Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 409 Op een reiger (+ nieuwe poging)

(nieuwe versie)

Je vindt mij in het Zwin bij nacht.
Ik toon er nooit mijn verenpracht.
Een vogel, zij het eerder klein.
Ik had een reiger kunnen zijn,
maar ben de Kwak, een fabeldier.
In Vlaanderen, een lekker bier.

(vorige versie)

Een trekvogel, maar een kleine,
geen reiger van La Fontaine.
Ik ben de Kwak, een fabeldier.
In Vlaanderen, een lekker bier.
Je vindt mij in het Zwin bij nacht.
Zelden toon ik mijn verenpracht.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je metrum hapert (of kwakkelt) volgens mij een beetje. Ik vind hem leuk, maar niet echt humoristisch. Dat komt voor mij, omdat het tegen een raadsel aanleunt, dat in regel 3 al opgelost wordt. Daarna geef je nog wat meer betekenis aan de Kwak en eindig je met een poëtische regel. Dus ja, voor mij, een mooi vers, maar geen Trijntje Fop.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gi,

Humor is natuurlijk smaakgebonden. Bij mij wekt het geen glimlach op, maar wellicht kan iemand anders het meer appreciëren.

Ik heb wat moeite met het rijm kleine/La Fontaine.
Metrisch is het wat slordig, en dan doel ik op r. 1, 2 & 6.

Zie mijn reactie bij Op een Bok en doe hier je voordeel mee.

Hadeke, ik zal maar akkoord gaan want ik ken Trijntje niet.

Jammer. Heb je niet op de links in de opdracht geklikt? Lijkt mij een mooie kennismaking, al geldt natuurlijk ook hier dat humor smaakgebonden is.

De dichtcoach

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Altijd leerzame informatie in jouw teksten, Gi, maar als gedicht vind ik het toch iets minder. Het metrum klopt volgens mij niet. Ik mankeer ook een beetje een clou, misschien had je het bier tot de laatste regel kunnen bewaren?

 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

In de opdracht waarschuwde ik er al voor dat sommige woorden lastig in het metrum passen. TREK-vo-GEL is hier een boosdoener. Afgezien hiervan lijk je het metrum aardig onder de knie te krijgen. Grote verbetering.