Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#408 - Kunstig

 

Kunstig.

Eindelijk. Na een urenlange, turbulente, met luchtzakken gevulde vlucht, landden we in Zaventem. Met grote vertraging, want in Moskou kon het imposante vliegtuig niet op tijd vertrekken wegens ijsvorming aan de vleugels. Terwijl het ijs werd verwijderd hadden mijn zus en ik in de cafetaria nader kennis gemaakt met een medereiziger. 

Tijdens de excursies naar talloze Russische authentieke kerken en kloosters was ons contact met deze man niet verder gekomen dan een vluchtig 'goedemorgen’ en een ‘smakelijk’ bij het ontbijt in het hotel. Hij  had doorgaans het grootste woord in ons reisgezelschap. Eigenlijk hadden we allebei een beetje een hekel aan die luidruchtige man. 

In het cafetaria bood hij ons een drankje aan en leerden wij een meer aantrekkelijke kant van hem kennen. Och ja, hij viel wel mee.

Hij vertelde dat hij antiquair was en op zakenreis. Hij vertrouwde ons toe dat hij graag tijdens zijn rondreis door Rusland enkele iconen had gekocht om te verhandelen, maar dat hij helaas met lege handen naar huis moest gaan.

Nu was het zo dat bij onze aankomst op de luchthaven van Moskou onze bagage zorgvuldig onderzocht was. Eventueel verboden in te voeren voorwerpen worden in beslag genomen en men wordt direct op een vlucht huiswaarts gezet. Gelukkig had onze reisleider er nadrukkelijk op gewezen dat het streng verboden was om kunstvoorwerpen te exporteren. 

Na onze aankomst  hadden we één voor één een grondig onderzoek van kop tot teen moeten ondergaan in een soort cel vervaardigd uit glas, waarin leden van de bewaking ons fouilleerden. De bars uitziende mannen gewapend met een automatisch geweer gaven ons een ongemakkelijk gevoel. Hetzelfde gevoel kregen we ook in het hotel waar op iedere verdieping enkele gewapende soldaten op wacht stonden.

We hebben prachtige gebouwen, kerken en kloosters bezocht. Allen herbergen een schat aan iconen en kunstwerken. 

We waren verbaasd over de pracht en de praal. Zeker over de kunstschatten in het Kremlin waar we zelfs werken van befaamde Nederlandse Meesters  konden bewonderen. De schoonheid van het treurige schilderij van Ferdinand Bols’  ‘De kettinghond’ zal me altijd bijblijven. Maar  ieder bezoek werd min of meer vergald door de aanwezigheid van de geweren. In zaal waar een gouden servies staat te pronken, stond in iedere hoek een gewapende soldaat die nauwkeurig onze bewegingen volgde.

In het Mausoleum op het Rode Plein zagen we het gebalsemde lichaam van de vermoorde eerste Premier van Rusland, Vladimir Lenin, uitgestrekt op zijn doodsbed liggen. Je kon hem bijna aanraken.

De kathedraal van St. Basil’s met zijn kleurrijke bolvormige daken schitterde in het zonlicht. Het is het mooiste kunstwerk dat ik ooit zag.

 

Jammer genoeg brak de dag van het vertrek aan.

Op de luchthaven van Moskou stonden we toevallig achter  onze luidruchtige man. Het viel me op dat hij en ik allebei een rode koffer van hetzelfde merk ter onderzoek op de lopende band zette. Niet alle koffers werden onderzocht. De bewaking liet de band met de bagage af en toe stoppen en onderzocht de koffer die voor hen kwam te liggen.

Mijn zus en ik slaakten een zucht van opluchting toen onze koffers in de muil van de transportwagen verdwenen. Het is niet prettig als de inhoud van je koffer voor de ogen van Jan en alleman wordt uitgespreid.

We kregen de bagage terug te zien op de lopende band in Zaventem. Met haar goed en vlug aangekomen koffer stond mijn zus ongeduldig naast me te trappelen. Mijn koffer kwam maar niet voorbij schuiven.  Nadat de rij koffers verscheidenen malen aan ons voorbij gegleden waren,  ontdekte mijn zus uiteindelijk als eerste de bewuste koffer en griste hem vliegensvlug van de band.  Ze had haast. Ze wilde naar huis.

