Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#406 - Een half blaadje papier

Mevrouw Baldermans kruipt op het treetje van de lessenaar, smijt haar gezwollen achterste op de lerarenstoel en schraapt haar keel.

‘Een half blaadje papier,’ schreeuwt ze. 

Waarom ze steeds krijst, is een mysterie. De klas was stil toen zij haar drabbige lijf het lokaal induwde.

Haar paardenbloemparfum ving het gevecht aan met de zwarte schimmels in de hoek van de klas, weggemoffeld met een wereldkaart waarop Afrika kleiner lijkt dan Europa. De paardenbloemen overwonnen eerst, maar eenmaal gezeten, overmeesteren de fungi achterwaarts alle terrein.

Mijn nekharen krullen recht. Wat ik het meest vrees? Dat de hele klas een blad papier uit hun boekentas ritselt, het in twee plooit en het, geholpen door een liniaal, theatraal in twee scheurt? Dat dat scheuren in mijn oren beukt alsof een drilboor de straat openbreekt? Dat ik gisteren de hele avond en nacht huilde omdat Boris stierf en ik daardoor niet de data van Napoleons veroveringstochten zal kunnen oprispen? Nul op tien?

Ik staar naar haar hoofd dat rechtstreeks in haar schouders ingeplant is, zoals ook Boris kop in zijn dik wollig lijf stak. Snoezig bij Boris. Bij Baldermans verschijnen volgepiste, ondergebraakte urinoirs in de geest, als compensatie, als conformerende werkelijkheid dat erger bestaat. Ook al valt er geen nek te onderscheiden, haar stembanden produceren frequenties die Satan niet kan bedenken.

‘Tony, ook voor jou!’ 

Ik sidder, haal mijn schouders op en scheur zo snel mogelijk mijn blad in twee. Een rilling loopt door mijn maag naar mijn voorhoofd en mijn slapen oscilleren alsof Mohammed Ali zijn uppercut langs mijn kaak schoot. Een bloeddruppel dropt op het halve blaadje papier en tekent een kat. Bloedrood. Morsdood.

Ze duwt haar handen in de tafel en strekt haar armen, gevlekt als zijn het benen van een hyena.

Ze perst zich recht, draait naar het groene bord en neemt een wit krijtje.

Ik panikeer. Een tweede bloeddruppel spettert op mijn half blaadje papier, deze keer in de vorm van een hart. Het pulseert als mijn hart. Razendsnel. Baldermans zet het krijt op het bord. Vader smeet Boris in een put in de tuin. Beide onbedachtzaam. Mijn hijgen wordt grommen en ik ratel als de oldtimer die over Boris reed.

Ze beweegt het krijt in de verkeerde hoek, mijn maag krimpt samen en de Choco Pops stuwen naar boven. Ik pers mijn hand op mijn mond, probeer op te staan en naar buiten rennen. De gang haalde ik nog nooit.

Ik bereik haar tafel, Baldermans schuurt de hoofdletter N op het bord, de kanonnen van mijn Grande Armée ontploffen. 

Mijn zwarte smurrie klotst over haar paardenbloemengeur.

‘Tony!’ krijst ze, ‘naar de directeur!’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Tony, een smeuïg verhaal, helemaal op zijn Tony's. Deze had niet misstaan in de opdracht over metaforen/beeldspraak. 
Misschien kun je op het eind wat enters weghalen.

Mevrouw Baldermans kruipt op de lessenaar, smijt haar gezwollen achterste op de lerarenstoel  ---> ze kan volgens mij niet tegelijkertijd op de lessenaar kruipen en haar achterste op de lerarenstoel smijten. Gezien het beeld dat je me voorschotelt van mevrouw Baldermans, geloof ik niet dat ze op de lessenaar kruipt. 

Haar paardenbloemparfum ving het gevecht aan ---> ging het gevecht aan

gevlekt als zijn het benen van een zebra. Of een hyena.  ---> bij gevlekt denk ik niet aan een zebra. Ik zou alleen de hyena noemen.

Dat ik gisteren de hele avond en nacht huilde omdat Boris stierf en ik daardoor niet de data van Napoleons veroveringstochten instudeerde? ---> Je stelt aan het begin de vraag: Wat ik het meest vrees? Dat je de data niet instudeerde is een gevolg van de dood van Boris. Wat je vreest is dat je die data niet kunt opnoemen, want je hebt ze niet geleerd.
... en ik daardoor niet de data van Napoleons veroveringstochten kan produceren omdat ik ze niet instudeerde. (of zoiets)

Ze toornt zich recht  ---> toornen heeft volgens mij een andere betekenis dan wat je hier naar mijn idee bedoelt.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief: dank je

enters en foutjes gecorrigeerd (denk ik) - dank voor je scherpe blik.

Dat van 'ving' => 'ging' hoeft volgens mij niet, aanvangen is een prima woord, niet?

