Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#404 Het is maar hoe je het bekijkt

 

Zo, nog even deze toer afhaken, dan wordt het tijd om naar de bakker te gaan.
Ik kijk naar buiten en inspecteer de lucht. Vanochtend vroeg regende het, maar volgens mij blijft het nu wel even droog. Snel pak ik mijn boodschappentas en draai de buitendeur op slot. Het is nog fris, maar wat wil je, nog maar net april.
Daar loopt Marja met dat scharminkel van een hond. Als dat mormel niet aan de lijn had gezeten, was ik zeker een blokje om gelopen.
‘Ha, Marja, hoe is het?’
‘Goedemorgen.'
‘Is je zoon alweer terug van vakantie?’
‘Ja, gisteravond geland, het was zo druk op Schiphol, hij was vannacht pas om twee uur thuis.'
‘Zo, dat is vervelend, zeg. Ik hoorde van Cora van de hoek, dat zij zelfs op Schiphol moesten overnachten. Hun vliegtuig vertrok pas de volgende morgen vroeg.’
‘Ik ga naar huis, de was staat aan.'
Hm, haar was staat altijd aan als we aan de praat zijn. Vast een smoesje. Nu maar even doorlopen naar de bakker. Straks word ik weer opgehouden. In dit dorp kun je nooit rustig alleen zijn.

Hé, wat ziet Hans er vandaag somber uit. Zou zijn vrouw er echt vandoor zijn met zijn neef?
‘Ha Hans, hoe gaat het?’
‘Prima, hoor.’
‘Heb je al iets gehoord?’
‘Waarvan?’
‘Van je vrouw?’
‘Wat moet ik van haar horen?’
‘O, sorry, ik dacht dat jullie problemen hadden. Maar dan heb ik niks gezegd, hoor.’
‘Problemen? Mens, bemoei je met je eigen problemen, dan heb je het druk genoeg’.
Nou, nou, die is vandaag niet in zijn hum.

Ik doe de deur van de bakkerszaak open. Het is aardig druk. De dochter van Joke staat tegenwoordig achter de toonbank, dan gaat het niet zo snel natuurlijk.
‘Wie was de laatste?’
‘Ik,’ zegt een jongeman. Ik ken hem niet.
‘Fijn, dan weet ik op wie ik moet letten. Bent u hier op bezoek?’
De jongeman kijkt me verbaasd aan.
‘Heeft u het tegen mij?’
‘Eh, ja, natuurlijk, ik ken u niet. Ik ken alle mensen uit het dorp wel zo’n beetje.’
‘Ik ken u wel. U bent toch die vrouw die alles van iedereen wil weten?’
‘Eh, nou… de mensen vertellen me altijd van alles. Daar kan ik toch niets aan doen?’

 

Lid sinds

5 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, het is inderdaad maar net zoals je het bekijkt. Goed gevonden. 

Ik hoorde van Cora van de hoek, dat zij zelfs op Schiphol hebben moeten overnachten. --> "van de hoek" zou ik weglaten, het voegt niets toe. "hebben moeten overnachten" leest niet lekker. 
Ik hoorde van Cora dat zij zelfs op Schiphol moesten overnachten. --> leest actiever.

‘Ik ga naar huis, de was staat aan’.  --> ah-teken hoort achter de komma. In twee eerdere zinnen staat het ook verkeerd.
Als de was aanstaat, lijkt mij dat geen reden om naar huis te gaan. Zolang de was aanstaat, kun je niets doen. Als smoes zou ik dan eerder zeggen dat de was klaar is, of zoiets.

Zou zijn vrouw echt er vandoor zijn ...  --> ervandoor, maar misschien leest het beter: Zou zijn vrouw er echt vandoor zijn ...

Nu maar even doorlopen naar de bakker. Straks word ik weer opgehouden. In dit dorp kun je nooit rustig alleen zijn. --> dit haalt me uit het verhaal. Te veel uitleg.

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hey MF:

Kan het zijn dat in alinea één er een plotse perspectiefwissel is? of zie ik dat verkeerd?

Wat is een deze toer afhaken? (afmaken?)

‘Wie was de laatste?’ => is dit gangbaar? wie is de volgende, verwachtte ik.

Het is een moeilijke uitdaging om via (vooral) dialoog te werken, applaus. Ik heb wat moeite met de perspectieven, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij, ik lees het morgen opnieuw.

