Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#410 - BBQ

 

BBQ

Thuis ben ik de BBQ koning. Iedereen die rond etenstijd bij ons langskomt hoopt dat ik mijn buitenkeuken geopend heb en dat de Big Green Egg op temperatuur is. Vandaag stond mijn vader er op dat ik een keer niet hoefde te koken. Hij zou het allemaal regelen zodat ik lekker vakantie kon houden. Ik moet zeggen dat ik het wel stoer vind van hem. Bijna tachtig, spreekt alleen Utrechts en toch is hij alleen naar de Supermarche gegaan om stokbrood, vlees en salade te halen. De satésaus hebben we uit Nederland meegenomen.

Ik zit lekker te genieten, koud biertje in de hand en naar het kokkerellen van mijn vader te kijken. Het gaat best goed. Dat kan ook eigenlijk niet anders, het BBQ virus heb ik als kleine jongen al van hem gekregen.

De campingtafel is gedekt, het stokbrood gesneden en de satésaus is warm. Alleen de worstjes nog.

“Nog een paar minuutjes.” zegt hij terwijl hij de worstjes nog een keer omdraait.

Even later worden de worstjes op tafel gezet. Ik pak er eentje, neem een flinke hap en spuug het gelijk weer uit. Wat een smerig worstje. Niet te vreten.

“Wat heb je gedaan pa?” Ik zie dat de kinderen ook aan het kokhalzen zijn.

“Niks, gewoon, jeweetwel.” Hij kijkt verbaasd om zich heen.

Ik loop naar de vuilniszak en vis daar de verpakking van de worstjes uit. Die ziet er aantrekkelijk uit, maar onder het lachende varken staat: Pour le chien

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oh bah! Opa toch.... Onsmakelijke om gelachen Taco

Paar puntjes, ik zou de zin "ik zie dat de kinderen ook aan het uitspugen zijn" weglaten, voegt niets toe of leest niet prettig? 

Smerig worst - >smerige worst of smerig worstje

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha, wat een beeldend verhaal. Heerlijk zo'n vader die het even uit handen neemt.

Misschien kun je nog iets meer show ipv tell toepassen.

En voor de clou moest ik even opzoeken wat Pour le chien betekent... tsja, dat zal zeker aan mij liggen ;) maar haalde voor mij een beetje de lol uit de clou. 

Lid sinds

2 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik vind de clou net perfect werken. Uit het begin van het verhaal blijkt dat men op vakantie is in Frankrijk en dat opa geen woord Frans verstaat waardoor hij in de supermarkt hondenvoer heeft meegenomen. 

Lid sinds

4 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco, ik vond jouw verhaal briljant. Pour le chien! Goud! Ik zie hem daar al heel enthousiast met de worstjes in de weer op de bbq. Ik heb van je verhaal genoten. Vond nog wel wat dingetjes in de tekst.

Vandaag stond mijn vader er op  ---> volgens mij moet het erop zijn. 

Hij zou het allemaal regelen zodat ik lekker vakantie kon houden.  ---> kan houden. 

toch is hij alleen naar de Supermarche gegaan ---> actiever zou zijn:  toch ging hij alleen (of: in zijn eentje) naar de Supermarché ( e met accent aigu)

Ik zit lekker te genieten, koud biertje in de hand en naar het kokkerellen van mijn vader te kijken. --> volgens mij klopt deze zin zo niet.
Ik zit lekker te genieten met koud biertje in de hand, kijkend naar het kokkerellen van mijn vader. Of:
Ik zit lekker te genieten, koud biertje in de hand en kijk naar het kokkerellen van mijn vader. 

“Nog een paar minuutjes.” zegt hij ---> punt moet komma zijn

smerig worstje  ---> achter worstje zou je van mij nog een uitroepteken kunnen zetten om het smerige nog meer nadruk te geven.

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bij het lezen werd ik al misselijk. Ik had zo'n typisch franse worst ( andouillette) gemaakt van ingewanden voor ogen. Minstens zo vies als worst voor honden. Mooi verhaal.

Lid sinds

14 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Taco, Een mooi verhaal, goed beschreven.

Je schrijft: Vandaag stond mijn vader er op dat ik een keer niet hoefde te koken. Hij zou het allemaal regelen zodat ik lekker vakantie kon houden. Je schrijft de hele tekst in de tegenwoordige tijd. Zou het niet mooier zijn om deze zinnen ook in de tegenwoordige tijd te schrijven? Vooral na Vandaag staat ........

 

Lid sinds

3 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Taco,

wat een leuk verhaal, met een heerlijke clou. Ik zat me af te vragen wat er mis kon zijn met die worstjes (over datum, hele rare ingrediënten...) maar de laatste drie woorden, geweldig!

Mijn enige opmerking is deze: in de eerste alinea is het voor mij niet duidelijk waar het verhaal zich afspeelt. Uit de eerste regels leidt ik af dat er thuis gebarbecued wordt, maar ineens zijn we in Frankrijk. Dit vond ik verwarrend.