Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#404 - Erfenis

 

Erfenis

'Hoi, lang niet gezien, knuffelen we?'
'Ja hoor', zeg ik, hoewel het van drie luchtzoenen naar knuffelen een grote stap is. Na een halfslachtige knuffel lopen we naar binnen. We melden ons aan en nemen plaats in de wachtuimte. De notaris zal ons hier ophalen.

Voor mij was het een verrassing dat ik in het testament van tante Els sta.
'Verbaast het je hier te zijn?' vraag ik mijn zus. Wij zien elkaar bij familiebijeenkomsten, maar zoeken elkaar daarbuiten niet op.
'Ze was mijn peettante, dus ik hoor hier. Waarom jij, vraag ik me af.'
Ciska's stem klinkt neerbuigend.
'Misschien mocht ze mij ook?'
'Hoe kom je daar bij?'
'Nou, om wie ik ben.'
'Daar kan ik me nu niets bij voorstellen. Buiten dat, je bent al goed terechtgekomen met die rijke vent van je.'
Ik slik mijn zucht dapper in. Verlangend kijk ik de gang in, vergeefs op zoek naar een reden om Ciska niet te antwoorden.

Op dat moment komt de notaris de trap af. Wij volgen hem en voor hij het testament voorleest, opent Ciska verontwaardigd haar mond.
'Heb ik het bij het juiste eind dat ik de enige erfgename ben? Mijn zuster hoeft dan haar tijd niet te verspillen en kan terug naar waar ze vandaan komt.'
'Dames, ik zal het testament van Mevrouw de Jong, uw beider tante, aan u voorlezen.'

Nu hoor ik Ciska haar gevoelens wegslikken. Ze luistert nauwgezet terwijl de notaris allerlei zaken benoemt. Het huis gaat naar mij. Om het onderhoud te laten continueren, liet tante Els mij ook wat geld na. De juwelen en het houten vakantiehuisje, dat nodig aan modernisering toe is, gaan naar Ciska.

Na afloop negeert Ciska mij en loopt met een dodelijke blik in haar ogen naar buiten.
 

 

Lid sinds

2 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het is toch Ciska die wil knuffelen. Past eigenlijk helemaal niet in haar afgunstig plaatje.

Dingetje: als de notaris net naar beneden komt, is het op zoek gaan naar een reden niet helemaal vergeefs.

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, van je familie moet je het hebben. Net wat Gi zegt, als er geld in het spel is ... Goede beschrijving van de zus. 

Eenmaal aangemeld gaan we in het hoekje zitten dat voor de wachtenden bedoeld is. De notaris zal ons hier ophalen. ---> Dit kun je ook korter en actiever schrijven:
We melden ons aan en nemen plaats in de wachtruimte. (dat de notaris je daar komt halen voegt niet zoveel toe)

Verlangend kijk ik de gang in, vergeefs op zoek naar een reden om Ciska niet te antwoorden.  ---> Deze zin voeg voor mij niets toe. Ik zou eerder willen weten wat de hp denkt van de opmerking van haar zus.

voor hij het testament voorleest opent Ciska verontwaardigd haar mond. ---> komma achter voorleest

'Dames, ik zal het testament van Mevrouw de Jong, uw beider tante, aan u voorlezen.  --> mevrouw De Jong (mevrouw is geen naam, dus dat hoeft niet met een hoofdletter. De Jong wel). Achter de zin hoort nog een ah-teken.

Om het onderhoud te laten continueren liet Tante Els mij ook wat geld na.  --> komma achter continueren. Tante mag met kleine letter. 

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi, er valt nog veel te schrijven over zussen en broers en familiekwesties, daar heb je gelijk in.

@Fief, heel veel dank voor de komma's en een beknoptere zin over de wachtkamer is veel beter. Ik heb het veranderd.

@ Sakura, Dank voor het lezen. Het is inderdaad Ciska die wil knuffelen. Vandaar de halfslachtige knuffel. Misschien heeft zij ook niet door wat voor kreng ze is.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Elrie, knap verhaal over zusterliefde en geld. De karakters zijn niet te missen! Na de vorige opmerkingen is er voor mij niet veel meer te melden dan mijn bewondering.
Wat het initiatief voor de knuffel betreft: als ik daar nog even over nadenk, klopt het wel met het karakter van Ciska zoals we dat later leren kennen. Want; op dat moment (en dat blijkt later ook uit wat ze zegt) voelt ze zich duidelijk superieur aan haar zus. Alleen moet je dan wel de intonatie (hoe Ciska het zegt) erbij denken, en dat deed ik. 

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Elrie, 

Die zusterliefde herken ik enigszins en een erfeniskwestie is me ook niet onbekend. Ik hoop voor jou dat je verhaal fictie is. De hier verborgen karakterfout: Jalouzie, is zo pijnlijk. Eigenlijk voor de beide partijen.

Fijn weekend! :))

 

  •  

Lid sinds

2 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hallo Ton en Marijcke, Dank voor jullie reacties, ik kreeg er rode konen van. Gelukkig is het fictie Marijcke, ik denk echter dat dit soort gevoelens tussen zussen té vaak speelt. 

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Mooi neergezet. Het meeste wordt gezegd op de momenten dat er niets gezegd wordt. 😀 Duidelijke karakterschetsen.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, ik heb genoten van dit verhaal. Het is mooi opgebouwd. Wat laat die Cisca zich in de kaart kijken, gênant gewoon. Ik leef meteen mee en denk: hou je mond toch, voor je iets stoms zegt.
Maar er zit al veel (oud) zeer: de rijke vent in elk geval. Jaloers...
Goed gedaan.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Elrie, 

Bedankt voor je mooie invulling van deze opdracht. Het is heel duidelijk dat er heel wat (onuitgesproken) problemen tussen deze zussen spelen, dat heb je goed geschreven. Ik ben nog benieuwd naar de verrassing rondom het opgenomen worden in het testament, waar komt die verrassing vandaan? Was het hoofdpersonage zelf ook verrast om haar zus daar te zien? Misschien kun je haar voorzichtig aan haar zus laten vragen of ze 'ook' zo verbaasd is, dan schets je zowel die situatie als dat je de nadruk legt op het proberen aanknopen van een gesprek met iemand waar ze geen band mee heeft. 

Goed gedaan!