Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#405 - Koud

 

Koud
'Je moet wat afleiding hebben, binnenblijven lost niets op.'
Fred kijkt me peinzend aan. Koud heb ik het, steenkoud. Ik wil niet naar buiten.
'Laten we naar de botanische tuin gaan.'
Ik knik en zeg dat ik dat dan nog wel wil. Niet dat de tuin me iets interesseert. De tropische kas trekt me over de streep. De lucht alleen al, als je door de zware plastic flappen loopt. Als ik dan mijn ogen sluit, waan ik me in het oerwoud. Of ik krijg het gevoel weer aan te komen in Suriname. Het magische moment wanneer je het vliegtuig uitstapt en automatisch diep inademt.

De kas heeft mij niet verwarmd, vandaag niet. Fred wil de tuin in en we spreken af dat ik naar het winkeltje ga. Hij zal me daar afhalen, en anders zien we elkaar op de parkeerplaats. Ik kijk om me heen. Er zijn hier altijd leuke hebbedingetjes. Mijn oog valt op een rek vol slabbetjes. Babyspullen, niet hier, denk ik en vlucht terug naar de kas.

Waarom is mijn zoon geen tweede kind gegund? Waarom liep ook de laatste inplanting fout? Inplanting, hier is alles ingeplant. Ik ben in Utrecht, niet in de tropen. Hard ren ik naar buiten waar mijn man al in de auto zit. Nahijgend mompel ik dat het genoeg was voor vandaag.

Lang voor mijn stoelverwarming zijn werk doet, stromen de warme tranen over mijn wangen. Zelfs de medische techniek liet mijn kind in de kou staan.


 

 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Een teder verhaal, hoewel de kou de hoofdpersoon grijpt. Mooie metafoor. Mogelijk autobiografisch, zo leest het wel in ieder geval. Je zou voor het verhaal kunnen kiezen om het perspectief van de vrouw doe zelf zwanger wil worden te kiezen, dan kom je als lezer (mogelijk) nog meer op het verdriet. Maar als het autobiografisch is, niets meer aan doen. 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik snap wat Hadeke zegt, maar ik vind het ook mooi het verdriet van de moeder te zien in absentie van de zoon. Daar is meestal geen aandacht voor. De onverwachte babydingetjes die een trigger zijn.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Of hoe een moeder het lijden van een zoon overneemt. Waarom er babyspulletjes in de botanische tuin verkocht worden is mij ook een raadsel! Onverantwoord :)

 

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Hadeke Dank voor je reactie. Je hebt helemaal gelijk, het lukt me ( nu) niet om vanuit de moeder te schrijven, ik moet er niets meer aan doe.

@Sakura @TonyCoppo. In dit soort situaties zie je op de gekste plaatsen babyspullen. Veel dank voor het lezen.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, een indringend verhaal. Ik sluit me aan bij de opmerking van Hadeke. Je kunt verdriet hebben omdat je kind iets wordt misgund, maar je maakt nu het verdriet voor een ander groter. Ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen. Ik denk dat als het je dochter is die niet zwanger kan worden, het als moeder harder te voelen is. Maar het verdriet dat je hier beschrijft (en heel goed beschrijft), zou voor mij begrijpelijker zijn als het de ik-persoonwas die niet zwanger kan raken. Je geeft als reactie dat het je niet lukt om dat nu te doen. Dat hoeft ook niet. Je kunt het voor een volgend verhaal gebruiken.

Ik weet niet of dit verhaal autobiografisch is en ik je krenk met mijn opmerking. Ik weet nog hoe verdrietig ik was dat het zwangerworden aanvankelijk niet leek te lukken. Heb nu twee gezonde kinderen. 

Waarom is mijn zoon geen tweede kind gegund? --> hieruit maak ik op dat de zoon al een kind heeft. Voor mijn gevoel moet er staan, gezien de context, dat hem geen kind is gegund.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als antwoord op door Fief

Dank Fief voor je reactie. Alhoewel het autobiografisch is krenk je me niet. Als ik erdoor gekrenkt kon worden had ik het niet moeten schrijven. Ik ben blij te lezen dat je twee gezonde kinderen hebt. (al moest je er lang op wachten) Ook in deze tijd is niet alles maakbaar zoals nog weleens gedacht wordt. Ik zal zeker proberen het later vanuit het perspectief van een moeder te schrijven.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een indrukwekkend verhaal, Elrie. Mooi hoe je beschrijft dat je afleiding zoekt en dan juist er weer mee wordt geconfronteerd. Zo gaat dat vaak. Ik denk, in tegenstelling tot Fief, dat de pijn van je kind, jouw pijn is. Het gemis van je kind is het gemis van jou. Je voelt het juist dubbel, omdat je zelf ook je eigen pijn hebt als grootmoeder. Je zag in gedachten je kleinkind al voor je, dat doet ook pijn. Je hebt dat heel mooi beschreven. Ook proef ik dat grootmoeders eigenlijk minder verdrietig zouden moeten/mogen zijn. En dat is dubbel pijnlijk. Je verhaal raakt me.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Maria Fransisca, dank voor je reactie waarbij je precies aangeeft wat ik had willen overbrengen. Je voelt ook haarscherp aan dat moeders/ grootmoeders vinden dat hun verdriet er eigenlijk niet mag zijn.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Ellie. Aangrijpend verhaal, ik voel de emotie, dat is knap.

Eén dingetje: zeggen mensen echt "Koud heb ik het"?
Persoonlijk zou ik ervan maken. "Ik heb het koud, steenkoud..."

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Elrie, ik beaam jouw 'gevoel' bij die inversie van de zin.  Dat mensen het anders zeggen doet hier niet ter zake. Daarnaast is het thema van jouw tekst heftig en kan ook in andere situaties het zien van een voorwerp soms tot hevige emoties leiden. Een heel verhaal samengebald in vier paragrafen: knap is dat. 

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Fijn om eens het perspectief van de moeder van een zoon te lezen. Ik denk dat veel moeders (oma's) niet over hun pijn durven te praten, zeker als er zoveel empathie is bij de oma. Mensen begrijpen niet hoe meevoelend anderen kunnen zijn door het zwijgen erover. Voor mij is dit ook een verhaal over grote empathie. Dat je het kouder hebt wanneer je verdriet hebt vind ik ook inzicht geven over hoe men verdriet ervaart. En ook goed: de triggers, de gevoeligheid bij het zien van een slabbetje. Een leerzaam verhaal!