestek van 250 woorden niet beantwoord (kunnen) worden. Waarom wil deze vakantie maar niet leuk worden? Welke (relatie)problemen hebben de ouders mee naar Italië genomen? En welke rol spelen de kinderen daarbij?

Volgend citaat moet volgens mij in de tegenwoordige tijd. Dat sluit beter aan bij het vervolg in de laatste alinea:

Het is jouw beurt; vertel.'
De juf kijkt Jonah aan. Wat viel er te vertellen. Alle kinderen hadden leuke verhalen.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind het een leuk verhaal en heb het met plezier gelezen. 

Echter, de dwingende toon van de juf viel voor mij uit de toon. Misschien heb ik geluk dat ik alleen leukere juffen ben tegengekomen, maar deze lijkt niet heel invoelend te zijn. Fiefs voorstel ('En hoe was jouw vakantie?' Juf kijkt Jonah verwachtingsvol aan.) zou ik beter vinden passen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi, sorry voor mijn late reactie. Ik heb heel erg om jouw verhaal gelachen. Ik kan me de gedachtengang van de verteller zo goed voorstellen. Mooi ook, hoe de woorden van een volwassene doorebben in een kinderkoppie. Ik vind dat heel mooi omschreven, zonder dat de nadruk erop ligt.

gr Yvette