Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 408 Mijn Del

Omdat alle Samsonite koffers op elkaar lijken heb ik een Delsey koffer aangeschaft. Via een vriend, die voor het Franse merk werkt, heb ik hem voor een schappelijk prijsje op de kop kunnen tikken. Hij is lichtblauw en super solide, klein van afmeting, maar net groot genoeg voor de spullen die ik doorgaans nodig heb tijdens mijn businesstrips. Het enige wat ontbreekt, maar hem dan ook weer onderscheidt van andere koffers, zijn wieltjes.

Naast het vroegere Tempelhof in Berlijn, Orly in Parijs en Gatwick in London heeft het bagagepersoneel in tientallen luchthavens mijn famous blue suitcase in handen gehad. Blijkbaar dwingt het ding respect af, want na vele reizen is de koffer nog in erg goede staat.

Vandaag is het Kloten, ik bedoel, kom ik toe in de luchthaven van Zurich. Zwitsers zijn zoals hun klokken en horloges. Haast alles loopt er op wieltjes, efficiënt en precies. Ik ben nog maar net door de douane en paspoortcontrole of de lopende bagagebanden zetten zich reeds in beweging. Van ver zie ik reeds mijn blauwe Del (zo noem ik mijn valiesje) binnenrollen. Ik rits het van de band en loop snel naar de taxistand.  Mijn taxi zet mij af aan het Kameha Grand Hotel. Ik koos het omwille van hun slogan op internet: ‘Life is grand and so are you’. In de knotsgek ingerichte lobby met drie grote kroonluchters in de vorm van Zwitserse koebellen word ik in een mum van tijd ingecheckt. 

In mijn luxueuze kamer lees ik dat er een splinternieuwe Spa is geïnstalleerd in het  hotel. Precies wat ik nu nodig heb: heerlijk relaxen in de sauna en het stoombad. Eerst even mijn koffer leegmaken. Hemeltje, ik schrik me rot. Dit is Del niet. Mijn kreukvrije hemden,  mijn ondergoed, sokken en toiletgerief zijn vervangen door in zwarte plastic verpakte dingen. Daar gaat mijn saunaatje. Ik moet aan de slag om mijn koffer terug te krijgen en om de eigenaar van deze mysterieuze pakjes te vinden. 

Voor ik iets kan ondernemen, rinkelt de vaste telefoon in mijn kamer. Het is de receptie met de vraag of ik bezoek verwacht. Ik zeg dat ik hier voor zaken ben en pas morgen een afspraak heb met een klant in het restaurant van het hotel. Op de achtergrond hoor ik een zware schreeuwerige stem : “Welches Zimmer?” De lijn wordt verbroken.

Alvorens ik goed besef  wat er aan de hand is, hoor ik gestommel op de gang en wordt er op mijn deur gebonkt.
„Mach auf, öffne diese Tür“, schreeuwt de stem, die ik meteen herken van daarnet.  

Met helden heb ik mij nooit vereenzelvigd, dus snel ik naar de deur en open ze. Twee kale kleerkasten met fitnessabonnementen en zonnebril stormen binnen. Gelukkig, denk ik dan, merken ze meteen de geopende koffer op het bed. Eén van de heren in Armanipakken toont me een identieke blauwe koffer en vraagt of ik de gozer ben, wiens naam op het adreslabel staat. Ik knik en stamel: “Das ist mein Del, ja, vielleicht verwechselt  auf Kloten.”
Bij het woord Kloten beginnen beide ongure  types onbedaarlijk te lachen. Een van hen telt de pakjes in de andere Del, knikt voldaan en scheurt één pakje open. Hij toont mij de inhoud: bankbriefjes in Zwitserse Franken met een waarde die mij even doet duizelen. Hij neemt twee bankbiljetten uit het pakje en deponeert ze op het nachtkastje. “Für dich”, zegt hij met een grijns. Dan verdwijnen de twee zo snel ze gekomen zijn. Niet overtuigd dat het Zwitsers zijn, roep ik hen nog na: “Grüezi mitenand.”
Ik heb nog maar net de biljetten van tweehonderd Zwitserse Franken in mijn portefeuille gestopt wanneer er terug op de deur wordt geklopt.
Het is de driekoppige security van het hotel die komt kijken of alles in orde is.
“Kein Problem”,  zeg ik, “ein kleines Missverständnis, falscher Koffer in Kloten.” Ik wijs naar Del die op het bed ligt. De drie kijken elkaar verdwaasd aan, halen de schouders op en verlaten de kamer.
Dan toch nog een saunaatje, juich ik, maar ga eerst na of alles nog in mijn koffer zit.

 

 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb ook een blauwe Delsey (met wielen) in de kast staan ergens. Eens kijken of er geen zakken franken in zitten.

Erg vermakelijk verhaal met best wel bijzonder vriendelijke bullebakken. Ben benieuwd wat HP met de vierhonderd vrijgekomen frank gaat aanvangen. 

(ohja, kleine suggestie: het tussen haakjes verklaren dat jouw koffer door jou Del genoemd wordt, lijkt me overbodig.)

ZG

 

 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Leuk verhaal om te lezen . Voor mij had er iets meer spanning in gemogen bij het ontdekken van de in plasic verpakte zwarte dingen. Misschien toch even stiekem kijken. Hoop dat de hp geen valse Franken kreeg.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Tony: bedoel je dat de haakjes weg mogen? In dit soort etablissementen ben je al vlug vierhonderd lappen kwijt. Ik heb wel enkele suggesties, maar voor de andere dellen die in de hotelbar rondhangen zijn dit peanuts. 
@ Elrie: geen vals, wel zwart geld. 

Lid sinds

3 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Lekker tempo! Goed opgebouwd. Met plezier gelezen!

Suggestie, de zware schreeuwerige stem past voor mij niet helemaal bij het gedrag van de kleerkasten zoals je ze daarna beschrijft. Een ietwat minder vriendelijke kleerkast, had net iets meer spanning in je verhaal gebracht. Daarentegen is het onverwachte gedrag ook weer verrassend. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Meri, dank je voor het compliment. Iedereen verwacht natuurlijk dat de bullebakken zoals Tony ze noemt agressiever zouden tewerk gaan, maar in de fittness leer je hoe je te beheersen en geen onnodige energie te verspillen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Haha, je red je er goed uit, Gi! 
Ik las je verhaal met plezier. Het was spannend en liep met een sisser af. Ik dacht dat het geld verkregen zou kunnen zijn door een overval. Als je HP het gaat uitgeven zou hij tegen de lamp lopen. Maar het valt allemaal mee in jouw versie. Eind goed, al goed.
famous bleu suitcase: blue?

Lid sinds

5 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Gi

Ik heb enorm veel plezier gehad aan je tekst, hij is erg vlot geschreven, hij swingt als het ware van het begin tot het einde. Mooie zinnen, echt fijn om te lezen, want het is goed opgebouwd, het lijkt realistisch en het is grappig ook.

Well done

Johanna

   

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grappig en spannend verhaal. Leuk, die omwenteling en mooie slotzin.

Net als Tony ben ik van mening dat je de frase (zo noem ik mijn valiesje) beter kunt schrappen.

'Lusters' moest ik opzoeken en nu ik de betekenis ken, denk ik dat je reuzenlusters bedoelt, want het gaat hier om de grootte en niet om de grootsheid.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er even tussenuit geweest waardoor ik niet eerder kon reageren. Morgen is er al een nieuwe opdracht. Bedankt voor jullie reacties.