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat van 'ving' => 'ging' hoeft volgens mij niet, aanvangen is een prima woord, niet?

De uitdrukking is naar mijn weten: het gevecht/ de strijd aangaan. 
Aanvangen heeft wel de betekenis van beginnen, maar wordt volgens mij meer gebruikt bij voorstellingen en dergelijke. Het aanvangen van een show, een studie aanvangen. 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Je krijgt maar vierhonderd woorden maximaal en toch krijgen we hier een scene waarin een kat met een naam van een miskend premier, een kressende monumentale schooljuf, wiens naam aan een reisagent uit Veenendael doet denken, een oldtimer (waarom geen merkvernoeming?) en godbetert Napoleon himself hun opwachting maken. Wie durft beweren dat hier geen kunst wordt bedreven? 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, ook je reactie is niet mis! (Qua kunst)
Ha Tony, wervelende, kleurrijke en beeldende taal: een echt Tony verhaal. Je laat het me allemaal 'zien'. De leukste: paardenbloemparfum, jammie. Knap gedaan, walgelijk en hilarisch.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, ik ben geflatteerd. Eerlijkheid gebiedt mij te bekennen dat ik bij het lezen van de titel eerst dacht dat het een verhaal zou worden van een krenterige toiletbezoeker. 

Lid sinds

2 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooi verhaal over een jongen? met best veel problemen en verdriet. De walging voor de lerares en het scheuren van papier komt lekker door. Deze zinnen vind ik mooi gevonden:

Baldermans zet het krijt op het bord. Vader smeet Boris in een put in de tuin. Beide onbedachtzaam

Met plezier gelezen

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Bijzonder kleurrijk geschreven, maar dat zeggen is alsof ik zeg Tony, je schrijft als Tony, dus wat heb je eraan? Die urinoirs zijn mij een beetje too much, maar goed ik ben dan ook squeamish. Compliment voor het gebruik van 'oprispen', daar mag je tevreden over zijn. Vraagje: aan het einde gebruik je 'kotst'. Zou 'klotst' niet beter zijn?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dankje: bloos! Een krenterige toiletbezoeker kon ook natuurlijk!

@MF: dank!

@taco: dankjewel!

@Sakura: wat een heerlijk woord squeamish! Dank voor het compliment. En ja, eigenlijk is klotst beter. Ik paste het aan.

 

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ Tony: vanaf de aanvang wordt de toon gezet met het kruipen, smijten en schreeuwen van de juf. Die toon hou je vol tot het bittere einde. Geweldig! 

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Gezwollen achterste? Had de juf net daarvoor in de lerarenkamer billenkoek geregen? Dat ze dan toch durft te gaan zitten!

Afijn, je schotelt weer zeer tonyaans een blok cryptoprosa voor, maar gelukkig kan ik het verhaal nog goed volgen.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Weer een boordevol verhaal, waarin je alle zintuigen laat ontploffen Tony. Ik moest het twee keer lezen voordat ik alle beelden helder had. Bij die eerste zin, waar Fief het ook al over had, moest ik hardop lachen. En de walging kwam bij mij vooral bij deze zinnen; ‘Ze beweegt het krijt in de verkeerde hoek, mijn maag krimpt samen en de Choco Pops stuwen naar boven.’ Ik hoor en voel dat krijt over het schoolbord krassen. Ik heb het graag gelezen!

Waar de bloeddruppels vandaan kwamen, is mij echter niet duidelijk. Is dat echt, fantasie? Jammer, want die onduidelijkheid haalde mij uit je verhaal. En die ‘zwarte smurrie,’ misschien is ‘warme smurrie,’ een optie, om ook daar de zintuigen bij te betrekken.

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Het bloed viel bij mij ook niet op zijn plaats, maar verder vanaf het begin een heerlijk hoge snelheid, beelden die over elkaar heen tuimelen en grootse metaforen die het verhaal toch niet doen ontsporen.

Walgelijk leuk.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

De bloeddruppels komen volgens mij van een paper cut. De hp snijdt zich aan het papier bij het doorscheuren.

Lid sinds

3 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

Ik dacht ook een bloedneus en toen weer niet. 😀

 

Waarom toen weer niet? Het verhaal staat vol raadselen, maar dit dacht ik nu juist wel te begrijpen. Afijn, Tony moet het antwoord maar geven.

alsof Mohammed Ali zijn uppercut langs mijn kaak schoot.

Misschien moet 'uppercut' wel vervangen worden door 'papercut'. 😜

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Aan papier kan je je behoorlijk snijden, maar ja hoeveel onder ons schrijven nog op papier?

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat leuk: Waarom krijgt hp een bloedneus? Of snijdt ie zich aan het papier. Of heeft ie al slaag gekregen thuis?

Ik had een bloedneus van de stress in mijn hoofd, maar alles kan. 

En uppercut vervangen door pepercut is hypergrappig ;)