Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#405 Vlinders en Gorillas

‘Kijk opa, die blauwe! Groot hé? Een blauwe morpenho.’
   Een uur in deze stinkende kas lijkt voldoende. Maar nee, we moeten alle vlinders spotten. Over een uur sluit de dierentuin en nog geen gorilla gezien.
   ‘Mooi, Chantal, maar je zegt morffffo, die wordt ook de Azuurvlinder genoemd.’ Wat staart ze nou vreemd, beetje interesse kan geen kwaad. ‘Allemaal gezien? De gorilla’s zijn leuk.’
   ‘Nee, opa.’
   Die vlinderlijst …  Wie verzint een blaadje met 25 vlinders, om kinderen te laten zoeken voor een verrassing: een mislukte aap als ballon.
   ‘Hoeveel nog?’
   ‘De gele mallegrietvlinder nog en die bruine uilvlinder.... ’
   ‘Het is Malachietvlinder. En daarna de gorilla’s.’
   ‘… en dan de rupsen in het rupsenhok.’
   Rupsenhok? ‘t Moet niet gekker worden.
   ‘Rupsen zijn niet mooi, de gorilla’s zijn gaaf.’
   ‘ANDERS KRIJGEN WE DE VERRASSING NIET.’
   ‘Zet gewoon een streepje op je kaart.’
   ‘Dat is valsspelen! Mag niet van oma.’
   ‘Ik bekijk met oma de rupsen, dan zoek jij die vlinders.’
   ‘Wel allemaal zien, opa!’

Zou het werken? Eerst Janet overtuigen. Die duwt Frances ergens rond. Daar leunt ze over de reling van dat bruggetje, geven karpers licht ofzo?
   ‘Janet, wij bekijken de rupsen, dat schiet een beetje op. We missen de gorilla’s.’
   ‘Ouwe brompot, het is hier tussen tropische planten leuker.’
   Moet ze aan mijn wang zitten? Zo te ruiken heeft ze Frances verschoond, was je handen mens.
   ‘De gorilla’s?’
   ‘Die stomme beesten stinken en zitten altijd met hun kont naar je toe.’
   ‘Die kutvlinders zijn stomme beesten.’
   ‘Denk aan je taal.’

‘OPAAAA, kijk de mallegrietvlinder’
   ‘MALACHIETvlinder. Klaar?’
   ‘Alleen de uilvlinder.’
   ‘Voor de volgende keer.’
   ‘Opa, dan is hij er misschien weer niet.’
   ‘Wéér niet?’
   ‘Het blaadje zegt dat de vlinder nog uit de poppenkast komt.’
   ‘Ontpoppen bedoelen ze, dan hoeven we niet te zoeken, gorilla’s zijn er wel.’
   ‘Dan KRIJGEN WE GEEN VERASSSING!'

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dit werkje blijft fantastisch en inderdaad hier goed inzetbaar (al is het wat ingekort!)

Genieten!

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Met dat heerlijke dreinerige slot! Het 'niet de verrassing krijgen' heb je mooi ingezet. Ik zou het fijn vinden als oude brompot ze allemaal de vliegende vlindertering (excusez-le-mot) zou laten krijgen en lekker zelf naar de gorilla's gaat!

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Heerlijk het belang van een verrassing voor kinderen, zelfs een 'mislukte aap als ballon' kan dan met een blije blik ontvangen worden. Ook het belang van wat Oma zegt is sterk. Leuk verhaal

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Je neemt me mee. Goed gedaan. Net als Sakura had ik het ook wel mooi gevonden als opa er gewoon van doorgegaan was, tegelijkertijd tekent dat deze opa ook wel iets in zijn voordeel. 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi MCH, heerlijke ongeduldige opa. Gorilla's zijn ook veel leuker. Mooi hoe je de kindertaal erin verwerkt hebt. Met plezier gelezen.

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

@ allen, bedankt voor de complimenten.
Inspiratie opgedaan tijdens een bezoek aan de hortus achtige vlindertuin in Diergaarde Blijdorp. Ik stond op een bruggetje te wachten tot mijn kinderen genoeg vlinders, vissen en planten hadden gezien en naast mij stond een opa in sappig Rotterdams commentaar te leveren op de maffe activiteiten die georganiseerd werden (oa een lijst met te zoeken vlinders). Of ik er ook zo genoeg van had? Op mijn bevestigende knik, raadde hij mij aan naar de gorilla's te gaan kijken. En ja hoor: zijn vrouw kwam er in even sappig Rotterdams overheen dat die rotbeesten maar stonken en je kon niets anders doen dan in hun kont kijken, dan was de vlindertuin een stuk leuker. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mag ik je nog even - opnieuw - feliciteren voor de zoveelste Tip Van De Week! (off topic!)

Erg fijn om te horen hoe dit verhaal tot stand kwam door een IRL ervaring!

 

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony, bedankt voor de felicitatie. Het zijn er wel veel de laatste tijd.

Fief, oeps, genant. Bedankt! Is aangepast (is mij recent ook gebeurt bij een ander online verhaal, na twee afleveringen meldde Tony een d/t fout in de titel).

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

MCH, in een vorig leven was ik 'merchandising coordinator' (what's in a name) voor een hotelketen en verantwoordelijk voor het drukken van folders. Na tientallen proeflezingen vond ik op het laatst nog fouten: in de titel! Die sloeg men bij het herlezen steeds weer over.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha MCH, wat een schitterend verhaal, en zo uit het leven gegrepen. Is de missende r in de laatste zin expres? Ik denk dat een kind deze schrijffout wel eens zal maken, maar de uitspraak is wel normaal. Afgezien van het gesisss.
Met veel plezier gelezen.

Lid sinds

2 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ MCH: je voelt zo dat je er ervaring mee hebt, op stap gaan met het kleine volkje en opa die bijna de boel verbrodt. Waarom zou die man zo verzot zijn op gorilla's? Mee genoten van de zoektocht.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mooie karaktertekening door middel van dialoog vooral. Ik verdwaalde wel een tikkeltje in het aantal personages. Door de dialoog en aanduidingen staat het er wel.