Lid sinds

1 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#406 - Dikke dieren, domme mensen

In de gang komt een kat met ernstige obesitas me schommelend tegemoet. Normaal lopen kan ze niet door het extra gewicht dat ze mee moet sjouwen. Arm beestje, denk ik en ik hurk om over haar koppie te aaien. Als antwoord begint ze te spinnen en krijg ik kopjes tegen m’n benen.

“Dit is Fien, echt een schat van een kat! En ze is ook heel blij met het bezoek en al het eten dat op de grond valt,” grinnikt mijn buurvrouw Claudia. Hoofdschuddend kijk ik naar Fien en ik geef Claudia de kamerplant die ik voor haar verjaardag heb meegenomen. Vanuit de woonkamer hoor ik al een hoop stemmen en ik word voorgesteld aan een groepje dames van middelbare leeftijd die het net over Fien hebben.

“Wat ziet die bolle hangende buik er toch schattig uit als ze rondwaggelt!” roept een dikke tante.

“Het is net een tonnetje!” lacht een ander.

Ik hou wijselijk m’n mond, maar begin me steeds meer op te winden over deze onnozele mensen. Dit is toch helemaal niet grappig? Zien ze niet hoe Fien lijdt onder het overgewicht? Wat zou ze er prachtig uitzien als ze heerlijk kon spelen, jagen en klimmen zoals een kat betaamt. Maar ik ben hier niet op mijn werk en weet dondersgoed dat mensen niet zitten te wachten op ongevraagd advies over hun huisdier.

“Ze weegt wel acht kilo en en laatst zat ze vast in het kattenluikje,” giert Claudia. “We hebben een nieuw luikje moeten kopen, zodat ze er weer doorheen past!”

Ik krijg nog meer medelijden met Fien en moet denken aan alle zware katten in de dierenartsenpraktijk met diabetes, blaasproblemen en ernstige gewrichtsklachten. Waarom nemen mensen een dier als ze er niet voor willen zorgen?

“Heb je wel eens geprobeerd haar te laten afvallen? Zou wel beter zijn voor haar gezondheid.” Ik ben trots op mezelf dat ik het zo netjes verwoord. Toch krijg ik een zeer verontwaardigde blik en roept Claudia beledigd: “Nee ben je gek, dat zou echt zielig zijn. Ze heeft altijd honger. Bovendien ziet dat dikke er juist zo snoezig uit.”

Ik wil roepen dat het veel zieliger is als een dier ziek wordt, pijn lijdt en jaren eerder komt te overlijden omdat zijn eigenaar te dik en te dom is om de juiste zorg te bieden. In plaats daarvan loop ik verbitterd weg. Deze onnozelheid is niet te bestrijden. En arme Fien is het slachtoffer.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Simsi, goed verhaal. Het is inderdaad triest dat ze niet doorhebben dat ze het beest kwaad doen. Goed verwoord. Mooie naam voor de kat.

Waar ik wat op bleef hangen, was dat de dames gieren, schateren en roepen. Ik zag daardoor een erg luidruchtig groepje mensen voor me. Dat kan je bedoeling natuurlijk ook zijn, maar door ook nog eens uitroeptekens te gebruiken werd het voor mij wat overdreven. Het las alsof ze rollend over de grond gingen omdat ze zo'n plezier om de kat hadden. 

rond waggelt!  --> volgens mij moet het aan elkaar geschreven.

Lid sinds

1 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nu, iets later, baal ik dat ik dit heb geplaatst. Ik wilde het verwijderen maar dat kan helaas niet. Het past niet bij de opdracht; het is geen walging, maar meer wat opgekropte frustratie.😅 Excuses hiervoor!

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Simsi, ik las precies wat je zelf ook zegt: frustratie ipv walging. Het is wel een leuk verhaal, ik heb het met plezier gelezen.

Je hoeft op dit forum geen excuses te maken, je zal vaker gaan zien dat de opdracht ruim geïnterpreteerd wordt.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Simsi, ik vind jouw verhaal wel passen bij de opdracht. Je kunt het walgelijk vinden als mensen niet goed voor hun huisdieren zorgen. Hondjes in tassen meenemen als mode-object vind ik bijvoorbeeld ook walgelijk. Laat ze gewoon hond zijn. 