Thuisgekomen ontdekte ik bij het openen van de koffer dat er een verkeerde koffer was meegekomen. Paniek natuurlijk. De link naar de andere rode koffer was vlug gelegd.

Er lagen zes goed verpakte iconen in.

‘Ik heb ze eerlijk gekocht’, zei de gewezen reisgenoot, ‘en het risico genomen om toch enkele exemplaren te smokkelen. Ik was zo blij en opgewonden dat de iconen zonder problemen door de douane waren geraakt, dat ik razendsnel de koffer van de band gepakt heb en in een taxi ben gesprongen.

Ik was heel erg verbaasd toen ik in de meegenomen koffer dameskledij en fantasievolle lingerie vond.’

De betekenisvolle knipoog die zijn woorden vergezelden deed me blozen. Op zijn vraag of hij zijn vergissing met een etentje kon goedmaken heb ik ‘ja’ gezegd. De man was toch wel aardig. Van het één kwam het ander.

Vijf iconen zijn de wijde wereld ingegaan.

De zesde icoon heeft een eervolle plaats in onze woning gekregen.

 

 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Marijcke, ik ga er even van uit dat het waar gebeurd is. Zo is het ook opgeschreven en mist daardoor wat spanning. Dat de hp een etentje krijgt als beloning EN een icoon vind ik niet zo geloofwaardig. Tenslotte riskeerde de man Russiche gevangenisstraf voor het smokkelen. Ik denk dat hij dan niet zo makkelijk een icoon weggeeft.

Misschien was het echte einde leuker geweest in dit verhaal.

Grtz,
Taco

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag tacotijsma,

Fijn dat je een reactie plaatst. Spijtig dat je wat spanning mist. Tja, ik zou niet weten wat ik daar aan kan doen.

Ik heb het verhaal inderdaad wat te vaag laten eindigen... 

Mijn bedoeling was uit te laten schijnen dat ze een koppel zijn geworden. Maar dat blijkt niet zo duidelijk over te komen. Hij heeft de icoon niet weggegeven, maar behouden om hun toekomstige woning te sieren.

  • Ik laat het verhaal zo staan, maar ik neem je goede raad mee voor de toekomstige verhalenopdracht. Nog een fijne dag toegewenst. :-)

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, voor mij was het meteen duidelijk dat ze als stel eindigen. Veel details, had voor mij iets minder gemogen. Met plezier gelezen. De spanning, ik begrijp Taco, maar moet het altijd spannend zijn? Lijkt een uit het leven gegrepen kofferruil! 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Marijcke, wat een mooi verhaal. Voor een deel nog waargebeurd ook. Ik vind het spannend, zeker als je bedenkt wat er kon/kan gebeuren als je met iconen wordt gesnapt. Ik begreep ook dat ze een stel werden. Zo'n icoon geef je niet zomaar weg. En van het een kwam het ander. Het is Rusland zijn, alleen al. Maar ik ben niks gewend.
Met plezier gelezen, Marijcke!

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dag Marijke

Dank voor je verhaal. Ik vind het inhoudelijk erg rijk.

Toch enkele commentaren. Ik heb de indruk dat het verhaal wat heen en weer springt. Van Moskou Airport waar je met iemand praat die in feite al heel de tijd meereisde in eenzelfde groep, Maar het springt ook in de tijd zodat ik wat verloren raak in het verhaal op zich.

Er zitten wel enkele mooie zinnen in, maar ik vind het jammer genoeg te veel als een opstel lezen. Ik denk dat je dat nochtans makkelijk kan oplossen door er meer show dan tell van te maken, het wat minder opsommend te maken, zal de tekst sterker worden.

De opbouw gaat van enige weerstand tegenover de man naar en romance, maar dat aspect is dan eerder een voetnoot. Je kan dat warmer en verhalender omschrijven zoals bijvoorbeeld door een link te leggen tussen de iconen en de pracht die je in Moskou zag.

Dus erg veel potentieel in de tekst, maar het vergt nog wat werk om dat tot z'n recht te laten komen.

 

Johanna