GG

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Maria Fransisca, is het gepermitteerd dat ik Tony even op weg help tegen zijn volgende lezing?
De HP is aan een rond haakwerkje bezig en werkt nog een rijtje af alvorens zich naar de bakker te begeven. Zelf merk ik geen perspectiefwissel. Ze vraagt bij de bakker wie er laatst is binnengekomen, dan weet ze wanneer zij aan de beurt (de volgende) is. De nada. 

Lid sinds

3 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank Gi: ik las het duidelijk verkeerd. Excuses. 

(ik heb het nog nooit meegemaakt dat iemand vraagt wie laatst was, maar terug, dat ligt aan mij, als ik binnenkom, dan nemen ze sowieso mij voor, je bent een koning of je bent het niet... :))

 

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tony nemen ze je voor of laten ze je voor en heeft dat iets met je uiterlijk of zo te maken?

Lid sinds

4 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria, mooi verhaal en duidelijk beschreven, ik loopt er naast en luister mee.

Puntje(s) om het iets sneller te maken. Je zou meer vaart in je verhaal kunnen brengen door wat woorden en zinsdelen te schrappen. Het verhaal blijft hetzelfde en loopt sneller. Als je naar buiten kijkt en denkt over droog en regen, impliceer je naar de lucht kijken. Je hoeft het niet te benoemen en laat de lezer dit erbij verzinnen. 
nog fris,... nog maar net april. Zonder de woorden 'nog' en 'maar' leest het sneller. Dit geldt ook voor 'daar', 'zeker', 'pas' etc. deze woorden zijn in een tekst vaak overbodig. 
Niet als zware kritiek bedoeld, het is een goed stuk.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoi Maria Fransisca, prachtig hoe je die kwebbeltante neerzet.
En anders dan Fief vind ik dat je jouw HP juist goed neerzet door haar te laten zeggen 'Cora van de hoek'; zulke uitspraken vind ik nou juist zo typerend. En eerlijk gezegd vind ik dat ook van de gedachten die ze heeft aan het eind van de eerste alinea; zonder inderdaad een greintje introspectie denkt/vreest zij dat ze wordt opgehouden en dat ze in dit dorp nooit rustig alleen kunt zijn, zich niet bewust van haar eigen rol. En dat sluit weer mooi aan op de titel!

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Fief, dank voor je positieve en uitgebreide reactie. 'van de hoek' is soms nodig. Wij hebben hier ook een Jose 'van de hoek' , want haar buurvrouw heet ook Jose...
De was staat aan, dat geeft al aan dat elke smoes beter is dan praten met dit mens. ;-)
Enkele van je andere punten heb ik verwerkt, dank voor je betrokkenheid.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Tony, fijn dat je het ondanks de perspectiefverwarring toch graag hebt gelezen. Als je de moeite hebt genomen om het nog eens te lezen (tof!), hoop ik dat het duidelijker is geworden. Gi heeft al wat andere onduidelijkheden opgelost, denk ik.
Fijn dat jij altijd voor mag gaan bij de winkels! Hoe doe je dat toch? Het is vast je uitstraling ;-)
Dank voor je leuke reactie.

Lid sinds

3 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Gi: dank voor je informatieve reactie!
@ Elrie: inderdaad! Dank voor je leuke reactie.
@MCH: dank voor je complimenten en je tips. Ik heb wel vaker moeite met de overbodige woorden. Ook hier. Ik ga deze tekst nu niet meer aanpassen, maar hoop er de volgende keer nog beter op te letten.
@Ton: dank voor je fijne reactie. Mooi dat je eruit haalde hoe ik het had bedoeld.

Lid sinds

2 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ha Maria Fransisca, 

Bedankt voor je invulling van de schrijfopdracht, leuk om te zien hoe je een situatie/personage hebt neergezet waar veel mensen herkenning in kunnen vinden. Top dat je door middel van verschillende dialogen en een innerlijke dialoog je personage hebt weten neer te zetten. Ik vind het stiekem zelfs een beetje zonde dat je nog expliciet benoemd dat ze 'alles wil weten', want dat werd mij al duidelijk door de rest van je tekst. Misschien had je er zelfs voor kunnen kiezen om anderen achter haar rug om te laten praten daarover, dan was het wat minder expliciet geweest. Maar goed gedaan!