Geen spijt hebben. 

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Simsi, wat een goed verhaal. Ik word er boos van, dus je hebt het goed kunnen verbeelden. Walging, frustratie, boosheid, afgrijzen, waar ligt precies de grens. Ik zou me er niet druk over maken. Goed gedaan.

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Simsi, goed verhaal. De frustratie springt ervan af. Je kan overvoeding van dieren intepreteren als mishandeling, walgelijk.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Toch fijn dat je dit thema aansnijdt.

Wel vraag ik mij af waarom de hp met zo'n figuur bevriend is. Of was ze niet eerder bij haar thuis en ontdekt ze deze zwarte kant nu pas?
Nog een raadsel: "Maar ik ben hier niet op mijn werk". Ik vraag mij af wat dit er mee te maken heeft en waar dat werk dan wel uit bestaat.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@Musonius: dat is toch geen raadsel? De hp is dierenarts of in ieder geval assistente. De rest van de zin verklaart dat. (en weet dondersgoed dat mensen niet zitten te wachten op ongevraagd advies over hun huisdier.)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Volgens mij past het prima in het thema, het zijn walgelijke mensen. Mooi verhaal.

Je laatste alinea vind ik wat lang en wat veel uitleggen. Je zou het kunnen inkorten tot iets als: Ik wil van alles zeggen, maar houd me in en loop verbitterd weg.

Wat taaldingetjes: Is het niet ernstige obesitas? In de zin: 'Ik hou wijselijk mijn mond maar ... ' mist een komma voor maar. In de zin: Laatst zat ze vast het kattenluikje ...' mist in.

Omdat het altijd Fief is die deze puntjes op de i helpt te zetten lees ik nu steeds in plaats van Fien, Fief. 😀 Maar dat terzijde.

Niks niet verkeerd geplaatst. Mooi verhaal binnen het thema en graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Simsi, je hebt de opdracht zondermeer tot een goed einde gebracht.  Mocht je in de toekomst overwegen een tekst weg te halen dan kan dat door zelf de tekst terug te openen en rechts bovenaan de knop 'bewerken' te kiezen. Dan kan je de tekst wissen maar moet je wel iets in de plaats schrijven en dat kan gewoon het woord 'verwijderd' zijn. 

Lid sinds

1 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bedankt allemaal voor de reacties en fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit als walgelijk ervaart.

@Musonius: de hp werkt inderdaad in een dierenartsenpraktijk, zoals ook iets later nog kort wordt benoemd. Ik zag het meer voor me dat de hp niet echt bevriend is met Claudia, maar als buurvrouw op haar verjaardag komt. Inderdaad niet zo realistisch dat ze Fien dan voor het eerst ontmoet, scherp!

@Hadeke: bedankt, ik heb de taaldingetjes aangepast.

@Gi: Goed om te weten!

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Hoi Simsi, een fijn verhaal, vanuit het hart geschreven, zo lijkt het me! Ik snap dat je zegt dat het hier misschien meer om een frustratie gaat, en uit reacties blijkt dat dit door iedere lezer anders gezien wordt. De walging zou voor mij meer tastbaar worden, als je meer zintuigelijk schrijft. Je schrijft bijvoorbeeld: ‘alle zware katten in de dierenartsenpraktijk met diabetes, blaasproblemen en ernstige gewrichtsklachten.’ Dit is een feitelijke opsomming, misschien zou je de lezer kunnen laten zien (of ruiken, of horen) wat deze ziektes doen met dieren? Het beeld van een kreupele kat, of een kat die jankt van de pijn, roept al meer emoties op, en mogelijk ook het gevoel van walging richting mensen die dit laten gebeuren. Ik heb je verhaal graag gelezen!

 

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zielig inderdaad. Je zou de walging nog meer bij de lezer kunnen leggen door de bezoekers een 'blobkat' te laten imiteren of nog wat extra te voeren en wat minder frustratie bij de hp te leggen. Maar nodig is het niet per se.

Lid sinds

2 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zielig inderdaad. Je zou de walging nog meer bij de lezer kunnen leggen door de bezoekers een 'blobkat' te laten imiteren of nog wat extra te voeren en wat minder frustratie bij de hp te leggen. Maar nodig is het niet per se.